Ruis in mengtafel

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
CowBeast
Contacteer:

Ruis in mengtafel

Bericht door CowBeast »

Haai all,

Ik ken iemand die een Alien & Health mengtafel heeft 24 kannalen, deze heeft een tijdje stil gestaan (2 à 3 jaar) Nu wouden we die terug in gebruik nemen maar er zit ruis op. De elko's van de voeding zijn al veranderd (externe voeding) maar dit heeft jammer genoeg niks uitgehaald! Weet iemand een reden of manier hoe ik kan weten wat er juist defect is?

Greetz Mathieu
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik denk dat er ook nog meer voedingselko's in de mixer zitten. Meestal is de externe voeding de ruwe voeding en zit in de mixer de "fijne voeding".
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
KT88

Bericht door KT88 »

"Alien health"...... :lol:

Allen Heath is het merk.

Na zoveel tijd stilstand kan er ruis van de faders en potmeters komen.
Haal alle schuiven en draaiknoppen eens een aantal keer heen en weer, dikke kans dat je probleem weg is.

Zoniet, dan moet je gaan zoeken naar de fout, waarbij aanslag op de print (s) tgv. vocht een goede kans maakt.
Vervolgens inderdaad koppelelco's.
- Ratings are for transistors.....tubes have guidelines. -
GvH-E

Bericht door GvH-E »

We weten van jou een zinnetje: dat "er ruis op staat"
Kom eens met meer informatie;
Is er ook ruis als de hoofdfaders dicht staan?
Is dat het geval op beide kanalen li. en re.?
Hoe heb je het aangesloten? Via XLR op een eindversterker- symetrisch?

De voedingselco's en de voeding kan niet de oorzaak zijn en ook niet de ouderdom.
Kraken van de faders na stilstand is heel wat anders!

Ik denk zelf dat er een onjuiste koppeling met de eindversterker is gemaakt en daardoor de gevoeligheid veel te groot is.
0 db moet max. vermogen zijn. (of in de huiskamer ver daaronder)
Is dat ook zo? Heb je pen2 van de XLR plug als "hete" aansluiting gebruikt?
Of er staan een aantal potmeters onnodig open die ruis veroorzaken.
Is je extra ongeregelde AUX aansluiting aangesloten bijv. door een galm apparaat? (lees ruisbak)

Bedenk overigens wel dat deze mixer voor een zaal bedoeld is en niet voor de huiskamer.
En 24 kanalen ruist altijd enigszins vooral bij de eenvoudige oudere apparaten. Succes.
GvH-E
CowBeast
Contacteer:

Bericht door CowBeast »

Wel zoals je wilt, meer informatie.

Ik heb de menger aangesloten op active speakers van JBL, die bij gelijk welke andere toepassing geen ruis versterken. (Via een XLR) De master staat op 0 db beetje zoals op een optreden. Maar bij zo'n menger heb je de mogelijkheid om kannalen actief te maken of niet. Iedere keer je een kannaal bij schakkelt neemt de ruis toe. Ik heb ook al gedacht aan de koppelcondensator(s) die in de tafel zelf zitten om ze te vervangen, maar zover ben ik nog niet gekomen. Nu ja, ik denk dat ik hem gewoon is ga open gooien en al het stof eruit blazen, en misschien de koppelcondensators vervangen.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Ik begrijp uit je verhaal dat wanneer de hoofdfaders dicht zitten de ruis weg is. En ik neem aan bij beide kanalen even sterk?
Wanneer je kanalen bijschakelt neem de ruis stapsgewijs toe. Zoals gezegd, een mixer, en zeker een 24 kanaals die ruist altijd.
Daarom zit er vaak een instelbare drempel (poort) na geschakeld die de ruis buiten de eindversterker houdt. Er lijkt verder niets mis mee.
Wordt de JBL niet overstuurd bij volle uitsturing? Of anders gezegd: staat die regelaar op de JBL niet teveel open?

De ruis wordt zoals ook al gezegd niet door de koppelcondensatoren en ook niet door de voedings elcos veroorzaakt!!
Ruis ontstaat hoofdzakelijk in de versterkers, IC's, torren e.d. vooral in de eerste trappen.' Door het aantal kanalen kan het hindelijk worden.
En verder heeft het met de kwaliteit van de halfgeleiders, de opzet van de schakeling, en heeft dus veel met de prijs van een paneel te maken!
Een goed paneel is duur..... Succes. GvH-E
CowBeast
Contacteer:

Bericht door CowBeast »

Even voor de duidelijk, ik heb die menger al een tijd en 2 à 3 jaar terug zat daar NIKS van ruis op. Deze heeft eerst door een defect in de voeding een tijdje stil gelegen. Nadat de voeding herstelt was werkte deze weer perfect maar intussen had ik dan al een andere menger gekocht en heb ik die AH dus even verwaarloosd. Ik zou die nu terug in verhuur willen steken maar met zo'n geruis is dat nie echt ideal :) Het is kwalitatief een zeer goeie menger geweest, juist nu met die ruis weet ik niet echt wat ik moet doen. Ik zou het zonde vinde om hem weg te doen.
Fred32

re

Bericht door Fred32 »

Al eens geprobeerd om spray contakt 60 op die schuifregelaars te spuiten?
Dat is een spray dat het stof en dergelijke wegneemt.
Zeer doeltreffend !
mvg
Frederik
CowBeast
Contacteer:

Bericht door CowBeast »

Dit zal ik ook even doen. Gaat dit ook voor de andere potentiometers?
Fred32

re

Bericht door Fred32 »

voor alle andere potentiometers gaat dit ook. Voor zowel rechthoekige als ronde volume regelaars.
mvg
Frederik
john w

Bericht door john w »

Ik denk dat de contaktspray niet gaat helpen, tenminste als ik het verhaal van cowbeast goed begrijp. Contaktspray is om krakende potentiometers (tijdelijk) van de kraak af te helpen.
Als ik het goed heb, praat cowbeast over ruis, en dat is een heel ander verhaal dan krakende schuiven en potmeters.
Helaas heb ik voor die ruis geen oplossing, maar ben wél in een goede oplossing daarvoor geinterreseerd.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Contactspray helpt inderdaad niet. Dat moet je niet gebruiken wanneer niet strikt noodzakelijk!
Elke mixer ruist! Kijk naar mijn 2 eerdere reacties.

Zorg dat er na je mixer geen onnodige versterking plaats vindt.
Dus 0 db is tevens max. vermogen van je eindversterker.
Wanneer je vermogen van de eindversterkers groot is en je dan in een kleine ruimte gaat werken is de versterking te groot waardoor je ruis opvalt. In dat geval moet je de ingangsgevoeligheid van je boxen met ingebouwde versterker terug regelen.

Ik neem ook aan dat je niet gebruikte inputs van de mixer op nul hebt geregeld.
En er komt geen ruis binnen via een directe input (return) bijv. van je effecten apparaat? Of staat er een niet gebruikte directe input op max. gain?

En die actieve speakers hebben waarschijnlijk meer hoog dan die in het verleden?

Zit de ruis echt in de kwaliteit van de mixer pas dan een expander tussen de mixer en speakers toe die de versterking van je signaal terug regelt bij geen signaal. Nog beter: te combineren met een compressor/limiter e.d.
GvH-E
Plaats reactie