dico theek verlichting
dico theek verlichting
wat ik graag wil weten is hoe de disco verlichting in een discotheek word aangestuurd is dit in aparte units , een mengpaneel, computer, en hoe zit zon interface in elkaar.
ik wil alleen weten hoe het een beetje in werking gaat. wildit weten voor een project op school.
alvast bedankt.
ik wil alleen weten hoe het een beetje in werking gaat. wildit weten voor een project op school.
alvast bedankt.
-
janvanbree2
- Contacteer:
Wat je misschien eens kunt doen is proberen om een afspraak te krijgen met iemand die bij een discotheek werkt, die je daar dan wil laten zien hoe het werkt. Als je uit de buurt van brabant komt kan ik misschien wel iets voor je regelen met een van mijn klanten, maar dan moet er wel serieus interesse zijn, of misschien een excursie met meerderen ofzo...
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
dat is te ver. maar dat hoeft zowieso niet. ik hoef alleen te weten wat de opties zijn en hoe deze globaal werkenjanvanbree2 schreef:Wat je misschien eens kunt doen is proberen om een afspraak te krijgen met iemand die bij een discotheek werkt, die je daar dan wil laten zien hoe het werkt. Als je uit de buurt van brabant komt kan ik misschien wel iets voor je regelen met een van mijn klanten, maar dan moet er wel serieus interesse zijn, of misschien een excursie met meerderen ofzo...
ik heb op school een project dat samen loopt met een tweede klas electronica. (die hoeven niet egtiets techniscg te doen) hun opdracht is een openening van een discotheek. mijn projectgroep moet met een microcontroller een aantal dingen programmeren. waaronder we een bordje met lichteffecten met led programmeren dit moet dan het disco lampen effect zijn.2ndLJ schreef:misschien kan je iets duidelijker aangeven wat je precies wil weten, er is genoeg kennis hier, alleen moet je even duidelijk vertellen wat je moet weten voor school, over wat voor een opties je praat en dergelijke![]()
gooi hier maar neer dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen
alleen hebben we in ons project dan ook een gedeelte nodig waarin wordt besproken hoe de verlichting bestuuring in een echte discotheek wordt geregeld.
hoop dat het nu wat duidelijker is. met google kon ik het niet egt vinden weet niet waar ik op moet zoeken.
-
janvanbree2
- Contacteer:
Nou over het algemeen wordt in een discotheek de verlichting aangestuurd met behulp van een lichtcomputer. Bekende lichtcomputers zijn (kun je opzoeken) Avolites Pearl, Enigma, Lightcommander, Scancommander, Martin Lightjockey, Pulsar Masterpiece, Sunlite. Deze hebben een ding gemeen, ze sturen allemaal hetzelfde soort signaal uit, dit heet DMX-512 van Usitt. Dit signaal stuurt serieel (over 2 draden) data door naar alle apparatuur die aan de lichttafel hangt. Dit kan varieren van Dimmers (voor gewone lampen), Stroboscopen, rookmachines, bewegend licht (scanners, moving heads, colors) en nog veel meer. Deze worden verbonden met de bekende 3 of 5-polige XLR connectors (meestal van Neutrik). Er zijn in het verleden nog wel andere communicatie systemen geweest maar DMX is veruit de meestgebruikte en op dit moment, zeker in nederland, de standaard.
Veelal gebruikte merken dimmers zijn:
- ADB
- Zero 88
- Quadrant
- MA
- Pulsar
- Avolites
- Showtec
- Botex
Veel gebruikte merken stroboscopen zijn:
- Martin (heeft er maar een, Atomic 3000, op dit moment de meest gebruikte)
- High-End (bekend van de dataflash)
- SGM
- Showtec
- Strong (vroeger veel gebruik, tegenwoordig minder)
Veel gebruikte merken rookmachines zijn:
- JEM
- Martin (is tegenwoordig eigenaar van JEM)
- Antari
- SGM
- Le Maitre
Veel gebruikte merken bewegend licht zijn:
- High-end (naar mijn mening veruit de beste en de duurste)
- SGM
- Clay-Paky
- Martin
- Robe
- Showtec
- FAL (vroeger veel toegepast, tegenwoordig minder)
Voor communicatiekabel wordt doorgaans gebalanceerde audio kabel gebruikt. Er is ook speciale DMX kabel maar naar mijn mening is de audio kabel zeker zo geschikt en aanzienlijk goedkoper. Voorbeelden hiervan zijn: Tasker C128 (top kabel maar heel duur), DAP MC-206 (gebruiken wij zelf tegenwoordig het meest). Er zijn mensen die beweren dat standaard UTP CAT5E kabel geschikt is maar dat heb ik zelf nooit getest.
