Vrijloop zender stabiliseren

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
TwilightFM

Vrijloop zender stabiliseren

Bericht door TwilightFM »

Ik heb ooit gehoord dat er een simpele schakeling is om je vrijloop FM zender te stabiliseren met een ICtje.

Dan heb ik het dus niet over de PLL schema's die op het internet circuleren, want dat zijn al complete zenders, en aangezien de zender er al is, en alleen gestabiliseerd hoeft te worden..

Heeft iemand daar een schema van?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Je kunt dat al met een gewone zenerdiode. Het gaat erom dat je de schakeling waar de varicap zit met zijn sturing, stabiliseerd.
Laat het schema maar even zien dan teken ik er dat wel bij.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
TwilightFM

Bericht door TwilightFM »

Ik gebruik nergens een varicap, is dat een probleem?

Zal zo snel mogelijk het schema posten.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Doe dat, dat praat makkelijker.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bob de bouwer

Bericht door bob de bouwer »

Met alleen een variabele capaciteit ben je er nog lang niet, dat stelt je hooguit in staat om de frequentie te regelen maar daar is-ie nog niet stabiel mee.
De beste methode om je oscillator stabiel te krijgen is er voor te zorgen dat het ontwerp op alle fronten klopt. Zoals met alles is de beste methode dus ook de moeilijkste: een stabiele oscillator bouwen is een hele kunst, zeker bij hogere frequenties. Zit je met een bestaande niet-zo-stabiele oscillator opgescheept en is er in de layout weinig winst te behalen dan ontkom je er niet aan om een regelcircuit toe te voegen, dus een fase- of frequentie gestuurde regellus. Is een PLL te lastig / omvangrijk Google dan eens naar "huff-puff", een frequentie-regelend circuitje dat ooit door wijlen Klaas Spaargaren PA0KSB is bedacht. Minder flexibel dan een echte PLL maar ook heel wat simpeler te bouwen.
Plaats reactie