Led achterlicht brommer met ingebouwde knipperlichten
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
smileythebest
- Contacteer:
bij mijn weten heb je 3mm, 5mm en 10mm leds. 8mm ben ik nog niet tegengekomen.
In de 10mm enkel 1 kleur.
In de 5mm heb je 1, 2, of 3 kleursubstraten.
Ik heb nog enkele liggen met rood, groen en blauw (CC) zoals op:
http://shop.dotlight.de/shop/product_in ... cts_id/210
Ik denk wel dat je veel meer soldeerwerk zal hebben als je dual of tri-color leds gebruikt (2 of 3 weerstanden per led, terwijl anders een aantal in serie met 1 weerstand).
Je kunt ook verschillende kleuren doorelkaar steken, en dan tesamen laten branden (op afstand zie je dan ook de gemengde kleurvlek).
Je ziet maar.
In de 10mm enkel 1 kleur.
In de 5mm heb je 1, 2, of 3 kleursubstraten.
Ik heb nog enkele liggen met rood, groen en blauw (CC) zoals op:
http://shop.dotlight.de/shop/product_in ... cts_id/210
Ik denk wel dat je veel meer soldeerwerk zal hebben als je dual of tri-color leds gebruikt (2 of 3 weerstanden per led, terwijl anders een aantal in serie met 1 weerstand).
Je kunt ook verschillende kleuren doorelkaar steken, en dan tesamen laten branden (op afstand zie je dan ook de gemengde kleurvlek).
Je ziet maar.
Heb jij precies die ledjes thuis liggen, want dit is een duitse site...
Maar ik snap t soms echt niet meer.
Ik ben opzoek naar ledjes, die redelijk fel zijn omdat het een achterlicht is. Maar omdat ik minimaal 15 ledjes wil, kan dat soms best prijzig zijn...
Maar is het ook zo dat wanneer je bijv. 10 ledjes neemt van 20mcd dat je achterlicht 200 mcd fel is... dus hetzelfde als een normale gloeilampachterlicht met 1 gloeilamp van 200 mcd?
En wat is een beetje een redelijke felheid, want je moet het goed kunnen zien ook al vanaf 100 meter. Is dat pas vanaf 2000mcd (in totaliteit) of al genoeg bij 500 mcd? Ik heb daar namelijk geen idee van...
Ook zie ik verschillende dingen staan: RGB leds, Multicolour leds, full colourleds , trio-leds, three colour leds en soms nog wel andere benamingen. Is dit allemaal hetzelfde? Want ik wil voor de grap mijn achterlicht ook eens anderen kleuren laten geven, dus dat ik makkelijk kan switchen m.b.v. een soort minidashboard kasje op me brommer, maar ik weet niet of dat met al die leds kan. Met sommige wel want dan staat er in de beschrijving bij dat je dmv verschillende stromen elke mogelijk gewenste kleur kan krijgen.
Ook zie ik immense verschillen. Bij de één zie ik 3 kleuren ledjes voor 10 euro staan, bij andere sites al vanaf 80 ct. En het is soms niet eens altijd zo dat de dure ledjes een hoge mcd (lichtintensiteit) hebben, soms vergelijkbaar met de goedkope. Zijn hier andere verschillen aanwezig, want ik snap die enorme prijsverschillen niet. En aangezien ik liefst rond de 30 ledjes wil is dat best belangrijk die prijs.
En bij sommige ledjes staat alleen maar dit bijv.:
Doorlaatspanning 2,2 V / 20 mA.
Maar ik wil weten hoeveel MCD zo'n lampje heeft. Kan je dat niet omrekenen met een formule?
Alvast bedankt!!
Maar ik snap t soms echt niet meer.
Ik ben opzoek naar ledjes, die redelijk fel zijn omdat het een achterlicht is. Maar omdat ik minimaal 15 ledjes wil, kan dat soms best prijzig zijn...