DMX-512 wordt altijd doorgelust van het ene apparaat naar de volgende en de volgende en de volgende en de volgende en zo maar door. Officeel moet op het eind van de lus een afsluitweerstand geplaatst worden over de 2 signaal draden van 120 ohm om eventuele 'signaal reflectie' te voorkomen. Maar in de praktijk blijkt dit vaak niet nodig. Officieel mogen er 32 apparaten slave aan een lichtcomputer verbonden worden en zijn spitsingen in het signaal niet toegestaan. Echter in de praktijk kan het vaak voorkomen dat men toch meer dan 32 apparaten aan wil sluiten of dat splitsingen noodzakelijk zijn. Daarvoor kan een actieve splitter / repeater worden toegepast. Dit is aan kastje wat de input uitleest, scheidt dmv optocouplers en dan doorstuurt naar een aantal uitgangen. De meest gebruikte hierin is van Martin, de RS-486 optosplit. Maar die veel goedkopere versie van Showtec werkt naar mijn mening ook prima.
Als je zelf iets wil maken met DMX-512 is dat best goed te doen met een Microcontroller. Ik doe het zelf regelmatig met de PIC's van Microchip. Er zijn daarvan namelijk een aantal types die een USART aan boord hebben die het signaal makkelijk automatisch kunnen ontvangen en verzenden. Als je daar inhoudelijk meer van wil weten dan kan ik je dat wel vertellen.
Veelal gebruikte merken dimmers zijn:
- ADB
- Zero 88
- Quadrant
- MA
- Pulsar
- Avolites
- Showtec
- Botex
Veel gebruikte merken stroboscopen zijn:
- Martin (heeft er maar een, Atomic 3000, op dit moment de meest gebruikte)
- High-End (bekend van de dataflash)
- SGM
- Showtec
- Strong (vroeger veel gebruik, tegenwoordig minder)
Veel gebruikte merken rookmachines zijn:
- JEM
- Martin (is tegenwoordig eigenaar van JEM)
- Antari
- SGM
- Le Maitre
Veel gebruikte merken bewegend licht zijn:
- High-end (naar mijn mening veruit de beste en de duurste)
- SGM
- Clay-Paky
- Martin
- Robe
- Showtec
- FAL (vroeger veel toegepast, tegenwoordig minder)
Voor communicatiekabel wordt doorgaans gebalanceerde audio kabel gebruikt. Er is ook speciale DMX kabel maar naar mijn mening is de audio kabel zeker zo geschikt en aanzienlijk goedkoper. Voorbeelden hiervan zijn: Tasker C128 (top kabel maar heel duur), DAP MC-206 (gebruiken wij zelf tegenwoordig het meest). Er zijn mensen die beweren dat standaard UTP CAT5E kabel geschikt is maar dat heb ik zelf nooit getest.
DMX-512 wordt altijd doorgelust van het ene apparaat naar de volgende en de volgende en de volgende en de volgende en zo maar door. Officeel moet op het eind van de lus een afsluitweerstand geplaatst worden over de 2 signaal draden van 120 ohm om eventuele 'signaal reflectie' te voorkomen. Maar in de praktijk blijkt dit vaak niet nodig. Officieel mogen er 32 apparaten slave aan een lichtcomputer verbonden worden en zijn spitsingen in het signaal niet toegestaan. Echter in de praktijk kan het vaak voorkomen dat men toch meer dan 32 apparaten aan wil sluiten of dat splitsingen noodzakelijk zijn. Daarvoor kan een actieve splitter / repeater worden toegepast. Dit is aan kastje wat de input uitleest, scheidt dmv optocouplers en dan doorstuurt naar een aantal uitgangen. De meest gebruikte hierin is van Martin, de RS-486 optosplit. Maar die veel goedkopere versie van Showtec werkt naar mijn mening ook prima.
