[EDIT] Accu naar autoradio!

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Jim-ie

[EDIT] Accu naar autoradio!

Bericht door Jim-ie »

Hallo,

Ik wil graag een soort draagbare stereo maken maar dan zonder dat gezeur met batterijen die zo enorm snel leeg zijn. Ik zat meer te denken aan een stereoset die gewoon op 230V draait met een oplaadbare accu eraan, maar al snel kwam ik allemaal - voor mij nogal rare - problemen tegen. Ik kwam er dus ook onder andere achter dat ik nogal een beginner ben qua elektronica (hoewel ik toch wel heb opgelet op school :lol:). In ieder geval, dit is dus mijn vraag:

Wat heb ik nodig om een stereo die op 230V draait goed te kunnen aansluiten op een accu, en hoe + welke accu dan wel?

Ik weet het, dit zal wel aardig basic zijn, maar mij help je er enorm mee om me ook maar het kleinste beetje de goede richting in te schoppen! :)

Alvast bedankt,

Jim Roodenburg
Laatst gewijzigd door Jim-ie op wo 25 mei 2005, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Er zijn omvormers te koop o.a. bij conrad die netjes je 12 volt omzetten naar 230 volt 50Hz.
Ze zijn er al vanaf 100 watt. tot 2000 watt. (blz 663 en verder)
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
cheeta

Bericht door cheeta »

veel audio apparatuur dat ik in mijn handen gehad heb is vaak 12V,, vooral de draagbare audio,,
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

vindt ik wel een beetje raar, je spreekt over eeen draagbare radio, hierin is toch meestal plaats voor een aantal batterijen :?: of bedoel je dat de batterijen die je er in steekt moeten oplasen wannner je de stekker van je radio in het stopcontact steekt?

grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

hij wil geen batterijen gebruiken omdat die te snel leeg zijn.

Een omvormer zoals Mat zei is de enige oplossing om een 230volt wisselspanningsapparaat op 12 of 24 volt gelijkspanning te laten werken.

Een dure oplossing als je wat vermogen nodig hebt. en een autoaccu meezeulen is natuurlijk voorbij de standaard van "draagbaar"

Wil je toch met een 12v accu werken, is het dan niet een oplossing om een autoradio in een kastje met speakers (en eventueeel de accu) te bouwen?
Jim-ie

Bericht door Jim-ie »

Nope, ik heb ook juist gezegd dat een gewone stero met batterijen niet echt lekker is aangezien de batterijen zo snel op gaan. Een accu zou veel langer mee moeten gaan denk ik dan, alleen wist ik niet hoe ik dat moest aansluiten en hoe ik dan die accu ook weer moet opladen!

Er word hier gezegd dat ik dan een "omvormer" nodig heb, maar dat gaat dan dus vanaf de accu naar dat ding en dan? Zit er dan al een stopcontact aan dat ding? Ik heb goed gekeken op plaatjes op het i-net maar dan krijg ik te zien dat er een platte stekker aan zit ofzo :?: .

Ik weet het, erg dom zal ik wel zijn, maar ehh .. Gek niet! :lol:
Jim-ie

Bericht door Jim-ie »

Oee, dat autoradio idee spreekt mij wel aan :D .. Alleen: Wat zal ik dan allemaal nodig hebben naast een autoradio en wat speakertjes + een accu? Ik bedoel, dit zal wel iets ingewikkelder zijn. Alleen begreep ik nu dat er geen omvormer nodig is dan?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die omvormer heeft afhankelijk van het vermogen of een sigarettenaansteker plug of een stel accu klemmen, en een gewoon stopcontakt waar een normale euro stekker in kan.
En wanneer je een doodgewone autoradio gebruikt, dan heb je alleen maar de accu nodig, en de omvormer kan gewoon in de etalage blijven liggen voor de volgende klant.
DaVinci

Bericht door DaVinci »

Hallo, ik werk regelmatig op een plaats waar geen stroom aanwezig is (maar het is wel het mooiste plekje van de wereld), en gebruik daar een kleine transistorradio op een omvormer. Dit geeft het nare bijkomend effect, dat dit radio,tje een 50hz. brom vertoont, opgepikt met zijn sprietantennetje (?). Ik ben daarom ook een (door iemand weggegooide !!!?) radiocd-speler, wat boxjes en een gelaccu'tje gaan gebruiken, gewoon om te testen, en deze, met en dubbele sprietantenne, brengt geen brom ten gehore ! Inzoverre mijn waarschuwing betreffende omvormers. De gegenereerde wisselspanning is een benadering, die de meeste electrica/electronica wel pikken, maar er loopt, zogezegd, toch een streepje door, liever gezegd, allerlei harmonische bijproducten. Ook sommige trafo's worden lawaaiig met zo'n 50 Hz. brom

DaVinci
Jim-ie

Bericht door Jim-ie »

Heel erg bedankt! Dan ga ik denk ik toch maar voor de autoradio want ik zie al dat omvormers errug duur zijn (met een beetje veel vermogen dan). Mijn enige restende vraag dan nog:

Wat voor een accu moet ik gebruiken? En nog steeds de vraag, hoe ga ik die weer opladen?

