hulp gevraagd
-
NoktetMort
hulp gevraagd
Beste forumleden,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil graag op een instelbaar moment van de dag (zeg maar 10.00)
mijn computer (server) aan laten gaan.
De computer gaat normalerwijs aan door de knop in te drukken voor x seconden.
Ik wil dus een relais verbinding laten maken door 2 draden parallel te laten lopen aan de startknop.
Er moeten dus 2 dingen ingesteld kunnen worden, om 10.00 (of 11.00 of 12.00, etc) voor 5 seconden lang een relais inschakelen.
Maar wat heb ik hier voor nodig?
Het probleem is namelijk dat ik geen electrotechnische achtergrond heb. Ik zou ook liever een kant en klaar product kopen of alleen draadjes hoef te verbinden aangezien solderen niet mijn beste kant is (trillende handjes)
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil graag op een instelbaar moment van de dag (zeg maar 10.00)
mijn computer (server) aan laten gaan.
De computer gaat normalerwijs aan door de knop in te drukken voor x seconden.
Ik wil dus een relais verbinding laten maken door 2 draden parallel te laten lopen aan de startknop.
Er moeten dus 2 dingen ingesteld kunnen worden, om 10.00 (of 11.00 of 12.00, etc) voor 5 seconden lang een relais inschakelen.
Maar wat heb ik hier voor nodig?
Het probleem is namelijk dat ik geen electrotechnische achtergrond heb. Ik zou ook liever een kant en klaar product kopen of alleen draadjes hoef te verbinden aangezien solderen niet mijn beste kant is (trillende handjes)
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
- elektronica amateurtje
-
NoktetMort
ok, een pic?
en dan nog wat details; Ik wil graag dat die timer extern gevoed wordt;
En wat cheeta zegt kan ook niet; aangezien het toaal niet goed is voor het Operating system om plotseling de stroom eraf te halen, en nadien weer aan te zetten. Vooral windows heeft hier een hekel aan. (Ik denk zelfs dat het niet eens goed is voor de hardware)
@ stynus; wat is een Logo? (zoals ik al zei, ik ben totaal geen electrotechneut)
Uiteraard laat ik de computer softwarematisch aangaan. Timer van de formido die daarna de totale stroom eraf haalt en de volgende ochtend voordat de timerrelais wordt ingeschakeld gaat de stroom er weer op.
Misschien gaan er mensen ook iets vertellen dat de computer aan kan vie Wake on Lan, maar deze optie wil ik niet aangezien ik dan 1 computer de hele tijd heb aanstaan voor 1 taak, het aanzetten van een andere computer (beetje dubbelop) Daarbij heb ik de server zo ingesteld dat deze vanalles voor mij gaat doen zodra hij ingeschakeld wordt. (Dat heb ik softwarematisch aangepakt.)
en dan nog wat details; Ik wil graag dat die timer extern gevoed wordt;
En wat cheeta zegt kan ook niet; aangezien het toaal niet goed is voor het Operating system om plotseling de stroom eraf te halen, en nadien weer aan te zetten. Vooral windows heeft hier een hekel aan. (Ik denk zelfs dat het niet eens goed is voor de hardware)
@ stynus; wat is een Logo? (zoals ik al zei, ik ben totaal geen electrotechneut)
Uiteraard laat ik de computer softwarematisch aangaan. Timer van de formido die daarna de totale stroom eraf haalt en de volgende ochtend voordat de timerrelais wordt ingeschakeld gaat de stroom er weer op.
Misschien gaan er mensen ook iets vertellen dat de computer aan kan vie Wake on Lan, maar deze optie wil ik niet aangezien ik dan 1 computer de hele tijd heb aanstaan voor 1 taak, het aanzetten van een andere computer (beetje dubbelop) Daarbij heb ik de server zo ingesteld dat deze vanalles voor mij gaat doen zodra hij ingeschakeld wordt. (Dat heb ik softwarematisch aangepakt.)
- elektronica amateurtje
-
NoktetMort
-
Arjan
- Site Admin

