Auto electronica
Auto electronica
Hallo,
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb een oude VW Kever, deze heeft standaard geen motortemperatuur meter. Ik heb nu een VDO olietemperatuurmeter ingebouwd die is aangesloten op een sensor in het carter.
Nu wil ik ook een waarschuwingslampje erbij aansluiten.
Die zou moeten gaan branden als de temp.meter bijv. 140 graden aangeeft.
Hoe zou ik dit kunnen doen (ik weet niet veel van stroom alleen dat het systeem 12V is en dat het lampje aan de ene kant op de plus zit dus zal de schakeling via de massa moeten gebeuren. Ik heb zelf het idee dat er iets tussen de sensor en het lampje moet komen wat je in kunt stellen op een bepaalde waarde (om een signaal bij olietemp. >140 graden te krijgen)
Iemand een idee?
b.v.d.
gr. Duco
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb een oude VW Kever, deze heeft standaard geen motortemperatuur meter. Ik heb nu een VDO olietemperatuurmeter ingebouwd die is aangesloten op een sensor in het carter.
Nu wil ik ook een waarschuwingslampje erbij aansluiten.
Die zou moeten gaan branden als de temp.meter bijv. 140 graden aangeeft.
Hoe zou ik dit kunnen doen (ik weet niet veel van stroom alleen dat het systeem 12V is en dat het lampje aan de ene kant op de plus zit dus zal de schakeling via de massa moeten gebeuren. Ik heb zelf het idee dat er iets tussen de sensor en het lampje moet komen wat je in kunt stellen op een bepaalde waarde (om een signaal bij olietemp. >140 graden te krijgen)
Iemand een idee?
b.v.d.
gr. Duco
Er moet dus een 12V spanningscomparator tussen.
Ik zie er 5 aansluitingen op zitten, op het blauwe blokje plus en min lijkt me duidelijk.
In het groene blokje zitten er 3, N+, N- en een met een vreemd tekentje.
Ik heb een draad met het sensorsignaal, die komt op welke aansluiting?
Dan een draad die naar het lampje gaat, die komt op welke aansluiting?
Wat komt er op de overblijvende aansluiting?
Hoe regel ik wanneer hij het signaal naar het lampje moet geven, met dat messing schroefje?
Ik zie er 5 aansluitingen op zitten, op het blauwe blokje plus en min lijkt me duidelijk.
In het groene blokje zitten er 3, N+, N- en een met een vreemd tekentje.
Ik heb een draad met het sensorsignaal, die komt op welke aansluiting?
Dan een draad die naar het lampje gaat, die komt op welke aansluiting?
Wat komt er op de overblijvende aansluiting?
Hoe regel ik wanneer hij het signaal naar het lampje moet geven, met dat messing schroefje?
- Bijlagen
-
- SNAG-0215.jpg (31.85 KiB) 6418 keer bekeken
Klopt, het is een klassieker die af en toe gebruikt wordt om te toeren, hooguit 1x per week en in de winter staat ie weken achtereen stil maar dan gaat de accukabel er toch vanaf. Maar de schakeling loopt toch via het contact dus ik neem aan dat het apparaatje alleen stroom gebruikt bij ingeschakeld contact.
Dan zou dat toch geen probleem moeten zijn?
Dan zou dat toch geen probleem moeten zijn?