Ik heb namelijk onder andere op conrad gekeken en dan krijg ik weer allemaal verschillende soorten accu's voor mn mikkie :roll:

Goh wat bennik toch weer lekker moeilijk hea? :lol: Maarja, daar zijn deze forums toch voor? :oops:
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

nodig:

Autoradio
speakers
antenne (let op dat vaak de bevestiging ook aan de min-pool van de accu verbonden moet zijn om de beste ontvangst te krijgen (normaal via de carrosserie van de auto))
kastje om alles in te bouwen (maak je van multiplex oid)
accu.
eventueel een acculader.
kabels om het spul met elkaar te verbinden wees verstandig,

ALS je dit gaat maken, investeer ook in een setje iso-stekkertjes om de radio mee aan te sluiten.
Ook als er een kabel met iso-stekkers aan de radio zit , knip de isostekker dan niet van de radio af om de kabels los aan te sluiten. Als je de radio later eens in een auto wil gaan gebruiken kun je hem met de iso stekkers heel vaak zo gebruiken.

Je hebt een accu nodig van 12 volt (omdat autoradio's op 12 volt werken) dit kan eigenlijk elk soort accu zijn. ik weet niet of je veel moet sjouwen met die radio? dan zou ik zo licht mogelijk (kwa gewicht) gaan.
Er zijn van die "kleine" gelaccu's in de handel, en niet zo gek zwaar of groot. Deze accu's kun je met een gewone auto-acculader goed laden.

Als je weet hoe lang je radio moet kunnen spelen en uit de technische gegevens de maximale stroomopname van de radio haalt weet je hoe zwaar je accu zal moeten zijn (tijd (uren) x stroom (amperes) = capaciteit in aH)
Jim-ie

Bericht door Jim-ie »

Zo hé!

Ik heb vandaag toch een zootje accu's en autoradio's gezien, tsjee! Als ik niet verkeerd zit moet 10aH ongeveer genoeg zijn voor 3 á 4 uur muziek uit een gemiddelde autoradio. Na lang zoeken heb ik dan toch maar voor het goedkopere gekozen:

Afbeelding

Één ding: Platte stekker? Wat word daar precies mee bedoeld en kan dat zonder al teveel problemen gewoon naar de autoradio?
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

platte stekker betekend dat de polen voorzien zijn van schuifsteker (amp stekkertjes) aansluiting zodat je draadjes met een amp-stekkertje erop kunt aansluitein, de bedradign zul je zelf moeten aanleggen in het kistje.

Als je dat helemaal niet weet en of kunt vraag dan iemand om je te assisteren, anders mol je wellicht de radio
Jim-ie

Bericht door Jim-ie »

Ok,

Héél erg bedankt voor al deze info (vooral Roger :)). Ik ga beginnen met de bouw en zal nog is melden hoe t drmee gaat! :D
Jim-ie

Bericht door Jim-ie »

Ok,

De accu is binnen en lader zo goed als. Een vriend van mij had nog een autoradio over alleen zie ik daar aan de achterkant toch een troep zitten, ik had héél wat anders verwacht! Het enige wat ik gráág zou willen weten is welke de stroomtoevoer moet zijn. :shock:

Foto 1

Foto 2

Volges mij ben ik er wel al achter dat bij de tweede foto dat linkeraansluitinkje voor de antenne is niet waar? :)

De foto's zijn 900kb dus vandaar dat ik ze maar in een link plaats ipv image. Trouwens: Zouden hier alle boxen op kunnen of juist alleen speciale autoboxjes? Ik weet dat dit forum niet echt hiervoor geschikt is, maar wie weet :wink:

Zoals jullie vast al zien heb ik echt niet al teveel verstand hiervan :oops:, maarja, ik ben een leergierige student, iedereen moet is beginnen hea :lol:

Alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Vraag aan de vorige eigenaar het kabeldeel en dan weet je waar de luidsprekers en de voeding op aangesloten moet worden.
Tevens moet je hoogstwaarscheinlijk ook de code weten, anders heb je alleen maar licht en geen geluid.
Die ene plug is inderdaad de antenne. En meestal mag je elk soor luidsprekertje erop aan sluiten
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

Foto 1 laat een iso-connectorblock zien.

je ziet 3 vakken met pennetjes:

bovenste vak (2 rijen van 4 pennetjes) is voor voeding en mute/licht/versterkerstuursignaal enz

middelste vak (2 rijen van 4 pennetjes) is voor de speakers

het onderste vak met her en der een pennetje is voor externe aansluitingen (tel. geluid-in of cd wisselaar, pre-amp out enz enz)
die heb je niet nodig.

Voor de bovenste twee haal je een ISO connectorsetje

Afbeelding

bij de automaterialen zaak (brezan of halfords ofzo) Je krijgt dan twee stekkers met elk 8 draadjes. Meestal staat op de stekker of op de kabeltjes welek functie erop moet worden aangesloten.

De stekkers zijn net iets verschilend van elkaar en passen maar op één plek in de radio

Foto 2 boven in de hoek, cilindrisch uitsteeksel met gat erin in inderdaad de antenne aansluiting, ook niervoor zijn de stekkers gewoon verkrijgbaar bij de automaterialen zaak.

Ik weet niet welk merk/type radio het is en dus ook niet of je een code nodig hebt.
Plaats reactie