Hallo, ik heb de volgende vraag over mijn groepenkast. Ik heb nu een 3 fase (3x25A) aansluiting gekregen vanwege elektrisch koken. De huidige groepsindeling bevalt mij eigenlijk prima.
De vraag: Moet ik de groepenkast anders laten aansluiten vanwege de 2 extra fasen, of zijn deze direct beschikbaar? Maw de fases staan parallel?
Alvast bedankt,
Jeroen
nb) Sorry als dit in de verkeerde thread is gepost, ik had moeite met het aanmaken van een nieuwe topic.
Vraag over groepenkast
Vraag over groepenkast
- Bijlagen
-
- groepenkast.jpeg (652.73 KiB) 5279 keer bekeken
- Mat Janssen
- Moderator
De 3 fases, staan nooit parallel, ze zijn alle 3 afzonderlijk. Wanneer U tevreden bent kunt U het zo laten. Het is echter mogelijk dat U eerst voor 1 fase een zwaardere hoofdzekering had dan nu met 3 fasen. Als dat zo is en er is ergens een groep die meer stroom nodig heeft dan de rest. Dan is het verstandig een nieuwe onderverdeling te maken over de nieuwe 3 fases.
signature ruimte te huur 
Verhuurd

Verhuurd

Allereerst dank voor je reactie
Ok, sorry. Ik ben niet echt bekend met termen. Wat ik bedoelde is het volgende ..
Ik heb nu 3 fases, mijn vraag is moet de groepenkast veranderd worden, zodat bijvoorbeeld de keukengroep op een eigen fase zit. De huidige indeling is nog vanuit de situatie van 1 fase.
Ik vind het eigenlijk prima zo. Vooropgesteld dat er bij zwaardere belasting (meer als 25A) ook automatisch gebruik wordt gemaakt van de andere 2 fases bedoel ik dus.
Ok, sorry. Ik ben niet echt bekend met termen. Wat ik bedoelde is het volgende ..
Ik heb nu 3 fases, mijn vraag is moet de groepenkast veranderd worden, zodat bijvoorbeeld de keukengroep op een eigen fase zit. De huidige indeling is nog vanuit de situatie van 1 fase.
Ik vind het eigenlijk prima zo. Vooropgesteld dat er bij zwaardere belasting (meer als 25A) ook automatisch gebruik wordt gemaakt van de andere 2 fases bedoel ik dus.
- Mat Janssen
- Moderator
Ik geloof dat ik mijzelf kan beantwoorden:
- Ik heb nu 3 fasen, die ik moet zien als losse aansluitingen
- Nu zitten alle groepen op 1 fase (oude situatie)
- Ik heb een keukengroep,2 natte groepen en de rest. Om gebruik te maken van de 3 fasen dienen deze groepen op een eigen fase te komen
1) Keuken
2) Natte groepen
3) Rest van het huis
Ik zal morgen contact opnemen met een installatie bedrijf
- Ik heb nu 3 fasen, die ik moet zien als losse aansluitingen
- Nu zitten alle groepen op 1 fase (oude situatie)
- Ik heb een keukengroep,2 natte groepen en de rest. Om gebruik te maken van de 3 fasen dienen deze groepen op een eigen fase te komen
1) Keuken
2) Natte groepen
3) Rest van het huis
Ik zal morgen contact opnemen met een installatie bedrijf
- Mat Janssen
- Moderator