Infrarood donkerstralers

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Infrarood donkerstralers

Bericht door Gerard X »

Ik ben op zoek naar een infraroodlamp die geen, voor het mensenlijk oog zichtbaar, licht geeft. Dit soort lampen worden ook wel donkerstralers genoemd. Ik heb (nog) geen technische informatie kunnen vinden waardoor ik dat soort lampen kan vergelijken. Bij gewone lampen kennen we "Lumen". Zoiets zou er voor infrarood toch ook moeten zijn, om aan te geven in hoeverre de ene lamp meer of over een grotere afstand warmte geeft dan de andere?
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Omdat er geen licht wordt uitgestraald kan je niet over Lumen spreken.
Het vermogen in Watt bepaalt de warmteproduktie. Het rendement is bij verwarming 100%.
Ik heb ook zo gauw niets gevonden over hoe de warmte afgestraald wordt, dus de breedte van de "beam".
Wel over de temperatuur en de golflengte:
https://www.superbheater.com/reptile-he ... ptile.html
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Bericht door Gerard X »

smd_lover schreef:Omdat er geen licht wordt uitgestraald kan je niet over Lumen spreken.
Dat snap ik; Ik gebruikte het slechts als voorbeeld.
Het vermogen in Watt bepaalt de warmteproduktie. Het rendement is bij verwarming 100%.
Natuurlijk is er een verband tussen het energieverbruik en de opbrengst. Maar net als de ene lamp met hetzelfde wattage als een andere lamp, toch een andere lichtopbregst biedt zal iets dergelijks ook aan de orde zijn met IR-straling, neem ik aan.
Ik heb ook zo gauw niets gevonden over hoe de warmte afgestraald wordt, dus de breedte van de "beam".
Ook dat is belangrijk. Immers, naarmate warmte ook onder een bepaalde hoek (afwijkend van rechtvooruit) wordt gegeven, kan daar rekening mee worden gehouden.
Wel over de temperatuur en de golflengte:
https://www.superbheater.com/reptile-he ... ptile.html
Ik heb dit ook bekeken maar hier wordt geen uitsluitsel gegeven over de temperatuur op een bepaalde afstand en/of op welke afstand en in welke mate die afneemt.
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
Plaats reactie