µC(avr) programmeerbordje
na wat zoeken ben ik eens op de site www.myavr.de terecht gekomen. Hier dan een kitje besteld en ineen gezet. Resultaat is onder zichtbaar.
Bevat een usb naar rs232 omvormer, een atmega8 µC en wat randcomponenten om simpele proefschakelingen te testen.
De bedoeling is om wat meer met µC bezig te zijn en dit leek me een leuk begin. Het bordje is een echte aanrader voor beginners en staat ook meteen in elkaar.
Software vind je allemaal op de site.
mvg
ronny
Bevat een usb naar rs232 omvormer, een atmega8 µC en wat randcomponenten om simpele proefschakelingen te testen.
De bedoeling is om wat meer met µC bezig te zijn en dit leek me een leuk begin. Het bordje is een echte aanrader voor beginners en staat ook meteen in elkaar.
Software vind je allemaal op de site.
mvg
ronny
- Bijlagen
-
- µC 1.JPG (42.25 KiB) 12358 keer bekeken
tis altijd watt 
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

het kitje is wel leuk, maar buiten een atmega8 en wat randcomponenten is het niets he, waar het echt om draait is de usb naar rs232 omvormer. Deze kan ik dus in de toekomst nog altijd gebruiken, ook al zou ik picjes willen proggen
mijn persoonlijke reden voor avr is de eerste kennismaking met deze chips via men school. Hier meteen een projectje mee gemaakt(pwm dimmer) en ik was verkocht
heb nog nooit met een pic gewerkt, komt er ooit wel eens van en misschien dat ik dan de voor-en nadelen zie van beiden. Dus ik heb geen mening over beiden, heb alleen maar ervaring met atmel µC voorlopig.
een attiny heeft gewoon minder mogelijkheden(opslag, I/O,timers,...) als een atmega8. Voor de rest is het idem dito, dus als je tevreden bent zou ik niet overschakelen.
mvg
ronny
mijn persoonlijke reden voor avr is de eerste kennismaking met deze chips via men school. Hier meteen een projectje mee gemaakt(pwm dimmer) en ik was verkocht
heb nog nooit met een pic gewerkt, komt er ooit wel eens van en misschien dat ik dan de voor-en nadelen zie van beiden. Dus ik heb geen mening over beiden, heb alleen maar ervaring met atmel µC voorlopig.
een attiny heeft gewoon minder mogelijkheden(opslag, I/O,timers,...) als een atmega8. Voor de rest is het idem dito, dus als je tevreden bent zou ik niet overschakelen.
mvg
ronny
tis altijd watt 
µC
Louter ter info ik zou eens kijken naar www.picbasic.nl van Fritz Kietenbet. In zijn cursus meen ik dat er uitleg gegeven wordt tussen de twee soorten. Misschien eens de vergelijking maken. 
Re: µC
Zorro,ik heb de vergelijking van andere een half jaartje terug gelezen en toen vond ik als besluit van iemand Pic: pruts ... wat ik heb blijven onthouden.
Zelf kan ik hier niet over oordelen want dit is niet mijn vergelijking.
De doorslag waarom ik voor avr ben gegaan is
-Instructies zijn meestal 1 klokslag dam bij pic 4
-goedkoper voor mij
-boek van elektuur stond in promotie
-Software was gratis en niet gelimiteerd
-avr kan meer tegen menselijke fouten??
Waartegenover er van pics veel meer info te vinden is, gemakkelijker te verkrijgen en meer gebruikers.
Ieder zal wel zijn reden hebben waarom hij voor een bepaalt merk, type gaat.
Picbasic kende ik al 1 jaar, staan interessante zaken in maar deze man met deze site heeft mij in het begin op het juiste pad kunnen helpen waarvoor ik hem eeuwig dankbaar ben.
http://expand.xs4all.nl/avr/intro.jsp
@ mat sorry, was niet negatief bedoelt, Ik heb respect voor Pics,varkens,...
mss begin ik ooit wel eens met pic maar ik denk. Eerder cpld maar daarvoor moet ik eerst de 74xxxx ics beter leren kennen.
Zelf kan ik hier niet over oordelen want dit is niet mijn vergelijking.
De doorslag waarom ik voor avr ben gegaan is
-Instructies zijn meestal 1 klokslag dam bij pic 4
-goedkoper voor mij
-boek van elektuur stond in promotie
-Software was gratis en niet gelimiteerd
-avr kan meer tegen menselijke fouten??
Waartegenover er van pics veel meer info te vinden is, gemakkelijker te verkrijgen en meer gebruikers.
Ieder zal wel zijn reden hebben waarom hij voor een bepaalt merk, type gaat.
Picbasic kende ik al 1 jaar, staan interessante zaken in maar deze man met deze site heeft mij in het begin op het juiste pad kunnen helpen waarvoor ik hem eeuwig dankbaar ben.
http://expand.xs4all.nl/avr/intro.jsp
@ mat sorry, was niet negatief bedoelt, Ik heb respect voor Pics,varkens,...
mss begin ik ooit wel eens met pic maar ik denk. Eerder cpld maar daarvoor moet ik eerst de 74xxxx ics beter leren kennen.
In welke taal programmeer jij? Ik ben een tijdje geleden begonnen met microcontrollers. Eerst wilde ik beginnen met een PIC 16f628A, maar toen bleek dat ik ook nog een goede programmer (wisp) zou moeten kopen omdat de JDM programmer niet goed werkte, ben ik ook wat gaan experimenteren met AVR's. Omdat een attiny2313 goedkoper was, makkelijker te programmeren en bascom gratis was tot 4k regels code ben ik daar nu mee bezig.
µC
Flupke,
De reden dat ik met PIC bezig ben is simpel, vroeger heb ik nog geprogrammeerd in Basic en Quickbasic (medio jaren 70). Dus de stap was gauw gezet. De programmer is deze van Fritz, print laten maken en zelf gesoldeerd. Ik ben nu te oud om nog assembler laat staan C te leren. Het is zeker mijn bedoeling niet om AVR af te breken, vermits ik er niets van ken, laat staan een oordeel te vellen. Ik wens je veel succes met je keuze.
De reden dat ik met PIC bezig ben is simpel, vroeger heb ik nog geprogrammeerd in Basic en Quickbasic (medio jaren 70). Dus de stap was gauw gezet. De programmer is deze van Fritz, print laten maken en zelf gesoldeerd. Ik ben nu te oud om nog assembler laat staan C te leren. Het is zeker mijn bedoeling niet om AVR af te breken, vermits ik er niets van ken, laat staan een oordeel te vellen. Ik wens je veel succes met je keuze.