DMX met ATMEL microcontroller

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
senior

DMX met ATMEL microcontroller

Bericht door senior »

hallo

weet soms iemand welke microcontroller zou geschikt zijn voor DMX om te zetten en zo enkele lampen te sturen het zou wel van het merk ATMEL moeten zijn. zou de AT89c2051 of de AT89C4051 hiervoor geschikt zijn of zijn deze te traag om het DMX signaal te detecteren

alvast bedankt en hopende op een snelle respons
meten is weten!!!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Het zijn wel oudjes, maar ze moeten het zeker kunnen doen.
Alleen het is jammer voor jou dat ik alleen chips van een ander merk gebruik voor dmx.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
senior

Bericht door senior »

wou ook liever andere gebruiken maar opdacht voor stage is gebruik te maken van een atmel omdat deze hier soms gebruikt word of werd :-) en voor deze een programmer aanwezig is. maar volgens jou zijn deze dus wel snel genoeg, Ik had al eens de pic 16f84 gebruikt maar deze bleek de snelheid van DMX niet aan te kunnen....

nog een bijkomende probleem is dat ik dit moet doen in c :-) niet men sterkste maar we zien wel

met welke micrcontroller doe jij het dan?

alvast bedankt
meten is weten!!!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik gebruik de 16F628 of de 16F876 (op 20MHz).
Kijk maar eens in de rubriek dmx bouwen.
Daar vind je een heel verhaal over dmx enz.
senior

Bericht door senior »

heb ik gedaan hopelijk lukt het me nu met de at89c4051 en heb ik niet hetzelfde probleem als bij de piçc16f84a waar deze microcontroller de snelheid van het dmx signaal verstuurd van op men pc via de entec open usb niet aankon

4us=1bit bij dmx en pic werkte op 4mhz dus 1/4mhz= 0,25us

de pic kon slechts 16 stappen doen per bit en dit bleek niet gnoeg te zijn voor men programma in c geprogrammeerd :s

hopend op meer succes nu met de atmel micrcontroller deze kan tot 24Mhz dus 1/24Mhz=0,04166 us dus 96 stappen
meten is weten!!!
senior

Bericht door senior »

heb je dat programma voor de pic nog liggen? kan je dat eens niet geven aub thanks greetz
meten is weten!!!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik heb naar je email adres een verhaaltje gestuurd.
senior

Bericht door senior »

heel erg bedankt mat

groeten joren
meten is weten!!!
senior

Bericht door senior »

heb je soms ook nog een stukje code waarmee ik de kanalen kan instellen met 4 dipswitches bij deze code.

en nog eens bedankt want deze code is wel zeer fijn en goed beschreven

en iemand die DMX heeft geschreven met een uart in c mag me dat altijd geven want das men opdracht
meten is weten!!!
frigo

Bericht door frigo »

ik maak ook gebruik van deze microcontroller 8051

weer soms iemand hoe het juist zit met de uart? ik heb dus een DMX signaal dus 1startbit 8databits en 2 stopbits

als ik nu een break heb wil dit zegge dat de 9de bit die kan gebruikt worden in mode 3 bij uart een 0is ik moet dit 2 keer detecteren dus want 88us 0 hierna moet een start bit volgen dus 0 00000000 11 hoe detecteer ik dit? en hierna volgt men effectieve datastroom kan ik deze 255 kanalen allemaal opslaan in men geheugen en weet iemand de plaats?
dit snap ik niet echt goed waar kan ik vrije ruimte vinden om de data in te zetten? een register wss maar waar ergens zit dit?

groeten
Plaats reactie