Maar is het ook zo dat wanneer je bijv. 10 ledjes neemt van 20mcd dat je achterlicht 200 mcd fel is... dus hetzelfde als een normale gloeilampachterlicht met 1 gloeilamp van 200 mcd?
En wat is een beetje een redelijke felheid, want je moet het goed kunnen zien ook al vanaf 100 meter. Is dat pas vanaf 2000mcd (in totaliteit) of al genoeg bij 500 mcd? Ik heb daar namelijk geen idee van...
Ook zie ik verschillende dingen staan: RGB leds, Multicolour leds, full colourleds , trio-leds, three colour leds en soms nog wel andere benamingen. Is dit allemaal hetzelfde? Want ik wil voor de grap mijn achterlicht ook eens anderen kleuren laten geven, dus dat ik makkelijk kan switchen m.b.v. een soort minidashboard kasje op me brommer, maar ik weet niet of dat met al die leds kan. Met sommige wel want dan staat er in de beschrijving bij dat je dmv verschillende stromen elke mogelijk gewenste kleur kan krijgen.
Ook zie ik immense verschillen. Bij de één zie ik 3 kleuren ledjes voor 10 euro staan, bij andere sites al vanaf 80 ct. En het is soms niet eens altijd zo dat de dure ledjes een hoge mcd (lichtintensiteit) hebben, soms vergelijkbaar met de goedkope. Zijn hier andere verschillen aanwezig, want ik snap die enorme prijsverschillen niet. En aangezien ik liefst rond de 30 ledjes wil is dat best belangrijk die prijs.
En bij sommige ledjes staat alleen maar dit bijv.:
Doorlaatspanning 2,2 V / 20 mA.
Maar ik wil weten hoeveel MCD zo'n lampje heeft. Kan je dat niet omrekenen met een formule?
Alvast bedankt!!
Ik reageer even op dit forum omdat ik een dicussie zie ontstaan waar jullie kijken naar de mogelijkheden van een achterlicht.
De kleur rood/groen maakt samen ook Oranje. Het is dan eenvoudig. Je neemt een rode en een groene en combineerd deze in de juiste verhouding. Zodat je uiteindelijk de juiste kleur oranje overhoudt. Een voorbeeld is 3 x 3 mm rode LED en 1 x 3 mm oranje LED als kluster. Een difuus kapje en je hebt de juiste kleur.
Veel succes. Vragen kunt ja altijd stellen!!
De kleur rood/groen maakt samen ook Oranje. Het is dan eenvoudig. Je neemt een rode en een groene en combineerd deze in de juiste verhouding. Zodat je uiteindelijk de juiste kleur oranje overhoudt. Een voorbeeld is 3 x 3 mm rode LED en 1 x 3 mm oranje LED als kluster. Een difuus kapje en je hebt de juiste kleur.
Veel succes. Vragen kunt ja altijd stellen!!
Koop uw LEDs goedkoop en snel op www.LEDs-buy.nl
Niet remmen voor de bocht natuurlijk!Pelle371 schreef:Ik zie bij je eerste post in dit topic, dat achterlicht. Hoe wil je dat doen als je remt, en als je dan ook nog een keer je knipperlicht aan hebt?
Ik denk niet dat je veel reactie zal krijgen van Mr. Razor himself, z'n laatste bericht was op 1 oktober 2005.
Dat zeg ik nou wel zo leuk, maar ik ben nu ook op een 2 weken oud bericht aan het reageren
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.
http://www.roenskeep.net
http://www.roenskeep.net
Inmiddels jaartje verder en t achterlicht is tijdje van de baan geweest maar ben weer van plan om het weer op te pakken. Heb dit tevens gecombineerd met een werkstuk voor school, dus ik moet ook begrijpen wat ik doe en gebruik 
Info:
- brommer, 12V wisselstroom
- aantal RGB leds, 25-30 stuks.. in een vierkante vorm
Eisen:
- rood achterlicht
- bij remmen --> feller rood licht (remlicht)
- knipperlicht: linker/rechter deel van 't achterlicht knipperen (zowel met achterlicht als remlicht moet hij dat kunnen)
- mogelijkheden dmv een knop of schuifje op m'n stuur, dat ik andere kleuren als achterlicht kan gebruiken (voor show..)
