Hoe RMS vermogen meten?
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik heb het door genomen, maar mijn engels is niet echt al te best
Plus doordat ik ook niet het fijne weet qua electrotechniek !
Maar zoals ik aan jouw reactie mag waarnemen, heb jij een beter ontwerp ?
Oohja; nog een vraag voor de hoogdriver:
Mijn systeem heeft een aktieve crossover ! (kantelfrequentie = 2,4khz)
Hoe kan ik het beste de hoogdriver beschermen tegen laagfrequenties ?
Aangezien er alsnog uit de versterker een laagfrequent kan komen, door een storring enz....
Ik dacht zelf aan een 1e orde lowpass filter, dus enkelt een condensator er tussen.
Die hem rond de 1khz afvlakt en daarbij ruim onder het kantelpunt zit van de aktieve crossover !
Of is daar ook een betere ontwerp voor ?
Ik hoor graag van je
Plus doordat ik ook niet het fijne weet qua electrotechniek !
Maar zoals ik aan jouw reactie mag waarnemen, heb jij een beter ontwerp ?
Oohja; nog een vraag voor de hoogdriver:
Mijn systeem heeft een aktieve crossover ! (kantelfrequentie = 2,4khz)
Hoe kan ik het beste de hoogdriver beschermen tegen laagfrequenties ?
Aangezien er alsnog uit de versterker een laagfrequent kan komen, door een storring enz....
Ik dacht zelf aan een 1e orde lowpass filter, dus enkelt een condensator er tussen.
Die hem rond de 1khz afvlakt en daarbij ruim onder het kantelpunt zit van de aktieve crossover !
Of is daar ook een betere ontwerp voor ?
Ik hoor graag van je
Greetz,
Marten
Marten
Om terug te komen op het oorsprokelijke onderwerp:
RMS-vermogen is niet te meten. Sterker nog, RMS-vermogen is wiskundig gezien niet te verantwoorden. zie:
http://www.meettechniek.info/basis/uipe/definities.html onder het kopje "RMS vermogen?".
Wat wordt bedoelt is het gemiddelde vermogen.
RMS-vermogen is niet te meten. Sterker nog, RMS-vermogen is wiskundig gezien niet te verantwoorden. zie:
http://www.meettechniek.info/basis/uipe/definities.html onder het kopje "RMS vermogen?".
Wat wordt bedoelt is het gemiddelde vermogen.
Beste Mat,
Zou jij (indien je daar tijd voor hebt!) mij ook willen uitleggen, hoe het precies werkt ?
Ik heb zo en zo nog wat vragen over deze:
http://sound.westhost.com/project53.htm
Er wordt iets uitgelegd over, als je de versterker gebruikt in brugmodus dan.......????
Plus die "The Light Pipe Assembly", heeft dat nog een doel/functie ?
Voor mijn subwoofer, wil ik een beveiliging maken op 1000Watt op 8ohm!
Nu mijn vraag voor die R3, is dat voor deze vermogen uit te rekenen hoeveel die moet zijn ?
Of heeft MJE340 transistor, ook zijn grenzen tot een bepaald vermogen ?
Kan dit systeem ook gebruikt worden voor 4omh speakers ?
Mijn top bestaat uit 2x 12inch speakers die paralel zijn verbonden met elkaar ! dat maakt dus 500Watt RMS op 4ohm !!!
Het geen wat met rood omsingeld is, wat houd daar die LDR 1 en 2 in ?
Er staan geen waardes bij....?
Ik wacht af
Zou jij (indien je daar tijd voor hebt!) mij ook willen uitleggen, hoe het precies werkt ?
Ik heb zo en zo nog wat vragen over deze:
http://sound.westhost.com/project53.htm
Er wordt iets uitgelegd over, als je de versterker gebruikt in brugmodus dan.......????
Plus die "The Light Pipe Assembly", heeft dat nog een doel/functie ?
Voor mijn subwoofer, wil ik een beveiliging maken op 1000Watt op 8ohm!
Nu mijn vraag voor die R3, is dat voor deze vermogen uit te rekenen hoeveel die moet zijn ?
Of heeft MJE340 transistor, ook zijn grenzen tot een bepaald vermogen ?
Kan dit systeem ook gebruikt worden voor 4omh speakers ?
Mijn top bestaat uit 2x 12inch speakers die paralel zijn verbonden met elkaar ! dat maakt dus 500Watt RMS op 4ohm !!!
Het geen wat met rood omsingeld is, wat houd daar die LDR 1 en 2 in ?
Er staan geen waardes bij....?
Ik wacht af
Greetz,
Marten
Marten
-
Mat Janssen
- Moderator

