Leds dimmen met een K8000?

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
--Richard
Contacteer:

Leds dimmen met een K8000?

Bericht door --Richard »

Met mijn vorige project (waterafsluiters) ben ik op dit forum ontzettend goed geholpen. :D Iedereen nogmaals bedankt! Het wachten is nu tot de tuin zo ver is dat ik verder kan.

Dit succes smaakt natuurlijk naar meer. Helaas heb ik nog steeds weinig of geen verstand van electronica. Zelf ben ik een programmeur.

Wat ik mij nu afvroeg is of het erg ingewikkeld is om (RGB-)leds te dimmen met behulp van de Velleman K8000 (zie Velleman K8000). Ik heb nog 6 dimmers over op deze kaart die het voltage kunnen laten variaren tussen de 0 en de 11,5 Volt (2mA). Zou het mogelijk zijn om met drie dimmers een RGB-led in (vrijwel) iedere kleur te laten schijnen?

Nu ben ik uiteraard al zelf aan het zoeken geweest. Als ik het allemaal goed begrijp dat kunnen leds alleen met PWM (=Pulse Width Modulation) gedimd worden, niet door het voltage te varieren. Nu heb ik zowel 12 Volt wisselspanning als 24V wisselspanning beschikbaar, dus dacht ik zelf (in mijn electronische naiviteit :idea: ) dat ik dan waarschijnlijk een spanningsvergelijker nodig hebt die de dimmer om kan zetten naar PWM (vergelijk wisselspanning met spanning van dimmer -> aan als wisselspanning hoger is dan dimmerspanning). Geen idee echter of dit idee gaat werken en welke schakeling ik nodig zou hebben. Wie zou hier voor mij wat meer licht op willen schijnen? Bij voorbaat wel al errug bedankt!!

Nog wat extra informatie: voor de analoge uitgang (de dimmer) wordt volgens mij de TDA8444 gebruikt (zie datasheet).
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Met pwm dimmen is natuurlijk het beste wat je kunt doen in jouw geval. Maar dan zal er wat elektronica bij moeten komen om de analoge spanning om te zetten naar pwm.
Als het niet zou nauw komt, dan zouden we een regelbare stroombron kunnen maken die je dan aanstuurt met je 0 tot 11,5 volt. Zo kun je ook wat regelen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Wat mij betreft komt het allemaal niet zo nauw. Ik ben erg benieuwd naar uw suggesties.

Bij voorbaat maar weer dank!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hierdan een stroombron die door je uitgangsspanning wordt geregeld.
Bijlagen
str-brn-0-12V-0-20mA.GIF
str-brn-0-12V-0-20mA.GIF (1.78 KiB) 7126 keer bekeken
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Bedankt (alweer!).

Even kijken of ik het goed begrijp:
1. De voedingsspanning is 24 volt gelijkstroom?
1.b. Kan ik eventueel ook gelijkgerichte wisselspanning gebruiken?
2. De getekende LED is (onderdeel van) een RGB-led met 'common anode'?
3. De 'ingang' uit het schema is de koppeling naar de K8000?

Los hiervan vroeg ik mij af waarom er twee 1K2 weerstanden paralel staan? Dit kan je in theorie toch ook vervangen door 1 weerstand?

Heeft iemand nog een suggestie welke RGB-led ik daadwerkelijk zou kunnen gebruiken (of maakt dat allemaal weinig uit??)?

Ik snap verder nog niet precies waarom dit nu een LED kan dimmer, maar als het werkt ben ik verder helemaal tevreden!

Bedankt, Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

--Richard schreef:Bedankt (alweer!).

Even kijken of ik het goed begrijp:
1. De voedingsspanning is 24 volt gelijkstroom?
1.b. Kan ik eventueel ook gelijkgerichte wisselspanning gebruiken?
2. De getekende LED is (onderdeel van) een RGB-led met 'common anode'?
3. De 'ingang' uit het schema is de koppeling naar de K8000?

Los hiervan vroeg ik mij af waarom er twee 1K2 weerstanden paralel staan? Dit kan je in theorie toch ook vervangen door 1 weerstand?

Heeft iemand nog een suggestie welke RGB-led ik daadwerkelijk zou kunnen gebruiken (of maakt dat allemaal weinig uit??)?

Ik snap verder nog niet precies waarom dit nu een LED kan dimmer, maar als het werkt ben ik verder helemaal tevreden!

Bedankt, Richard
1 : Ja
1.b : Ja, met een elko erbij.
2 : Ja.
3 : Ja
De waarde moet 600 ohm zijn, die is er in de E12 reeks niet, daarom zo gemaakt.
Het is een regelbare stroombron, en als je de stroom door de led regeld, regel je ook de intensiteit.
C4Vette

Bericht door C4Vette »

He, da's een leuk schemaatje.
Nu is mijn elektronica-kennis een beetje weggezakt en vroeg ik mij af of de 1n4148 niet verkeerd om staat.
Kan je op deze manier ook de high-power LED's sturen zoals Luxeon en SuperFlux enz. Deze vragen om 350 mA of zelfs 1 ampere.

groet, Ed
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Nee, die diode is er om de spanningsval van de transistor over de basis naar de emitter te compenseren.
Plaats reactie