Ik heb de spullen gehaald om het volgende schema te bouwen:
.Feitelijk is dit een schakeling die ik op het internet had gevonden, maar dan met een 'snubber netwerk' er bij (r=100 ohm en c=100 nF). De triac is een BT137. De R1 linksboven in het schema is 470 Ohm. Dat ziet er zo uit:
Helaas, dit werkt nog niet goed. Zodra is de spanningsbron aansluit begint de afsluiter te trillen. Als ik dan de electrocoupler op de Velleman K8000 open zet, is het trillen een stuk minder en is de afsluiter eigenlijk open (trilt iets meer dan dat ik er rechtstreeks de trafo op aansluit, maar lijkt verder goed te zijn).
Ik heb ook nog wat geexperimenteerd door R1 te vervangen door andere weerstanden. Bij een weerstand van 2K2 gebeurt er niets meer: de afsluiter is dicht en blijft dicht. Bij lagere waarden (ik heb 330 ohm, 470 ohm en 1K ohm geprobeerd) is het gedrag hetzelfde als hiervoor: zodra ik de trafo inschakel begint de afsluiter te trillen, als ik de optocoupler van de K80000 open zet, is het trillen veel minder en is de afsluiter open (dus dat lijkt goed te zijn).
Is er iemand die mij kan vertellen wat er niet goed gaat, en hoe ik dit wel aan zou moeten pakken? Is het schema fout of moet er iets veranderen?
Alvast erg bedankt, Richard