- één of meerdere showeffecten, rainbow effect liefst (langzaam overlopend van kleuren)
Het maken/praktijk van dit achterlicht komt ooit nog wel eens een keer. Voorlopig heb ik nu iig een juist electroschema nodig voor mijn werkstuk over dit achterlicht.
Daarover heb ik dan de nodige uitleg nodig zodat ik hem goed snap, en het schema in mijn eigen woorden kan uitleggen in het werkstuk.
Dus is er iemand die een schema voor mij kan maken met deze eisen? Dan gebruik ik dat schema namelijk voor mijn werkstuk en hoef ik het alleen nog maar te snappen.
Het enige wat ooit in de buurt is gekomen is het volgende schema:

Maar het is niet helemaal af, en ook zitten niet al mijn eisen erin verwerkt.
Wie kan mij helpen aan een schema? Het snappen ervan voor mijzelf, komt daarna wel weer
Info:
- aantal RGB leds, 25-30 stuks.. in een vierkante vorm
Eisen:
- rood achterlicht
- bij remmen --> feller rood licht (remlicht)
- knipperlicht: linker/rechter deel van 't achterlicht knipperen (zowel met achterlicht als remlicht moet hij dat kunnen)
- mogelijkheden dmv een knop of schuifje op m'n stuur, dat ik andere kleuren als achterlicht kan gebruiken (voor show..)
- één of meerdere showeffecten, rainbow effect liefst (langzaam overlopend van kleuren)
Het maken/praktijk van dit achterlicht komt ooit nog wel eens een keer. Voorlopig heb ik nu iig een juist electroschema nodig voor mijn werkstuk over dit achterlicht.
Daarover heb ik dan de nodige uitleg nodig zodat ik hem goed snap, en het schema in mijn eigen woorden kan uitleggen in het werkstuk.
Dus is er iemand die een schema voor mij kan maken met deze eisen? Dan gebruik ik dat schema namelijk voor mijn werkstuk en hoef ik het alleen nog maar te snappen.
Het enige wat ooit in de buurt is gekomen is het volgende schema:
Maar het is niet helemaal af, en ook zitten niet al mijn eisen erin verwerkt.
Wie kan mij helpen aan een schema? Het snappen ervan voor mijzelf, komt daarna wel weer
waarom gebruik je de uln2002 als je daarna ook nog eens transistoren gebruikt? dat is dan toch totaal overbodig? je bespaart er ook geen I/O pinnen mee dus ik snap niet waarom je het doet
en waarom weerstand 4 en 5 bij de transistor? Alleen een basisweerstand is toch al genoeg?
en die zenerdiodes zijn terbescherming van de pic? Normaal neem je alleen een schakelaar en een 10k weerstand. Maar dit zal wel beter zijn gok ik.
en waarom gebruik je én een 7805 en een lm317? Je kan toch gewoon alles op 5 volt laten werken? Moet je wel een lm2575 gebruiken die is efficienter dan de 7805 dus veeeeeeeeel minder warmte. Als je dat te lastig vind neem dan alsnog maar gewoon alleen de 7805
edit: ik mis ook de 100nf condensatoren. Eentje bij de pic en dan een paar rond je voedingsgedeelte
met deze tips denk ik dat je wel in staat moet zijn het schema naar jou wensen aan te passen;)
en waarom weerstand 4 en 5 bij de transistor? Alleen een basisweerstand is toch al genoeg?
en die zenerdiodes zijn terbescherming van de pic? Normaal neem je alleen een schakelaar en een 10k weerstand. Maar dit zal wel beter zijn gok ik.
