Speelgoed bom

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Pee_l

Speelgoed bom

Bericht door Pee_l »

Dag iedereen,

Ik heb weer eens een ideetje dat mee uitgewerkt zou moeten worden.
Mijn neefje doet binnenkort zijn communie en ik zoek iets heel speciaals. Ik had graag het volgende gedaan. (een tijdje terug was het Bigbrother bij ons op tv en die hadden een heel eigenaardige opdracht.) Er werd een canon opgesteld ( geladen met verf??) . er hingen 10 verschillende kleuren draad. Deze moesten ze een voor een doorknippen. De bedoeling was dat de bom niet afging maar ze hadden een verkeerd draadje doorgeknipt. Is dit te maken voor mijn neefje zijn communie???

mvg,

Peter
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Alleen als de ouders van de communikant ons niet aanklagen en ons niet aansprakelijk stellen voor vernielde en verprutste kleding!
Pee_l

Bericht door Pee_l »

:-)
ik zal voor de aangepaste kledij zorgen. voor de rest neem ik alle verantwoordelijkheid op mij hoor. Daar hoeven jullie zich geen zorgen over te maken. en uiteraard test ik het eerst op mij.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hierbij een schemaatje om de zaak te starten.
Als de rode draad wordt doorgeknipt gaat het gebeuren. De andere draden doen niks.Op A-A wordt een relais of een gloeidraad of een ander ontstekings app. aangesloten die de zaak laat spatten.
Het werkt op een 9 volt batterijtje en die dikke zwarte lijn stelt een doosje voor waar alles inzit.De draadjes steken eruit.Alleen de kleur van de draadjes mag je zelf kiezen.
Bijlagen
communie.gif
communie.gif (4.93 KiB) 16577 keer bekeken
Pee_l

Bericht door Pee_l »

Dank je wel. dit is al heel vriendelijk. ik denk dat ik het op luchtdruk wil laten schieten (minst gevaarlijkst?). Weet er iemand van jullie of er een elektrische schakelaar is die een soort sluis vormt tussen twee buizen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Je zou een klepje wan tegen rubber aandrukt met een veertje om de zaak dicht te houden kunnen maken. Dan zou een spoeltje een palletje kunnen wegtrekken zodat de luchtdruk weg kan.
Een kleine perslucht klep kan natuurlijk ook.
Wanneer mij iets fatsoenlijks invalt laat ik nog wel wat weten maar misschien zijn er nog lezers van dit die een veel beter idee hebben!
Pee_l

Bericht door Pee_l »

dit is ongeveer wat ik zoek. het nadeel is dat ik het niet vind. Ik ben naar een doe-het-zelf zaak geweest enz....
Als iemand een idee heeft waar ik het nog zou kunnen vinden.
greetz,

péé
Bijlagen
57471OrbitJarTopValve.jpg
57471OrbitJarTopValve.jpg (3.3 KiB) 16555 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Het lijkt op een motorgestuurde klep.Dit type heb ik nog nooit gezien maar ik zal eens kijken naar zoiets!

Bij Farnell in boek 2 hoofdstuk 20 staan draaimagneten kleppen en andere elektrisch bestuurde bewegingen.

kijk maar eens!! :lol:
Gnuitenjong

Bericht door Gnuitenjong »

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar zoiets, is er niet een vergelijkbaar onderdeel in een auto of brommer ofzo? ( ik zou niet weten waarvoor dan, maar oke)

Grtz Gideon
Live long and prosper \V/
Pee_l

Bericht door Pee_l »

ik denk dat we het moeten zoeken in boilers enz... ik heb iets gevonden maar dan moet je 150 € neertellen. Deze werken op 230 V.
Ik denk dat je deze dingen ook terug vind bij zwembaden.
Als je iets vind laat het dan weten.
pee
Dominic
Contacteer:

Bericht door Dominic »

Ik heb bij de Intratuin ooit eens een motorische klep gezien van Gardena , ja van de tuinslangen, om een sprinkler installatie te bedienen. Koste toen iets van 15 euro.
john w

luchtklepje

Bericht door john w »

In veel auto's zitten kleine klepjes waarmee onderdruk afgesloten wordt.Op de sloperij vindt je vast en zeker een klepje voor een paar euro.
Vooral japanse auto's gebruiken dat soort klepjes.Het is gewoon een blokje met twee slangaansluitingen voor twee dunne slangetjes en twee faston aansluitingen.
Pee_l

Bericht door Pee_l »

Dank je wel. ik ben er nog altijd naar op zoek.
Sram

Bericht door Sram »

Waar haal je de luchtdruk vandaan? Uit een patroon want die zijn vaak erg hoog in druk.. Waarom blaas je geen grote ballon op met vloeistof erin en laat die knappen met een relaisspoel voorzien van spelt ofzo. Net zoveel fun en minder ingewikkeld :P
WBS

Bericht door WBS »

Er zijn wel electrische bedienbare kleppen te koop bij doehetzelf zaken en intallatiebedrijven, deze kleppen worden gebruikt in gasleidingen om de gas toevoer in de keuken aftesluiten als de stroom uitvalt of het brand alarm afgaat. Dit soort kleppen maken gebruik van een laagspanning (12V) bekrachtigingsstroom.
Ook in koel en vries installaties komen veel electrische regelkleppen voor dus als je nog ergens een ouwde airco of reefer tegenkomt...
Pee_l

Bericht door Pee_l »

dank je wel allemaal voor jullie reacties. dat van die regelkleppen daar kan ik eens naar opzoek gaan. Ik moet eerlijk toegeven dat die balonnen mij ook wel aanspreken. lijkt me wel fun en zeker niet zo gevaarlijk.
nogmaals bedankt.
Plaats reactie