is het mogelijk om volgend schema zo aan te passen om de zener weg te werken en te vervangen door een 7805?
heb namelijk geen zeners liggen en om even mn fietsje te nemen om enkel een zener te gaan halen by de electroboer is eigenlijk beetje belachelijk, niet?
grtzzz
simpele pic 16f84 programmer
- deejayke
- Contacteer:
simpele pic 16f84 programmer
- Bijlagen
-
- afkomstig van www.circuitsonline.net
- 000091.gif (3.64 KiB) 8097 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik heb eigenlijk geen idee of dat wel gaat.
Omdat ik het een vreemde schakeling vind. Misschien dat het wel werkt.
Wanneer je goed naar de schakeling kijkt, en als je dan ook weet dat deze chip normaal de voeding via de pinnen 14 (+) en 5 (-) krijgt, zie ik nu even niet hoe de "voedingsstroom" zou moeten lopen.
Het is natuurlijk mogelijk dat de voedingsstroom via de interne substraat naar de pinnen 10 11 en 12 geleid wordt, maar daar heb ik dan eigenlijk geen vrede mee. Weet je zeker dat deze schakeling ok is zoals hier nu gepost ??
Omdat ik het een vreemde schakeling vind. Misschien dat het wel werkt.
Wanneer je goed naar de schakeling kijkt, en als je dan ook weet dat deze chip normaal de voeding via de pinnen 14 (+) en 5 (-) krijgt, zie ik nu even niet hoe de "voedingsstroom" zou moeten lopen.
Het is natuurlijk mogelijk dat de voedingsstroom via de interne substraat naar de pinnen 10 11 en 12 geleid wordt, maar daar heb ik dan eigenlijk geen vrede mee. Weet je zeker dat deze schakeling ok is zoals hier nu gepost ??
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
- deejayke
- Contacteer:
ik vindt het zelf ook een zeer vreemde schakeling, maar volges die site blijkt ze toch te kloppen
ik zal hieronder een schematje plaatsen hoe ik denk dat het zou moeten lukken, zou je dit dan even willen nazien aub?
grtzzz
edit:/ natuurlijk moete er nog wel condensatoren by de 7805 bykomen. deze waardes ken ik
ik zal hieronder een schematje plaatsen hoe ik denk dat het zou moeten lukken, zou je dit dan even willen nazien aub?
grtzzz
edit:/ natuurlijk moete er nog wel condensatoren by de 7805 bykomen. deze waardes ken ik
- Bijlagen
-
- 000091 vervanging.GIF (2.63 KiB) 8088 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Probeer het eens zou ik zeggen. Ik durf er toch verder niks over te zeggen.
Ik weet wel dat uit een com.poort ook een negative spanning kan komen.
De signalen van een com.poort gaan normaliter van + 12 volt naar - 12 volt.
Dat moet je eigenlijk ook niet vergeten.
Kijk eens wat verder via google of je niet iets kunt vinden wat deze chip kan programeren en waarvan jij de componenten op voorraad hebt liggen. Er zijn er legio hoor ik heb ook ooit naar zoiets gezocht.
Hier ergens op dit forum heb ik toen een paar van die links gepost.
Ik weet wel dat uit een com.poort ook een negative spanning kan komen.
De signalen van een com.poort gaan normaliter van + 12 volt naar - 12 volt.
Dat moet je eigenlijk ook niet vergeten.
Kijk eens wat verder via google of je niet iets kunt vinden wat deze chip kan programeren en waarvan jij de componenten op voorraad hebt liggen. Er zijn er legio hoor ik heb ook ooit naar zoiets gezocht.
Hier ergens op dit forum heb ik toen een paar van die links gepost.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
- deejayke
- Contacteer:
mn leerkracht had als voorstel/oplossing om de zener te vervangen door een aantal diodes in serie. na het proberen leek het wel te werken dus ik hoop dat de mensen voor wie ik die pic moest proggen tevreden zijn
toch alleen bedankt voor de hulp
grtzzzz
grtzzzz
Klopt, om een pic in de programmeer modus te zetten moet je eenmalig ff een puls van +- 14V op de "not MCLR" zetten. Dit komt niet standaard uit een RS232, dus vandaar dat je met een condensator even oplaad en dan een puls geeft.RiPKiP schreef:Ik heb deze schakeling ook gemaakt en hij werkt maar hij wil nog wel eens fout gaan met programmeren, dat het inladen niet lukt maar de volgende keer wel... dus de bevinding dat het een rare schakeling is klopt wel een beetje...
Als tie niet standaard werkt, dan heb je vaak ook de mogelijkheid om ergens een delay in te stellen (in de software). Dit heeft dan tot gevolg dat het wat langer duurt voordat je die condensator onlaadt.
Met mn laptop heb ik ook nog wel eens problemen, maar voor de rest is het een best ding voor de hobyist.
Werkt overigens op bijna iedere pic!
Willumpie