Huis verlichten met Led Spots

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
mikezwet
Contacteer:

Huis verlichten met Led Spots

Bericht door mikezwet »

Hallo,
M'n eerste post hier :wink:

Ik ben geinspireerd door iemand die soort gelijks wil doen namelijk zijn hele huis tijdens een verbouwing voorzien van led spots op 12v met als doel een superlaag verbruik.

De bedoeling is om een voeding te nemen en daarop voor elk vertrek een groep te plaatsen. De LED spots zijn 12 volt dus wilde ik paralel achter elkaar zetten tot maximaal 7 of 8 stuks om later evt de LED Spots te vervangen voor halogeen. De aansluiting van de LED's is MR-16 met GX5,3 voetje.

De spots zouden op de grond moeten komen en op de muur tegen het plafond. Verder heb ik het idee om wat spots in bestaande schemerlampjes te maken, in de kast, boven de tafel op een rail oid ect.

Nu ben ik niet helemaal thuis in electra dus stuit op een paar problemen:

1) Wat voor draden kan ik gebruiken, ik neem aan geen 230v bekabeling maar iets van plus/min draad ofzo?

2) Waar moet de voeding aan voldoen, ik zie spots die op AC en op DC werken, ook beide is mogelijk.

3) De spots die ik tot nu toe heb gezien zijn kaal, ik bedoel er zit niks omheen, geen afwerkring of iets om het vast te klemmen in een rond gat, is dit soort spul ook los te koop?

4) In nederland heb ik alleen nog maar de Witte spots gezien, deze schijnen een beetje blauw achtig licht te geven en is nogal koud en kil. Weet iemand of er ook ergens warm witte spots worden verkocht?
Zo niet heb ik gehoord dat het mogelijk is om bijvoord 3 of 4 leds in de spot te vervangen voor oranje om een beetje warm licht te maken.

5) Wat zouden jullie me adviserenop wat betreft het alleen verlichten met LED en welke spots zouden jullie adviseren?

Ik hoop dat andere forum gebruikers me het een en ander kunnen vertellen en misschien is er wel iemand die ervaring heeft met de spots.

Binnenkort wil ik wat gaan testen met de lichtval en verschillende spots/led's

Alvast bedankt en Groetjes, Mike Zwetsloot,
leds-buy
Contacteer:

Bericht door leds-buy »

1) draden maakt niet direct uit. De lichte stroom kan inderdaad een simpele 2 adrerige kabel al volstaan

2) beide opties zijn bij ons mogelijk. AC 12-15 V of DC 15 V.

In de LED spots zitten stabilisatie en stroomsturing verwerkt

3) er zijn in goede doe het zelf zaken diverse normale inbouwarmaturen te vinden. De LED spots zijn eenvoudige vervangers

4) wij bieden deze spots reeds aan op www.dot-n.nl binnenkort (begin november) ook op www.leds-buy.nl tegen betere prijzen. Ook de warmwitte variant!

5) een klein advies. Denk niet dat het mogelijk om met een MR 16 LED spot een 50 watt halogeen te vervangen. Een richtlijn is 7-8 x minder stroom verbruik. BV 10 watt halogeen = 1,6 watt LED spot. Een advies is kijk goed naar de stabilisatie en stroomsturing. Er is veel aanbod en de prijzen varieren enorm. Zonder een juiste stabilisatie gaat de spot veel minder lang mee. (de spots die wij leveren hebben 2 jaar garantie)

Veel succes met het project. Als er nog vragen zijn dan horen wij dit graag.
Koop uw LEDs goedkoop en snel op www.LEDs-buy.nl
Plaats reactie