Transistor Practicum (opstelling)

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Mandy

Transistor Practicum (opstelling)

Bericht door Mandy »

Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met Transistor Practicum, maar ik begrijp niet hoeveel volt ik door de halfgeleiders mag jagen. Neem aan dat ik niet zomaar de 9 volt batterij er op kan zetten. ( 0.6V en meer of zo toch?)

Ik heb BC 547 en BC 557 (NPN en PNP). Het probleem is dat ik een verouderd cursus boek heb, waar men met een Handykit MK multimeter werkt en dat heb ik niet. Met Hi V stand en dat er spanning uit de meter komt (?) Dat heb ik niet met die van mij.

Ik heb trouwens een Klaassing Electronics Metex 3800 (niets speciaals dus)

Heeft iemand voorbeelden, zodat ik toch wat practicum ervaring kan opdoen.

Alvast bedankt!

Mandy
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Met een serieweerstand tussen de batterij en de basis van de transistor zodat je er niet teveel stroom instopt kom je al een heel eind. Ik zal eens gaan zoeken tussen wat oude spullen of ik misschien iets heb.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mandy

Bericht door Mandy »

Ik heb wel een cirkel op de meter, met 8 gaten, 4 voor PNP, 4 voor NPN, hmm. Had het wel eerder gezien, maar nu met transistoren op mijn bord valt het pas op. Ik krijgt 004 als ik de NPN er goed insteek en 000 als die er uit gaat.

4 schijnt een mysterieus getal te zijn. Een jaar heeft 4 seizoenen en zo heb ik vandaag ontdekt dat er ook in zaken 4 quadranten bestaan. Wie het wilt beluisteren, moet gewoon bij een download machine:

Cash Flow Quadrant intikken. (limewire)

Mandy
ronny

Bericht door ronny »

met dat ding op je multimeter meet je in principe de versterkingsfactor(hfe) van je transistor na. 4 is weinig voor een bc 547/bc557 dat kan je in de datasheet opzoeken onder de naam hfe

Maar hecht niet teveel belang aan deze functie, ik vind ze eigenlijk nutteloos...

ik veronderstel dat je nu dus begonnen bent met transistor schakelingen. Dan begin je sowieso op dc gebied. Heb je gezien dat je een transistor kunt gebruiken als schakelaar(saturatie) en als versterker(verschillende instelpunten)?

In ieder geval komt het er op neer dat je met een aantal standaard formules eigenlijk heel de dc eigenschappen van een transistorschakeling kan narekenen.

mvg
ronny
tis altijd watt :-)
Plaats reactie