pulsrelais ?

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Roger T5
Contacteer:

pulsrelais ?

Bericht door Roger T5 »

Ik ben op zoek naar een schema voor het volgende:

Ik wil met één puls-schakelaar (indrukken is contact, maar bij loslaten is contact weer verbroken) een relais bedienen. Als ik de eerste keer druk moet het relais bekrachtigd worden, als ik de tweede keer druk weer los gaan. enz enz. Daarnaast wil ik dat bij inschakeling van de spanning het relais weer in rust begint, ook als het voor het wegvallen van de spanning bekrachtigd stond.

voedingsspanning 12 volt (auto-boordnetspanning)
signalen: 2 draden van puls-schakelaar
1 x voeding 12v
1 x massa
1 x schakeldraad

Hoe kan dit zo gemakkelijk en geodkoop mogelijk gerealiseerd worden? svp schema's verstrekken. Mijn electronica kennis is te beperkt om zelf schama's te verzinnen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Hier is iets met een ic.
Wanneer je het met alleen relais wil moet je het even zeggen.
Bijlagen
aan_uit_1.GIF
aan_uit_1.GIF (2.91 KiB) 47805 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

Hartstikke bedankt, zal dinsdag (in arnhem maar 1 zaak die electronica componenten verkoopt en die is maandags dicht) de deeltjes halen en het schakelingetje eens opbouwen....

Deze begint als de spanning ingeschakeld wordt ALTIJD met onbekrachtigd relais toch? en het schakelaartje hoeft niet gesloten te blijven om het relais bekrachtigd te houden neem ik aan (anders is hele schakeling nogal overbodig lijkt me) en wederom drukken laat het relais weer in rust komen toch?

(ik haal dat soort dingen nooit uit zo'n schema..... kan het wel bouwen maar de werking eruit halen kan ik niet....) :roll:

Rest me alleen de vraag wat de bedoeling is van de "8", "9", "10"en "11" boven de massalijn in het schema ? moeten deze pennetjes van het ic aan massa? :?:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die extra nummers boven de 0 lijn zijn inderdaad nog over gebleven nummers van het ic die ook nog naar de 0 moeten anders zweven die en kunnen er rare dingen gebeuren.
En ja, na het inschakelen is het relai uit.
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

Blijkbaar klopt er toch iets niet helemaal :cry:

ik heb het schakelingetjes gebouwd, volgens mij (3 keer nagekeken voor ansluiten op spanning en na het falen nogmaals gechecked....) alles volgens schema aangesloten en verbonden...

als ik er spanning op zet, blijft alles in rust --> so far so good
als ik een schaelpuls stuur schakelt het relais--> ook prima
Als ik de spanning onderbreek, schakelt het relais terug en bij opnieuw aansluiten op de spanning blijft het in rust. --> ook dat is precies wat ik wilde...

Alleen kan ik met de schakelpuls het relais niet UIT schakelen, dus 1e keer schakelpuls = aan, maar bij nogmaals drukken gaat ie niet uit.....

stiekum toch een foutje in het schema of heb ik toch een bouwfoutje over het hoofd gezien.... enige dat ik niet geheel zeker weet is welke pootjes van de transistor welke aansluiting zijn....

naar de pootjes kijkend, platte kant rechts neem ik van boven naar benee E-B-C
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat is precies verkeert om
Hier zoals het wel goed is.
Bijlagen
transistor.GIF
transistor.GIF (1.37 KiB) 47773 keer bekeken
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

kun je daarmee het mankement in de werking verklaren dan??

ik bedoel....

blijkbaar "schakelt" de transistor wel als ik de eerste puls geef zodat het relais bekrachtigd wordt, maar bij de tweede puls blijft de transistor geleiden.....
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Wanneer een transistor verkeerd is aangesloten dan ontstaat er een ander product wanneer de spanning boven een bepaald niveau uitkomt.
Meestal gebeurd dit boven de 7,5 volt.
Je kunt een zener effect krijgen bij de B / E overgang. enz.
Dus sluit hem maar eens goed aan.
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

Euhm, tja.... haalt niets uit, hij zit goed en nog steeds kan ik met de schakelaar het relais niet uitschakelen, alleen 1 malig inschakelen en nadat de spanning eraf geweest is wederom inschakelen....

