aquarium regelkast

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Nee, ik bedoel daar een tranformator mee met gelijkricht brug en elko om deze schakeling van voeding te voorzien. Het zou ook kunnen met zoeen zwart ding dat je dan in het stopcontakt stopt, en daar komt dan de 12 volt gelijkspanning uit om deze schakeling van spanning en stroom te voorzien, zodat het allemaal ook gaat werken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
statler

Bericht door statler »

Mat Janssen schreef:Het zou ook kunnen met zoeen zwart ding dat je dan in het stopcontakt stopt
Adapter

Erik.
Minos

Bericht door Minos »

Interessant topic, al moet ik eerlijk bekenen, dat ik de schakelingen ook nog niet door heb (leek wat betreft elektronica, maar daar gaat verandering in komen).

Wel is het misschien handig om in je ontwerp ook rekening te houden met extra stopcontacten, voor o.a. je filterpompen (bioloog, wervelbed, potfilter?) en je verwarmingselement evt. Als je toch bezig bent ventilatoren (met regelbaar voltage) voor tijdens de zomer? (dat wordt waarschijnlijk mijn eerste projectje en daarna misschien een colorimeter en een waterdetector).

De dingen die ik net noemde staan voor het grootste gedeelte natuurlijk los van je meet en stuur systeem, maar het is natuurlijk wel mooier en handiger, als je alles kan integreren.
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

Je kan er beter nu al rekening mee houden straks is het te laat!
misschien ook mooi, dat je het hele zooitje met een afstandsbediening kan besturen.
markie

Bericht door markie »

klinkt allemaal prachtig maar het budget heb ik op 100€ gezet voor alles. nou het kastje dan vsa's, tl, leds vallen erbuiten.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Met extra 8 uitgangen waarvan 3 met een relais zal de prijs ongveer met 11 euro verhoogd worden.
markie

Bericht door markie »

nu ben ik toch even de draad kwijt met de mogelijkheden die jij in je ontwerp hebt opgenomen mat :oops:

welke gereedschappen heb ik allemaal nodig trouwens?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Met mijn laatste post maak ik er nog 8 extra meer uitgangen bij.,Dus dan klopt de getekende tekening niet meer. Er komt dan nog wat erbij om nog meer te kunnen besturen.
Ik heb het schema even aangepast hiervoor!
Wat bedoel je met gereedschappen ? soldeerboud ??
crossover
Contacteer:

Bericht door crossover »

welke pH meter is dat eigenlijk? en mS meter??

hoe word daarmee gecommuniceerd? I²C ?
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat heb ik even nog in het midden gelaten en er van uit gegaan ben dat ze een analoge waarde afgeven. Is het I^2C dan is het niet erg , dan worden ze aangesloten op de lijnen die nu ook naar de ds1307 gaan, want dat is een i^2c ding.
crossover
Contacteer:

Bericht door crossover »

nja want kwas aant browse, en kvond eigenlijk geen ph meter... en nja mS is een ohm meter infeite
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Klopt, dat is een weerstandsmeter. PH meet je met een aparte opnemer en daar komt dan ook meestal een analoog signaal uit.
markie

Bericht door markie »

ben even een weekje (maybe 2) weg ivm afstudeer stage dus niet denken dat ik geen intresse meer heb hoor!
crossover
Contacteer:

Bericht door crossover »

maar hoe meet je die weerstand beste ? cte stroombron en dan de spanning mete?
Minos

Bericht door Minos »

Mat Janssen schreef:Klopt, dat is een weerstandsmeter. PH meet je met een aparte opnemer en daar komt dan ook meestal een analoog signaal uit.
Simpelgezegd is een pH meter niet meer dan twee elektrodes (glasmembraam en 3M KCN oplossing), die overigens wel bij mekaar zitten, waardoor het er één lijkt en daarbij een spanningsmeter, meer is het niet.

Dat geleidingsverhaal heb ik nog niet helemaal door, maar dat zal inderdaad wel iets met een weerstandsmeter te maken hebben.
crossover
Contacteer:

Bericht door crossover »

geleiding = weerstand ^-1

als je de weerstand ken, dan weet je de geleiding zo
Minos

Bericht door Minos »

en zou je de weerstand gewoon kunnen meten met een standaard multimeter, waarbij je de polen op 1cm afstand van elkaar houdt? of heb je dan toch toch iets anders nodig?
crossover
Contacteer:

Bericht door crossover »

en hoe ga je dan je multimeter interfaces met de micro controller?
2 drade kort langs elkaar af, een constante stroombron maken
en dan de spanningsval meten
Minos

Bericht door Minos »

begint me weer iets te dagen, maar ik bedoelde m'n vraag eigenlijk wat algemener, los van het geheel.

