Ik zou graag schakelingen willen maken die zowel gebruik maken van TTL chips (5V) als van opamps en 555. Deze laatsten (vooral de opamps) willen meestal meer dan 5V. Ik kan een voeding gebruiken van 9V (bijvoorbeeld) en dan een regulator (7805 bijvoorbeeld) om de TTL chips te besturen maar hoe kan ik dan de uitgang van een opamp of 555 (op het 9V circuit) aansluiten op een TTL ingang en omgekeerd? Of zijn er andere manieren om dit probleem op te lossen?
Ik ben eigenlijk ook op zoek naar manier om zaagtand en andere golfvormen te maken. Met een 555 kan ik (zelfs met enkel 5V) eenvoudig een blokvorm maken maar ik ben er nog niet in geslaagd om een zaagtand te maken met een schakeling op 5V. Kan dit?
Groetjes en bedankt op voorhand!
Probleem mixen TTL en opamp/555 schakelingen
-
Mat Janssen
- Moderator

Van 9 volt naar 5 volt kun je met weerstanden doen. Van 5 volt naar 9 volt met een transistor zoals hieronder aangegeven.
Als je met een opamp de spanning van de timing condensator afhaalt, dan heb je een zaagtand spanningsvorm.
Als je met een opamp de spanning van de timing condensator afhaalt, dan heb je een zaagtand spanningsvorm.
- Bijlagen
-
- van9(5)naar5(9)V.GIF (1.92 KiB) 4787 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Kun je met weerstanden alleen 9V naar 5V omzetten als je een variabele load hebt? Zal die 5V dan stabiel genoeg zijn voor TTL schakelingen?Mat Janssen schreef:Van 9 volt naar 5 volt kun je met weerstanden doen. Van 5 volt naar 9 volt met een transistor zoals hieronder aangegeven.
Greetings,
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator