versterker onkyo A-RV400

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
niccnac
Contacteer:

versterker onkyo A-RV400

Bericht door niccnac »

Probleempje dat linker kanaal precies iets van zijn lage-midden tonen niet 100 % doorgeeft t.o.v rechterkanaal . duidelijk hoorbaar bij laag volume .ook bij instelling van direkt signaal en in mono
Er zitten 2 grote condensatoren van 10 000 uF nabij eindtrap .Ik heb deze eruit gehaald en met con. toestel meet ik nog altijd 10 000 uF op alle 2 - .
Is het mogelijk als ze in de schakeling zitten onder bedrijfsspanning dat ze het dan afweten - er is ook niets uitwendig te zien aan deze condensatoren ( versterker is van 1990 ) zit ik wel op het goede spoor ?

spijtig genoeg heb ik hier geen schema van deze versterker .

dank bij voorbaat voor jullie hulp
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer alles heel erg zacht staat zijn er bijna geen versterkers die gelijke toon en of volume afgeven. Dit kont o.a. door de zg. gelijkloop van de stereo potmeters.
Stereo potmeters voor het normale gebruik wijken in het begin van de draaiing erg veel af. Naarmate de potmeter professioneler en dus duurder wordt is deze gelijkloop beter.
Misschien is er niets aan de hand, en is het altijd zo geweest.
Wanneer je dit niet wil dan moet je kleine serie weerstanden opnemen om de gelijkloop weg te werken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
niccnac
Contacteer:

re

Bericht door niccnac »

Is het niet hoor , ook bij hogere volume hoor je verschil in de 2 luidsprekers kanalen . heb van een vriend zijn versterker even geleend en daar speelden beide luidsprekers even luid met voldoende dynamiek ( lage - midden -hoge tonen ) .zelfs bij laag volume .
NU nog even zoeken voor die condensatoren te vervangen 10.000 Uf zijn niet te verkrijgen hier of op bestelling en wat krijg je dan hé .
janvanbree2
Contacteer:

Bericht door janvanbree2 »

Beste NICNAC,

Die grote elco's (condensatoren) zijn ervoor om de voedingsspanning die uit de gelijkrichter komt af te vlakken. Die heb je voornamelijk hard nodig als de versterker volle bak staat te draaien. Als deze niet goed meer zijn heb je kant dat je voedingsspanning gaat fluctueren. Dit resulteert vaak in brommen als je versterker zacht staat of in onstabiel gedrag wanneer de versterker vol aan het werk is (zonder reden clippen of in protection vallen). Ik denk dat jou probleem dus niet je elco's zijn. Als je dit zeker wilt weten zou het het goedkoopst zijn om je voedingsspanningen te controleren met een oscilloscoop. Je kunt ze natuurlijk vervangen, echter zijn deze vaak goed aan de prijs. (als je ze toch wil hebben kan ik ze wel voor je regelen)
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
snuf

Bericht door snuf »

niccnac,

zelf heb ik dat probleem ook met met a-rv400 versterker. Links klinkt zachter plus dat ie zachtjes kraakt. In het begin soms helemaal geen geluid. Zowel bij zacht als harder. Ik vermoed dat dit ook veroorzaakt wordt door de A,B,AB schakelaar. Ik overweeg deze gewoon te bypassen.
Plaats reactie