Hoe bereken je de geleiding, als je de weerstand weet? (zal vast weer heel simpel zijn, maar ik heb ook m'n blonde dagen)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Geleiding is 1/weerstand. Was al eerder hier opgemerkt.
bazzz

Bericht door bazzz »

even een medling tussendoor:

Mat heeft de prijzen van de conrad site gehaald en conrad is enorm duur. Voor sommige onderdelen eb je geen keus maar het grootste deel kan www.dickbest.nl je vast en zeker leveren. En dat bespaard je erg veel in de prijs

grtz Bas
Flupke

Bericht door Flupke »

Mat Janssen schreef:Klopt, dat is een weerstandsmeter. PH meet je met een aparte opnemer en daar komt dan ook meestal een analoog signaal uit.
Ph meter is volgens mij een spanningsbron.
De spanning is afhankelijk in functie van de Ph.

Er bevind zich ook volgende reactie
H2(g) –2 elektronen => 2H+ (aq)

Dus volgens mij moet ge de spanning meten van de Ph meter

@ basss: Nieuw handeltje begonnen, zolang ze geen tel. of adres vrijgeven bestel ik niet.
Minos

Bericht door Minos »

Flupke schreef:
Ph meter is volgens mij een spanningsbron.
De spanning is afhankelijk in functie van de Ph.

Er bevind zich ook volgende reactie
H2(g) –2 elektronen => 2H+ (aq)

Dus volgens mij moet ge de spanning meten van de Ph meter

@ basss: Nieuw handeltje begonnen, zolang ze geen tel. of adres vrijgeven bestel ik niet.
bij het meten van de pH meet je inderdaad de spanning, je meet namelijk de redox-potentiaal, tussen het glasmembraam (wat in contact staat met de vloeistof, waarvan je de pH wilt weten) en een 3M KCl oplossing.

normaal gesproken spreek je over een standaardelektrodepotentiaal en dan ga je met waterstof gas en een platina elektrode aan de gang, maar in een gewone pH meter heb je zoals al eerder gezegd te maken met een glasmembraam en KCl oplossing.
markie

Bericht door markie »

Zo ik ben weer onder de levenden en moet eigenlijk vermelden dat ik nu een aquarium heb gekocht (2dehands) waar een dergelijk mooi kastje al bijzat...

dus dit verhaal is eigenlijk ten einde :cry:

iig heel erg bedankt voor het meedenken (een mede aquariaan die wat handiger was is wel aan de slag gegaan na het lezen van dit topic dus heeft het toch nog een beetje nut gehad)
prowl

Bericht door prowl »

markie schreef:
iig heel erg bedankt voor het meedenken (een mede aquariaan die wat handiger was is wel aan de slag gegaan na het lezen van dit topic dus heeft het toch nog een beetje nut gehad)

Na uren zoeken via google kwam ik eindelijk iets tegen dat bruikbaar is!

Ik krijg binnenkort weer een aquarium uitbreiding (160*50*55) en wou deze aan gaan sturen met een microcontroller.
(pic avr overtuig me maar welke het beste is. Weet van beide nog geen programeerregel)

Ben eerstejaars HTS electrotechniek dus ben wel wat op de hoogte van de techniek maar nog niet zo goed van microcontrollers!

Het idee is bijna hetzelfde als hier eerder vernoemt:

Ik wil beginnen met het maken van een tl dimmer (4 kanaals)
maar ik wil de uitbreidingsmogelijkheden die eerder genoemt zijn open houden!

Op het moment ben ik al in het bezit van een ph computer dus deze komt even op de tweede plek

Het is dus de bedoeling dat ik mbv een microcontroller 4 uitgangen van 0 to 10 volt kan regelen.
Deze uitgangen lopen een schema of een tabel na die ik heb ingevoerd via de processor of zelfs pc
De microcontroller moet dus een besef van tijd hebben en dit ook bij houden (netspanning 50hz?)

wie kan mij verder helpen dit project tot een slagen te brengen.

Ik wil eerst eens beginnen met het maken van een lijstje van componenten.

Ik heb nog een 20x4 display

alvast bedankt voor de hulp!

Edit

Op school zijn we bezig met een project voor aansturing van RGB high power led's .
Het project is zo goed als af en de hele schakeling loopt ook op een AVR
Het programeren is door een klasgenoot gedaan die erg goed met microcontrollers om kan gaan.
Dus ik wil toch voor een avr processor kiezen zodat iemand die in de buurt is me ook kan helpen
Plaats reactie