Ik ben bezig om een RC auto een beetje op te vrolijken met wat ledjes. Twee witte aan de voorkant en 2 rode aan de achterkant. Ik kom er alleen niet uit welke weerstanden ik nou moet pakken.
Ik heb er even een tekeningtje bij gemaakt. Wie zou mij kunnen helpen?
Een metaalfilmweerstand is doorgaans nauwkeuriger dan een koolfilmweerstand. Dat wil zeggen dat normaal gesproken een metaalfilmweerstand nooit meer dan 1% afwijkt van zijn opgegeven waarde. Dat noemt men de tolerantie. Bij koolfilmweerstanden ligt die tolerantie op 5%. Metaalfilmweerstanden zijn meestal 2x zo duur als koolfilm weerstanden. Voor simpele toepassingen met led's en digitale elektronica pas ik altijd gewoon koolfilmweerstanden toe. Voor audio en signaalverwerkingen wordt het wat anders.
de 0,25/0,10,0,5w geven aan hoeveel vermogen aan warmte de weerstand mag dissiperen. Standaard weerstanden hebben een factor van 0,25w. Maar er zijn er tot wel 250w of nog meer.
Als je je weerstandswaarden gaat berekenen, bereken dan ook even hoeveel vermogen deze weerstand gaat dissiperen en bepaal aan de hand daarvan je weerstand die je gaat aanschaffen. Ga bij LED's trouwens altijd uit van een ideale stroom van 20mA (standaard led's).
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!