De led hebben ze samen met de ldr in een plexiglasen pijpje gestopt om een zo goed mogelijke koppeling van het licht van de led te krijgen. Op deze manier heb je weinig last van het omgevings licht. Het licht wordt als het ware geleidt.
Werking van de schakeling.
De muziek van het linker kanaal en het rechter kanaal wordt via de twee 100 ohm (R2) weerstanden opgeteld en met een dubbelfasige gelijkrichter gelijk gericht.
De topwaarde van de muziek staat als gelijkspanning over de elko C1.
Neem voor jouw geval 1000 Watt bij 8 ohm een elko van 150 volt of meer omdat de spanning erg hoog wordt daar bij die 1000 Watt.
De topspanning van die muziek wordt nu met behulp van R4 en VR1 zo afgedeeld dat bij die 1000 Watt er 0,7 volt overblijft voor de transistor die hierdoor ingeleiding komt. Als de transistor gaat geleiden dan gaat er ook een collector stroom lopen. Dus gaan de leds aan. Wanneer de leds in de plexiglasen pijp aan gaan dan schijnen deze naar de ldr's toe. De ldr's worden laagohmiger en belasten de muziek die hierdoor dus zachter wordt.
Het volume wordt dus bij die 1000 Watt of hoger gestabiliseerd op die 1000 Watt. Bij een lager vermogen zij de leds gedoofd en er wordt dus niks aangepast, wat vermogen betreft.
Daar je 1000 Watt bij 8 ohm wil, zul je een andere transistor dan de BD139 moetengebruiken. MJE340 kan maar een BF819 zou ook mogen.
Voor R3 zul je de waarde 6K8 moeten nemen. Deze moet wel 2 Watt kunnen hebben.
Voor 500 Watt en 4 ohm kan de BD139 blijven. De elko C1 moet er een zijn van zeker 63 volt en R3 wordt in dat geval 3K3 2 watt.
In de LDR serie bestaat er eigenlijk maar een type. Degene die je koopt is altijd goed.
Werking van de schakeling.
De muziek van het linker kanaal en het rechter kanaal wordt via de twee 100 ohm (R2) weerstanden opgeteld en met een dubbelfasige gelijkrichter gelijk gericht.
De topwaarde van de muziek staat als gelijkspanning over de elko C1.
Neem voor jouw geval 1000 Watt bij 8 ohm een elko van 150 volt of meer omdat de spanning erg hoog wordt daar bij die 1000 Watt.
De topspanning van die muziek wordt nu met behulp van R4 en VR1 zo afgedeeld dat bij die 1000 Watt er 0,7 volt overblijft voor de transistor die hierdoor ingeleiding komt. Als de transistor gaat geleiden dan gaat er ook een collector stroom lopen. Dus gaan de leds aan. Wanneer de leds in de plexiglasen pijp aan gaan dan schijnen deze naar de ldr's toe. De ldr's worden laagohmiger en belasten de muziek die hierdoor dus zachter wordt.
Het volume wordt dus bij die 1000 Watt of hoger gestabiliseerd op die 1000 Watt. Bij een lager vermogen zij de leds gedoofd en er wordt dus niks aangepast, wat vermogen betreft.
Daar je 1000 Watt bij 8 ohm wil, zul je een andere transistor dan de BD139 moetengebruiken. MJE340 kan maar een BF819 zou ook mogen.
Voor R3 zul je de waarde 6K8 moeten nemen. Deze moet wel 2 Watt kunnen hebben.
Voor 500 Watt en 4 ohm kan de BD139 blijven. De elko C1 moet er een zijn van zeker 63 volt en R3 wordt in dat geval 3K3 2 watt.
In de LDR serie bestaat er eigenlijk maar een type. Degene die je koopt is altijd goed.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Thanks Mat,
Wel nog een paar vragen:
Waar wordt die Com aansluiting op aangesloten ?
Wat houd het verhaal van die brugmode in ?
Die VR1 multi-turn trimpot, is dat een standaard potmeter ?
Hoe moet ik deze afstellen ?
Wat betreft de LDR en LED 2/3, heb ik geen idee wat het beste is !
Bij deze graag jouw mening !
In de afbeelding (inclusief update van 2000 !) heb ik een lijstje gemaakt met de onderdelen !

Is er nog verscheel, tussen een gebalanceerde en een ongebalanceerde ingang in deze situatie ?
Ik hoor graag van je
Wel nog een paar vragen:
Waar wordt die Com aansluiting op aangesloten ?
Wat houd het verhaal van die brugmode in ?
Die VR1 multi-turn trimpot, is dat een standaard potmeter ?
Hoe moet ik deze afstellen ?
Wat betreft de LDR en LED 2/3, heb ik geen idee wat het beste is !
Bij deze graag jouw mening !
In de afbeelding (inclusief update van 2000 !) heb ik een lijstje gemaakt met de onderdelen !

Is er nog verscheel, tussen een gebalanceerde en een ongebalanceerde ingang in deze situatie ?
Ik hoor graag van je
Greetz,
Marten
Marten
-
Mat Janssen
- Moderator

Com zal common zijn, dus de gemaaenschappelijke, of te wel de gnd, of de 0 volt of de aarde. Allemaal hetzelfde.
Die Vr1 is een meer slags potmetertje om de zaak beter te kunnen inztellen. In de Conrad catalogus staan 20 slags potmeters. Neem die maar hiervoor.
Voor de ldr neem je een normale ldr 18 35 80-06 Conrad nummer en een gewone rode led. Stop ze samen in een plexiglas pijpje zoals op de tekening en klaar is kees. Wanneer je een gebalanceerd signaal wil "dimmen" dan moet je alles nog eens dubbel maken.
Die Vr1 is een meer slags potmetertje om de zaak beter te kunnen inztellen. In de Conrad catalogus staan 20 slags potmeters. Neem die maar hiervoor.
Voor de ldr neem je een normale ldr 18 35 80-06 Conrad nummer en een gewone rode led. Stop ze samen in een plexiglas pijpje zoals op de tekening en klaar is kees. Wanneer je een gebalanceerd signaal wil "dimmen" dan moet je alles nog eens dubbel maken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Thanks Mat(e),Wanneer je een gebalanceerd signaal wil "dimmen" dan moet je alles nog eens dubbel maken.
Ik vroeg mij dit namelijk af, omdat standaard alle versterkers met een gebalanceerde input zijn.
(Als het een gebalanceerde setup is!)
Gaat dat elkaar dan niet in de weg lopen, door afwijkingen in de weerstand die de LDR aanmaakt ?
Of zou dit minimaal zijn ?
Greetz,
Marten
Marten
-
Mat Janssen
- Moderator

@ Mat,
Voor zover erg bedankt, ik hoop dat het gaat lukken
Ik heb een schema gemaakt, zoals die zou moeten zijn !
(dit is voor mijn subwoofer en daarvan heeft de versterker geen geballanceerde input !) Het is een oud beestje van Inkel