Op deze manier had ik geen electronica nodig, houdt-contact was voldoende.... wil graag ook kunnen uitschakelen met de zelfde schakelaar
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bestaat er geen mogelijkheid om ons te kunnen laten zien wat je precies gemaakt hebt, want ik heb het hier gemaakt en het werkt prima hoor.
Er moet iets anders aan de hand zijn met jouw schakeling.
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

Heb dit wel vaker gehad, op het oog geen verschillen tussen twee opgebouwde schakelingen te ontdekken, en toch werkt één schakeling wel, en de ander niet.. :roll:

Bouw van de week gewon nogeens dezelfde schakeling,,,,

dank! 8)
Smartripper

Bericht door Smartripper »

Hallo,

Zou het mogelijk zijn dat deze schakeling alleen met relais uitgevoerd worden????

Ik wil zo'n soort schakeling in mijn kitcar gaan bouwen maar de electronica kan niet zo goed afgeschermd worden dus liever relais.

Groet Daniel
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Zoiets is hier al eens gevraagd met een lamp dan, Hier is de link en voor de lamp mag je dan iets anders nemen. http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=373
wybelitious

Bericht door wybelitious »

ik probeer deze schakeling ook, en krijg precies hetzelfde resultaat: de eerste keer gaat de output wel "hoog", maar de tweede keer schakelt hij niet uit. Ik krijg de FF alleen gereset door de spanning er af te halen en weer aan te sluiten. Kan het zijn dat de schakeling niet helemaal stabiel is en dat hij stabieler te maken is door een extra tantaaltje ergens?

gr,
w
Mat Janssen
Moderator
Moderator

maak dan de condensator die van pen nummer 3 naar de 0 volt gaat (100nF) eens wat hoger in waarde. b.v. 1uF of zo.
wybelitious

Bericht door wybelitious »

met de volgende aanpassing blijkt de schakeling wel stabiel te werken: plaats een extra condensator (100nF) tussen 0V en de inverse output (2). Kennelijk helpt dat om de Data input (5) beter te laten schakelen. Verder heb ik de schakelaar tussen Vcc en (3) geplaatst ipv tussen 0V en (3). Het effect hiervan is dat het relais aangaat op het moment dat de schakelaar sluit, ipv op het moment dat de schakelaar weer opent na het (kortstondig) sluiten. Dit geeft een natuurlijker effect bij het bedienen.
Zie bijgaand plaatje waarbij de rode componenten de wijzigingen zijn tov de originele schakeling. (met dank aan Mat Jansen!)
Bijlagen
aangepaste schakeling
aangepaste schakeling
aan_uit_2.gif (3.63 KiB) 45510 keer bekeken
marten77

Bericht door marten77 »

Kijk eens op deze link

Het is een wel ander ic'tje !

Om deze schakeling te resetten aan het begin, wanneer er spanning op komt...
Zal er voor een korte tijd, de RST hoog moeten wezen en daarna weer laag !

Hoe je dit exact doet, durf ik je niet te zeggen.
Maar er zijn hier vast wel mensen, die dat wel kunnen/weten !
Greetz,
Marten
Roger T5
Contacteer:

Bericht door Roger T5 »

Inmiddels (bij de VW T5 destijds was het voor het uitschakelen van de park distance controll met de originele schakelaar daarvoor (apart dat die wel leverbaar was, maar uitschakelbare pdc niet) maar de T5 is door omstandigheden destijds weg gegaan voor ik de schakeling ingebouwd had)

nu weer een zelfde soort probleem (gecombineerde mistachterlicht (vastklikkend in aan) en mistlampschakelaar (alleen puls bij indrukken) van de MX5 (NBFL) van mijn ega) dus ik ga de aangepaste schakeling eens proberen

blijft een topsite dit!

dank alvast weer......
Plaats reactie