- Contacteer:
Kwestie van gratis host waar je cron updrachten kan geven: http://www.free-webhosts.com/free-cron.phpNoktetMort schreef: dan 1 computer de hele tijd heb aanstaan voor 1 taak, het aanzetten van een andere computer (beetje dubbelop) Daarbij heb ik de server zo ingesteld dat deze vanalles voor mij gaat doen zodra hij ingeschakeld wordt. (Dat heb ik softwarematisch aangepakt.)
En een howto over het maken van zo'n wake on lan pakketje: http://www.hackernotcracker.com/2006-04 ... cript.html
Condensators? Kan je dat eten?
-
NoktetMort
-
NoktetMort
Mijn ervaringen met gratis webhosts zijn tot nu toe ronduit slecht; evenals programmeren oid
Maar ik wil ontzettend graag een hardwarematische oplossing (vandaar dat ik het ook postte op dit forum). Evenals het feit dat zoekopdrachten op google tot niks uitliepen; Ook kan ik tot nog toe geen fabrikant van computerspul vinden die hier een oplossing op heeft bedacht.
Maar ik wil ontzettend graag een hardwarematische oplossing (vandaar dat ik het ook postte op dit forum). Evenals het feit dat zoekopdrachten op google tot niks uitliepen; Ook kan ik tot nog toe geen fabrikant van computerspul vinden die hier een oplossing op heeft bedacht.
-
Mat Janssen
- Moderator

Het door jouw opgezochte is niet bruikbaar. Het gaat maar tot 10 uur.
Deze 505786-89 is wel bruikbaar. Hij heeft meerdere uitgangen en ook als 24 uurs klok in te stellen.
Met een picchip, toetsenbordje en displaytje is het ook te maken. Voor de software hoef je je geen problemen te maken, dat doen wij dan wel. Alleen je zult zelf iets moeten (laten) maken.
Als je een schema wil zeg het even. Het is al klaar omdat ik al een soortgelijke al ooit voor iemand anders heb gemaakt.
Deze 505786-89 is wel bruikbaar. Hij heeft meerdere uitgangen en ook als 24 uurs klok in te stellen.
Met een picchip, toetsenbordje en displaytje is het ook te maken. Voor de software hoef je je geen problemen te maken, dat doen wij dan wel. Alleen je zult zelf iets moeten (laten) maken.
Als je een schema wil zeg het even. Het is al klaar omdat ik al een soortgelijke al ooit voor iemand anders heb gemaakt.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
NoktetMort
Hmm, 130 euro is toch een beetje duur voor een simpele handeling.
Maar gisteravond zat ik nog wat te google, geen idee hoe ik hier op kwam:
http://www.holec.com/pdfNL/LS/Tijdrelai ... ctgids.pdf
en dan bij op pagina 4/5:
"inschakelwissend 'single shot' spanningsgestuurd"
Dit lijkt me precies wat ik moet hebben
aan de ene kant een timerschakelaar van de gamma die om 10.00 aangaat (220v voeding) op de timer een 24v voeding; en na de voeding dit ding; ehm, een trl04 ofzoiets
na een kwartier gaat die timer van de gamma uit en wacht ie tot de volgende morgen.....
Ik denk dat ik hier wel goed mee zit, wat jullie?
Maar gisteravond zat ik nog wat te google, geen idee hoe ik hier op kwam:
http://www.holec.com/pdfNL/LS/Tijdrelai ... ctgids.pdf
en dan bij op pagina 4/5:
"inschakelwissend 'single shot' spanningsgestuurd"
Dit lijkt me precies wat ik moet hebben
aan de ene kant een timerschakelaar van de gamma die om 10.00 aangaat (220v voeding) op de timer een 24v voeding; en na de voeding dit ding; ehm, een trl04 ofzoiets
na een kwartier gaat die timer van de gamma uit en wacht ie tot de volgende morgen.....
Ik denk dat ik hier wel goed mee zit, wat jullie?
-
Mat Janssen
- Moderator

-
NoktetMort
-
Mat Janssen
- Moderator

-
NoktetMort
ok, geregistreerd bij farnell en een ander product gekozen die het, volgens mij, ook kan. fabrikant: "crouzet" 88 826 145 - artikelnummer: 1206982
Ik heb de vraag maar direct gesteld aan farnell.nl maar de datasheet die er bij staat is een beetje te vaag voor mij......
Ik heb overigensbij conrad.nl ook een ander timerrelais gevonden die op 220v werkt, scheelt weer een adapter, (die kost 45 euro) maar heeft gewoon teveel andere functies.
Heeft er iemand nóg een tip?
Ik heb de vraag maar direct gesteld aan farnell.nl maar de datasheet die er bij staat is een beetje te vaag voor mij......
Ik heb overigensbij conrad.nl ook een ander timerrelais gevonden die op 220v werkt, scheelt weer een adapter, (die kost 45 euro) maar heeft gewoon teveel andere functies.
Heeft er iemand nóg een tip?