Vraag over groepenkast

Site feedback, berichten voor moderators enz
Plaats reactie
JeroenLWD
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 9:29

Vraag over groepenkast

Bericht door JeroenLWD »

Hallo, ik heb de volgende vraag over mijn groepenkast. Ik heb nu een 3 fase (3x25A) aansluiting gekregen vanwege elektrisch koken. De huidige groepsindeling bevalt mij eigenlijk prima.

De vraag: Moet ik de groepenkast anders laten aansluiten vanwege de 2 extra fasen, of zijn deze direct beschikbaar? Maw de fases staan parallel?

Alvast bedankt,

Jeroen

nb) Sorry als dit in de verkeerde thread is gepost, ik had moeite met het aanmaken van een nieuwe topic.
Bijlagen
groepenkast.jpeg
groepenkast.jpeg (652.73 KiB) 7498 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De 3 fases, staan nooit parallel, ze zijn alle 3 afzonderlijk. Wanneer U tevreden bent kunt U het zo laten. Het is echter mogelijk dat U eerst voor 1 fase een zwaardere hoofdzekering had dan nu met 3 fasen. Als dat zo is en er is ergens een groep die meer stroom nodig heeft dan de rest. Dan is het verstandig een nieuwe onderverdeling te maken over de nieuwe 3 fases.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
JeroenLWD
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 9:29

Bericht door JeroenLWD »

Allereerst dank voor je reactie

Ok, sorry. Ik ben niet echt bekend met termen. Wat ik bedoelde is het volgende ..

Ik heb nu 3 fases, mijn vraag is moet de groepenkast veranderd worden, zodat bijvoorbeeld de keukengroep op een eigen fase zit. De huidige indeling is nog vanuit de situatie van 1 fase.

Ik vind het eigenlijk prima zo. Vooropgesteld dat er bij zwaardere belasting (meer als 25A) ook automatisch gebruik wordt gemaakt van de andere 2 fases bedoel ik dus.
JeroenLWD
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 9:29

Bericht door JeroenLWD »

Kortom "Worden de 3 fases momenteel wel gebruikt?"
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er staat in je start post "Ik heb nu een 3 fase (3x25A) aansluiting gekregen vanwege elektrisch koken ". Ik denk dat het dus wel gebuikt wordt! Of je zou nog steeds niet elektrisch koken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
JeroenLWD
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 9:29

Bericht door JeroenLWD »

Nee, het electrisch koken was al eerder aangesloten. Ik heb later 3 fasen gekregen. Ze hebben toen de 3 hoofdschakelaars geplaatst, maar verder niks in de groepenkast gedaan
JeroenLWD
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 9:29

Bericht door JeroenLWD »

Ik geloof dat ik mijzelf kan beantwoorden:

- Ik heb nu 3 fasen, die ik moet zien als losse aansluitingen
- Nu zitten alle groepen op 1 fase (oude situatie)
- Ik heb een keukengroep,2 natte groepen en de rest. Om gebruik te maken van de 3 fasen dienen deze groepen op een eigen fase te komen

1) Keuken
2) Natte groepen
3) Rest van het huis

Ik zal morgen contact opnemen met een installatie bedrijf
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Prima!
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie