Wattage boxen

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
KT88

Bericht door KT88 »

Speakers gaan bij clippen niet kapot door DC, maar door de dan ontstane hele rissen hogere harmonischen die de tweeter vernielen.

Tweeters kunnen in verband meestal maar een watt of 5 a 10 hebben.
Een clippende versterker gooit er enorme hoeveelheden HF vermogen uit.

Wil je clippen vermijden, dan een grotere versterker nemen (en daarbij het gebruikte gemiddelde volume *niet* verhogen!) of inderdaad een limiter/compressor of soft clipping circuit gebruiken.
NAD heeft dat lang gehad in hun versterkers, iets heel simpels met diodes.
PP triodeversterkers zonder loop feedback clippen ook heel gracieus, maar daar is het vermogen weer wat beperkter.
Maar voordat de versterker in de clip gaat, hoor je het al duidelijk misgaan.
Bij hard tegengekoppelde halfgeleiderbakken is die grens erg smal.
- Ratings are for transistors.....tubes have guidelines. -
GvH-E

Bericht door GvH-E »

O.K. dat is jouw verhaal hierover. Ik blijf bij het mijne.
Je hebt het nu ook ineens over tweeters, ik over luidsprekers in het algemeen. En dan mijn praktijkvoorbeeld met een gitaar.
En aan het einde van de avond kijkt men vaak niet meer zo goed naar de uitsturing.... En, clippen is clippen, of dat signaal nu via buizen of torren gaat, dat is hier minder terzake.

Een tweeter is (en moet) veel meer vermogen kunnen verwerken als 10 watt of heb je het over huiskamer vermogens? Maar dan nog.
Ïk denk eerder aan vermogens zoals die in disco's en bandoptredens e.d. worden toegepast.
Daarbij stop je eventueel een paar honderd watt in je tweeter(s), zeker als je onbedoeld met je microfoons gaat rondzingen in dat weergavegebied.

Maar daar ging het hier niet over. Ik wilde reageren op de veelgehanteerde misvattingen over DC en versterkervermogen in het onderwerp. GvH-E
KT88

Bericht door KT88 »

Het topic ging over huiiskamerspeakers, waar het gitaar c.q. PA geweld vandaan komt is me niet duidelijk.

Dat tweeters een (zeer) laag vermogen t.o.v. de opgegeven totaalbelastbaarheid hebben, is dacht ik algemeen bekend.
De hoeveelheid energie die er normaal gesproken zonder clippen in het hoge gebied zit, is veel kleiner dan die in midden en laag, bij muziek althans.

De vergelijking transistoren/trioden was om te verduidelijken wat (grote hoeveelheden) globale tegenkoppeling doet met het versterkergedrag.
Aangezien een transistorversterker niet zonder globale tegenkoppeling kan en een triode (PP of SE) versterker wel, heb ik dat even als voorbeeld aangehaald.
Als je de buis globaal gaat tegenkoppelen, ontstaat uiteraard hetzelfde.

Bij de triode zonder loop feedback is de THD uiteraard wel veel hoger, maar stijgt slechts licht tot aan de maximale uitsturing.
Met loop feedback blijft ze relatief laag, om bij maximale uitsturing ineens omhoog te schieten ----> clipping.
- Ratings are for transistors.....tubes have guidelines. -
cossie300

Bericht door cossie300 »

Nou, deze kastjes lijken meer op het soort dat in de jaren 70 bij de allergoedkoopste stereoinstallaties werden "weggegeven".
Belastbaar vermogen een Watt of vijf tot tien.
Dan is het snel op denk ik. Een goedkoop breedbandspeakertje wat het in een transistorradio ook goed gedaan zou hebben.
elektronica amateurtje

Bericht door elektronica amateurtje »

De versterker is besteld , desnoods kan ik er nog andere boxen voor kopen he.
met vriendelijke groenten robin.
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
Plaats reactie