en waarom gebruik je én een 7805 en een lm317? Je kan toch gewoon alles op 5 volt laten werken? Moet je wel een lm2575 gebruiken die is efficienter dan de 7805 dus veeeeeeeeel minder warmte. Als je dat te lastig vind neem dan alsnog maar gewoon alleen de 7805
edit: ik mis ook de 100nf condensatoren. Eentje bij de pic en dan een paar rond je voedingsgedeelte
met deze tips denk ik dat je wel in staat moet zijn het schema naar jou wensen aan te passen;)
-
Mat Janssen
- Moderator

De gele tekst is wat ik zo kan zien in het schema.bazzz schreef:waarom gebruik je de uln2002 als je daarna ook nog eens transistoren gebruikt? dat is dan toch totaal overbodig? je bespaart er ook geen I/O pinnen mee dus ik snap niet waarom je het doet
Een pic mag maar 5 volt hebben op zijn uitgang, als je een npn tor gebruikt en die op 12 volt laat schakelen, dan is bij afgekepen toestand de spanning daar ook 12 volt. De pic gaat dan zijn substraat laten geleiden en je tor schakeld niet af, daarom zijn er pnp open collector torren voor geplaatst in een ic vorm om dit probleem op te vangen.
als je de de npn transistor uit geleiding zet dan zweeft de basisweerstand en kan op die manier de tor raar laten doen. Gebruik je daarintegen nog een weerstand van de basis naar de emittor, dan is bij niet gestuurd de tor toch goed afgeknepen.
De schakelaars zitten aan de 12 volt. De pic kan daar niet tegen. Op deze manier bescherm je de ingangen tegen overspanning en negative spanningen.
Als je goed kijkt zie je dat die schakeling gestuurd wordt om helderheids verschil te krijgen. Hij schakeld tussen 2 spanning niveaus, dus tussen 2 helderheids niveaus.
edit: ik mis ook de 100nf condensatoren. Eentje bij de pic en dan een paar rond je voedingsgedeelte.
Klopt wat je hier zegt. Die zijn inderdaad vergeten maar zijn zo toegevoed.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
ik begrijp dat het hier gaat om een brommer zonder accu?Razor schreef:
anders als je vanaf de accu aftapt heb je 12V gelijkstroom, die nog stabiler is ook..
en je tekening werkt ook in geleik. ik zie namelijk geen geleirichter. en erstaat +12V en 0V.
ik denk, ik merk het maar op, als het niet zo is, dan hoor ik het wel (ik heb er zelf ook aan zitten denken om de knipperlichten door LED te vervangen, maar die zijn klein en 25Watt (achterlichten zijn al LED))
ik volg dit topic nu al een jaar, en heb hem helemaal van begin tot einde gelezen.
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
In de vorige reply van mij stond een schakeling, klopt die met die eisen die ik daarbij in dat bericht heb staan?
ik ben verder een beginneling en weet helemaal niet veel over electronica, en heb die schakeling namelijk ook niet zelf gemaakt.
Ik heb een natuurkunde werkstuk gemaakt en wil dit als extra'tje erbij toevoegen. Daarom zou het leuk zijn als ik het één en ander kan toelichten van de schakeling.
Ik zie ook maar 7 RGB leds klopt dit?
Verder snap ik weinig van de schakeling.. Wie kan mij de basis van de schakeling uitleggen in jip en janneke taal aub?
ik ben verder een beginneling en weet helemaal niet veel over electronica, en heb die schakeling namelijk ook niet zelf gemaakt.
Ik heb een natuurkunde werkstuk gemaakt en wil dit als extra'tje erbij toevoegen. Daarom zou het leuk zijn als ik het één en ander kan toelichten van de schakeling.
Ik zie ook maar 7 RGB leds klopt dit?
Verder snap ik weinig van de schakeling.. Wie kan mij de basis van de schakeling uitleggen in jip en janneke taal aub?