voor meer in- en uitgangen op een microcontroller...
grtzzz
Bijlagen
more in-out µ-controller2.png (4.14 KiB) 18289 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
je gaat hier multiplexen. de datapoorten blijven hetzelfde alleen, laat je nog met behulp van andere (strobe,...) de chip selecteren waarop de gewenste data moet uitkomen.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
In bovenstaande tekening zie je 16 uitgangen. Im je PIC kun je daarvoor een woord reserveren en elk bit wat je in het woordt veranderd wordt dan direct zigbaar aan de uitgang.
Stel je zet 4 van die dingen erbij danheb je 2 woorden nodig en je hebt 32 uitgangen.
Hetzelfde kun je met je ingangen doen je leest het woord (16 bits) binnen en met een masker haal je je juiste bit eruit.
voorbeeld:
Ik had je daarna omdat je andere ingangs ic's had toch nog een ander schema met een voorbeeld programma gestuurd !
Ik zal het hieronder nog een keer erbij zetten.
Maar als je wil dat er iets compleet werkends voor een bepaalde pic processor gemaakt moet worden, dan moet je even zeggen voor welke processor dat dan moet.
Mijn bedoeling is eigenlijk om de uitgangen van de eerste 74HC595 te laten sturen door de ingangen van de eerste 74HC165. soort impulsschakelaar. de uitgangen van de tweede 74HC595 door min 2 sec te drukken op de ingangen van de eerste 74HC165.
graag had ik ook nog een timer gemaakt met de ingangen van de tweede en de uitgangen van de derde.
Graag had ik er ook een woordje uitleg bij gekregen wat dit soort programma's zijn nog nieuw vooor mij.
Dan is proton niet veel. Of je moet de manual een er goed op na lezen. Met die [2] bedoel ik dat ik 2 bytes wil reserveren met dezelfde naam.
Een array zeg maar. Kijk maar eens in de manual hoe dat moet.
A collection of up to 255 byte variables each sharing a single name, and indexed using a value or variable. Syntax for declaration:-
DIM Name[ length ] AS BYTE
where Name is the variable's given name, and the new argument, [ length ], informs the compiler how many elements you want the array to contain. Requires length bytes of RAM depending on its size.