toerenbegrenzer

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
theflyingeagle

toerenbegrenzer

Bericht door theflyingeagle »

Hallo Allemaal

wij zijn bezig met een micropuller (tractorpuller maar dan 1:10) waar een geblazen motor van 26cc in gaat.
Er zijn er al een aantal mensen geweest die zo'n motor kapot hebben gedraaid omdat hij over toeren maakte.

Nu had ik een vraag is daar een toerenbegrenzer voor te maken om hem heel te houden.
Omdat het een rc is wilde we de servo naar beneden trimmen als hij boven de 9000 toeren komt.
We willen het ook zo klein mogelijk houden omdat we ook aan een gewichts limiet zitten en we moeten alles onder de kap houden.
Ik heb zelf al naar pic's zitten kijken maar ik kan dat nog niet programmeren :( .

Dus zit iemand het zitten om voor ons iets uit te denken?

Hier is onze site dan krijgen jullie een beetje een beeld wat het inhoud www.markusmicropullingteam.tk

Groeten TheFlyingEagle
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Een pic is niet nodig voor dit probleem. Met een analoge comperator (LM311) en een potmetertje als referentie kun je bij "overtoeren" makkelijk een signaal te voorschijn toveren die dan je snelheid omlaag haalt. Als je even laat weten hoe het nu allemaal zit oa. hoe ik die toeren kan meten en hoe de motor geregeld wordt, dan zal ik wel een schema maken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
theflyingeagle

hallo

De toeren meten wilde ik niet met een magneet doen omdat we dan een onbalans in de kopeling krijgen, als we dan aan de andere kant hem zouden uitbalanceren zou de sensor wel heel veel pulsen krijgen en weet ik niet of dat hij dat kan.
Dus wat we daarvoor gaan gebruiken weet ik nog niet ideen zij welkom
De motor regelen we met een al eerder genoemde 'servo' wat altijd gebruikt word in de RC wereld.
Ik hoop dat dit genoeg info is als het niet zo is hoor ik dat wel.

Groeten TheFlYingEagle
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

stikkertje en reflectiesensor ofzo dan?
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
theflyingeagle

Stynus dat is een best idee maar weet je waar het dan op moet...
Op een alumium koppeling en ik weet niet of dat de sensor het stikertje dan nog pakt.

Afbeelding

Dit is de kopeling en die glimt dus best wel.

Maar mischien kunnen we de kopeling een stukje zwart spuiten en een stukje niet, dan heb je het zelfde als een stikker maar toch anders :D

Groeten TheFlyingEagle
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Klopt, dat werkt ook.
Kijk eens of je dit lukt en ook een opnemer kwijt kunt, daarna zal ik dan de rest uitwerken.
cheeta

Bericht door cheeta »

het zijn bezine motoren?

kun je daar niet gewoon de ontsteking begrenzen. gebeurt voor scooters regelmatig.
theflyingeagle

@cheeta: Het zijn geen benzine motoren maar we draaien op een mengsel van methanol, nitromethaan en olie voor de smeering
we gebruiken gloeipluggen dus daarom willen we het zo proberen.

@Mat Jansen: Ik zou echt niet weten wat er allemaal te koop is ik heb wel gezocht (bij conrad) maar ik hed niet echt iets geschikts gevonden wat een beetje klein is en licht en vooral niet te duur is.
Dus roep maar wat (afmetingen) en dan zal ik is kijken of het gaat passen.
Op het moment ligt hij ook uitelkaar dus ik kan even niet meten hoeveel plek er is.

TheFlyingEagle
helmich

Bericht door helmich »

Misschien is de CNY70 iets?? optisch blokje van 7 x 7 x 6 millimeter. Werkt op reflectie. Die kan je vast kwijt naast de 'startnaaf'. printje kan dan elders.

Maar de servo die het moet gaan regelen zit er dus al om gas te geven. De schakeling moet dus het pulssignaal vanaf de RC ontvanger overrulen bij te hoge toerentallen en zo de servo terug sturen. Elektronische toerenregeling dus.

PS strakke modellen, ik vroeg me eerst af waar de bestuurder was, toen zag ik pas dat het RC was. :shock: Ze lijken echt!!
paladin

Bericht door paladin »

die sensor kan ook een zwart stikkertje oppakken, blijft dan de zelfde schakeling malleen moet je het signaal van de sensor inverteren.. (mits je digitale waarden gebruikt natuurlijk)
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
theflyingeagle

Bedank allemaal

helmich: ik denk dat dat wel past :lol:

Die gaan we dus gebruiken.

TheFlyingEagle
helmich

Bericht door helmich »

Ik heb hem in dit schema gebruikt: http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... ight=cny70
Let op er moest bij mij nog een extra pull down weerstand bij, maar dat kan misschien ook wel anders, heeft Mat vast wel iets leuks voor in zijn gedachten.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Mat heeft deze! Op de plaats van de led kan dan iets komen daie er voor zorgt dat je niet meer harder gaat. Nu gaat alleen het ledje aan bij het toerental als je te hoog gaat.
Bijlagen
toerenbegrenzen.GIF
toerenbegrenzen.GIF (3.92 KiB) 21563 keer bekeken
owczarek
Contacteer:

Bericht door owczarek »

stikkertje en reflectiesensor ofzo dan? :)
Serwisówki Lloyds i więcej serwisówek telefunken
helmich

Bericht door helmich »

owczarek schreef:stikkertje en reflectiesensor ofzo dan? :)
heb je alle posts gelezen....

@ mat
Hoe wil je met dat ledje dat aangaat bij te hoge toeren de servo gaan bedienen? Lijkt me dat we toch een PWM puls moeten generen om die servo terug te draaien zodat de gasklep gesmoord wordt en de toeren naar beneden brengt.

We kunnen met een servotester een eigen signaal maken dat op de servo terecht komt bij te hoge toeren (via onderstaand schema). Hiermee stellen we de stand van de servo in bij het maximum toerental. Met de potmeter in mats schema stel je in wanneer de signaal aangeboden moet worden.
Als je het servotester signaal iets lager kiest zal het toerental iets dalen als de begrenser ingrijpt.
Zodra het toerental weer zakt valt de begrenser uit en komt het originele signaal weer op de servo, enz. Dit wisselt dan steeds ik weet niet of dat soepel verloopt, maar is wel simpel.

Netter is het om een regeling te maken die de pwm breedte regelt afhankelijk van het toerental. De max pulsbreedte moet instelbaar zijn en bepaald het maximum toerental. Dit wordt misschien wat te ingewikkelt?
Bijlagen
SignalTOerenbegr.jpg
SignalTOerenbegr.jpg (10.71 KiB) 21526 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik schreef ook al in het verhaal bij de tekening dat op de plaats van het ledje iets moet komen om de servo terug te stellen.
In ga eens nadenken hoe dit zou kunnen. Het is een servo van 1 tot 2 msec. met als 1,5 msec. ruststand ?
theflyingeagle

wow dat is een hoop info :shock: (voor mij dan hoor, ik ben nou niet echt iemand die super veel van electronica weet daarom vraag ik het hier maar)
Maar Mat ik weet niet presies wat je bedoeld en ik kan het ook niet direct uit de specificaties halen van de servo.
Mischien dat je dat zelf wel kan ??
http://at.robbe-online.net/rims_at.stor ... &2D8466010

TheFlyingEagle
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik zal de site eens doornemen om te kijken welk systeem ze gebruiken.
cheeta

Bericht door cheeta »

1.5ms is rust stand inderdaad

1ms is achteruit vol

2ms is vooruit

100% cker durf ik het niet te zeggen maar dit is naar mijn weten wel de correctie manier. dit omdat alle servos dezelfde signalen moeten begrijpen.

@topicstarter

hou je er wel rekening mee dat toerenbegrenzen op een nitro moter best zal tegenvallen gasschuif alleen dicht zal niet werken. nitro motor maakt gerust volle toeren als die eenmaal op snelheid is zelfs met half gas
theflyingeagle

@cheeta dat met half gas en dan dezelfde toeren draaien valt wel mee bij ons.
De motoren hebben ook alles nodig om rond te gaan dus als je de motor iets minder geeft merk je dat al snel.
Ik denk dat het wel mee zal vallen maar ja het blijft gewoon proberen.

P.S. het zijn 4 takt motoren

TheFlyingEagle
helmich

Bericht door helmich »

hoe snel kom je in de overtoeren dan?? Alleen als er iets mis gaat of kan dat vanaf de start al gebeuren. Als het namelijk haast niet voorkomt dan hoeft het niet zon nette regeling te zijn.

En kan de 'bestuurder' niet voor regeling spelen met zijn zender. Dan plaats je een waarschuwingslamp op de trekker en zodra die brand weet je dat je tegen het maximum aanzit en kun je gas terug nemen. Of werkt dat niet in praktijk...
theflyingeagle

Overtoeren kunnen worden gemaakt als het misgaat maar de motor draait op +/- 9000 (het kan harder)toeren op vol vermogen dus dan heeft hij het meeste pk.

En een lampje? zou kunnen maar de baan is meer dan 15 meter....
Beetje lastig te zien met al dat stof en met een lekker zonnetje 8)

Maar dat zou zeker veel makelijker zijn maar ik denk ook dat als je dat als rijder ziet je gelijk je gas te dicht gaat doen en dus de trekker te veel afremt waardoor je niet het maximale er uit kan halen.

TheFlyingEagle
helmich

Bericht door helmich »

Ja als het niet vaak voorkomt zou het bovenstaande kunnen werken, hij grijpt dan alleen in noodgevallen in.

Maar een regeling zou mooier zijn. Mat had jij al ideen? Ik zat nog even te denken. Als we onderstaande schematische weergave nemen. Het pulsignaal vanaf de ontvanger vlakken we af tot dc net zoals jij doet bij je teller. Als we nu die twee signalen in een verschilversterker sturen krijgen we op de uitgang een dc signaal. Daarachter moet dan een "voltage naar pulsbreedte" converter die de servo aanstuurd met een signaal van 1 tot 2 ms. Met condensatoren over de opamp kunnen we dan een soepele regeling maken. Alleen die converter kom ik nog niet uit... Graag feedback :p
Bijlagen
regelaarschema.JPG
regelaarschema.JPG (10.74 KiB) 21376 keer bekeken
Plaats reactie