@ Ronny,
Bedankt voor de tip, ik zal dan iemand moeten vinden die zo'n scoop heeft staan !
Voor zover erg bedankt, ik hoop dat het gaat lukken
Ik heb een schema gemaakt, zoals die zou moeten zijn !
(dit is voor mijn subwoofer en daarvan heeft de versterker geen geballanceerde input !) Het is een oud beestje van Inkel

@ Ronny,
Bedankt voor de tip, ik zal dan iemand moeten vinden die zo'n scoop heeft staan !
Greetz,
Marten
Marten
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik weet niet wanneer ik er aan kan beginnen, maar indien het klaar en werkt horen jullie het zeker
Nog even terug te komen op een eerder gestelde vraag !
Hoe zit het nou met die brugmode situatie ?
Klopt het zoals de volgende afbeelding ?
Waarvan aansluiting S1 op de Com en S2 op de +sens van de versterker!
Of gaat S1 naar de -sens van de versterker ?

Nog even terug te komen op een eerder gestelde vraag !
Hoe zit het nou met die brugmode situatie ?
Klopt het zoals de volgende afbeelding ?
Waarvan aansluiting S1 op de Com en S2 op de +sens van de versterker!
Of gaat S1 naar de -sens van de versterker ?

Greetz,
Marten
Marten
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik kwam er vandaag achter, dat mijn sony speakerprocessor ook gebruik maakt van een photocoupler. (zie foto)
Er zit hierop ook een speaker-in sens, die schakelt in bij +31dBs !
Waarbij die ook de line-in verzwakt, als de sens-in boven de 31dBs komt.

Nou ben ik wezen zoeken op internet, maar kom er weinig van tegen.
Althans niet in het engels of nederlands.
Kent iemand dit type, of is er een ander type voor die hetzelfde doet ?
Aangezien mijn voorkeur gaat naar zoiets, in plaats van een led en een LDR kombi.
Er zit hierop ook een speaker-in sens, die schakelt in bij +31dBs !
Waarbij die ook de line-in verzwakt, als de sens-in boven de 31dBs komt.

Nou ben ik wezen zoeken op internet, maar kom er weinig van tegen.
Althans niet in het engels of nederlands.
Kent iemand dit type, of is er een ander type voor die hetzelfde doet ?
Aangezien mijn voorkeur gaat naar zoiets, in plaats van een led en een LDR kombi.
Greetz,
Marten
Marten
-
Mat Janssen
- Moderator

Hoi Mat,
Dat had ik ook idd geprobeerd, alleen kom ik er niet uit !
Althans als ik kijk naar de waardes van bijv. 20Watt en 200Watt, kom ik uit op 2.7K/820ohm=3,2 en als ik het zelfde met 50Watt en 500Watt doe, kom ik uit op 3,1 !
Alleen als ik dan 100Watt ga uitrekenen met die faktor, kom ik voor 1000Watt uit op rond 5.8K !
Waarvan de dichtsbijzijnde weerstand 5.6K is !
Heb je het bewust naar boven afgerond ?
Of klopt mijn theorie niet ?
En voor de 4ohm belasting, heb ik geen berekening kunnen maken !
Alvast bedankt
Dat had ik ook idd geprobeerd, alleen kom ik er niet uit !
Althans als ik kijk naar de waardes van bijv. 20Watt en 200Watt, kom ik uit op 2.7K/820ohm=3,2 en als ik het zelfde met 50Watt en 500Watt doe, kom ik uit op 3,1 !
Alleen als ik dan 100Watt ga uitrekenen met die faktor, kom ik voor 1000Watt uit op rond 5.8K !
Waarvan de dichtsbijzijnde weerstand 5.6K is !
Heb je het bewust naar boven afgerond ?
Of klopt mijn theorie niet ?
En voor de 4ohm belasting, heb ik geen berekening kunnen maken !
Alvast bedankt
Greetz,
Marten
Marten
-
Mat Janssen
- Moderator