naaimachinemotor regelen met dimmer/potmeter oid

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
ron1970
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 9:55

naaimachinemotor regelen met dimmer/potmeter oid

Bericht door ron1970 »

beste mensen,
ik ben bezig om van een naaimachine uit de jaren 80 een spoel-opwind machine te maken (voor gitaar pickups). De elektromotor is een model DY 850C van Matsushita 220-240V Input 85 Watt 0.4 Amp. Deze drijft via een snaar het draaiende gedeelte van de pickupwinder aan.
Op dit moment is het toerental regelbaar via een trappedaal met merk onbekend, wat er op staat is: Controller YDK model YC 190, 220-250V 50Hz, 0,45 A 90 Watt TW.
Ik heb de weerstand vh pedaal opgemeten bij niet intrappen (motor draait niet) en volledig intrappen (motor draait op vol vermogen). waarden waren resp. oneindig en 130 Ohm. Ik wil erbij zeggen dat bij licht intrappen de motor eerst bromt alvorens hij op gang komt.
Mijn vraag na dit epistel is dus: kan ik het trappedaal vervangen door een dimmer of potmeter of is er een andere optie? en zo ja, welke ?
Ik hoop dat jullie adh van de opgegeven specificaties mij uit de brand kunnen helpen. Alvast dank!
mvg Ron
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit soort motoren kun je inderdaad met een lichtdimmer regelen. Neem er maar eens eentje en zet die er gewoon tussen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
ron1970
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 9:55

Bericht door ron1970 »

Maakt het nog wat uit wat voor dimmer? Led, halogeen etc?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja dat maakt uit. Een gewone gloeilampen dimmer voldoet hier het beste.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
ron1970
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 9:55

Bericht door ron1970 »

Ik ga er mee aan de slag. Bedankt!
Plaats reactie