Soldeeradvies gezocht

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
jorrit

Soldeeradvies gezocht

Bericht door jorrit »

Dag allemaal,

Ik heb gisteren voor het eerst een kleine electronische schakeling gesoldeerd op een rasterbord (dus allemaal afzonderlijke gaatjes). Het eindresultaat werkt wel maar de solderingen zien er echt niet uit. Veel te dikke blobs en andere onvolmaaktheden. Mijn grootste probleem is dat ik niet goed weet hoe ik op zo'n rasterbord verbindingen moet maken. Het lukt meestal niet om een draadje samen met een component (weerstand, transistor, ...) in een gaatje te steken dus heb ik gewoon twee gaatjes naast elkaar gebruikt. Maar om die dan verbonden te krijgen met soldeer was echt niet eenvoudig. Wat is de beste manier om met zo'n rasterborden te werken?

Groetjes,
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

eerst je rasterbord wat opwarmen en dan je soldeersel pas er tegen 'plakken'. om verbindingen of banen te leggen maak je de twee naast alkaar liggende rasters warm en voeg je dan soldeersel toe.
hier geldt de regel : oefening baart kunst :!: :wink:

groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

Je kunt de pootjes van 2 onderdelen die aan elkaar moeten iets naar elkaar toebuigen en afknippen. Als de pootjes elkaar net wel/net niet raken en je voegt soldeertin toe, dan is het heel eenvoudig om de 2 pootjes te verbinden.
Gaatjesprint is ook bedoeld om maar 1 component per gat te gebruiken. Van te voeren goed nadenken waar je de componenten wilt solderen maakt het resutaat ook een stuk netter.
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

zoals eersdt een componenten bepaling maken
jorrit

Bericht door jorrit »

dj jens schreef:zoals eersdt een componenten bepaling maken
Dat had ik wel gedaan. Het grootste probleem was het solderen zelf :-)

Ik had ook het bijkomende probleem dat ik 20 printboard schakelaars mee moesten solderen. En die kwamen natuurlijk aan de andere kant van het rasterbord te liggen. Daarmee moest ik de draadjes daarvoor aan dezelfde kant solderen als de soldeer zelf. Dat maakte het ook wat lastiger :-)

Maar ik zal de adviezen hier ten harte nemen de volgende keer dat ik nog een schakeling soldeer.

Groetjes en bedankt,
Plaats reactie