Als je zelf iets wil maken met DMX-512 is dat best goed te doen met een Microcontroller. Ik doe het zelf regelmatig met de PIC's van Microchip. Er zijn daarvan namelijk een aantal types die een USART aan boord hebben die het signaal makkelijk automatisch kunnen ontvangen en verzenden. Als je daar inhoudelijk meer van wil weten dan kan ik je dat wel vertellen.
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
[quote="janvanbree2 ]
Als je zelf iets wil maken met DMX-512 is dat best goed te doen met een Microcontroller. Ik doe het zelf regelmatig met de PIC's van Microchip. Er zijn daarvan namelijk een aantal types die een USART aan boord hebben die het signaal makkelijk automatisch kunnen ontvangen en verzenden. Als je daar inhoudelijk meer van wil weten dan kan ik je dat wel vertellen.[/quote]
ik zal er graag iets meer over willen weten ja de informatie die je al hebt gegeven kan ik al wel wat mee bedankt.
ik zit wel vast aan het microcontroller bord dat ik van de docent heb gekregen. dit is een bitsimbord.(we moeten uitzoeken in hoeverre je iets in deze trend kan aansturen met een microcontroller). het is me in een ander forum al uitgelegd hoe ik eventueel een led matrix kan aansturen. maar als wat jij zegt ook mogelijk is zou ik me daar ook graag in verdiepen.
Als je zelf iets wil maken met DMX-512 is dat best goed te doen met een Microcontroller. Ik doe het zelf regelmatig met de PIC's van Microchip. Er zijn daarvan namelijk een aantal types die een USART aan boord hebben die het signaal makkelijk automatisch kunnen ontvangen en verzenden. Als je daar inhoudelijk meer van wil weten dan kan ik je dat wel vertellen.[/quote]
ik zal er graag iets meer over willen weten ja de informatie die je al hebt gegeven kan ik al wel wat mee bedankt.
ik zit wel vast aan het microcontroller bord dat ik van de docent heb gekregen. dit is een bitsimbord.(we moeten uitzoeken in hoeverre je iets in deze trend kan aansturen met een microcontroller). het is me in een ander forum al uitgelegd hoe ik eventueel een led matrix kan aansturen. maar als wat jij zegt ook mogelijk is zou ik me daar ook graag in verdiepen.
-
Mat Janssen
- Moderator

Volg deze link eens dan vind je een kompleet zelfbouw dmx systeem bijna op de laatste bladzijde van die link.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
janvanbree2
- Contacteer:
Als je vastzit aan microcontroller dan kun je hier wellicht een link posten naar de datasheet dan kunnen wij er eens naar kijken. Wat je zelf eventueel kunt doen is kijken of je uC (microcontroller) een USART of UART aan boord heeft of wellicht een ander systeem om met RS485 te communiceren.
http://bitsim.nl/janvanbree2 schreef:Als je vastzit aan microcontroller dan kun je hier wellicht een link posten naar de datasheet dan kunnen wij er eens naar kijken. Wat je zelf eventueel kunt doen is kijken of je uC (microcontroller) een USART of UART aan boord heeft of wellicht een ander systeem om met RS485 te communiceren.
dit is het bord dat we hebben met daarop de microcontroller en de I/O en memory en dergelijke.
http://www.semiconductors.philips.com/a ... ARCH_1.pdf
dit is de architerture datasheet van de 80c51.
zou het met deze spullen kunnen.
-
janvanbree2
- Contacteer:
Deze uC heeft een serial port aan boord zoals ik kan zien aan een snelle blik op de datasheet dus in principe moet het wel kunnen lukken.