nog 1 vraag

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
peewee

nog 1 vraag

Bericht door peewee »

een weerstand van 150 ohm in serie met een cindensator is aangesloten op eenb spanning met een frequentie van 500 Hz. bij het overbruggen van de condensator word de stroomsterkte viermaal groter. bereken de capasiteitswaarde van de condensator.

kan iemand mij hier een tip geven en zeggen wat word bedoeld met overbruggen van de condensator?
Laatst gewijzigd door peewee op ma 24 sep 2007, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
sja, kwil vanaales wete
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

tip:
Een condensator is een weerstand (impedantie) die afhankelijk is van de frequentie. De formule voor de impedantie van een condensator is:
Z (impedantie) = 1/(2*pi*f*C)
met f=frequentie in hz, C capactiteit van de condensator in F, Z= impedantie in ohm.

Je weet hoeveel stroom er door de gloeilamp moet stromen, je weet hoeveel spanning er over de condensator moet staan, je weet de frequentie van het lichtnet... Kortom, met de gegeven formule en de wet van ohm kun je de capaciteit berekenen.
peewee

Bericht door peewee »

maar ik heb de capasiteit tog nog niet?
sja, kwil vanaales wete
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

maar je kan XC al wel uitrekenen met de overige gegevens (de serieschakeling) en daarmee kan je dan de condensator waarde berekenen :wink:
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
peewee

Bericht door peewee »

deze heb ik ondertusse al uitgerekend, maar ik heb een andere vraag, de laatste er nu staan? weet je hier ook iets op?
sja, kwil vanaales wete
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

bij overbrugging denk ik dat ze bedoelen dat men de condensator kortsluit.

tip's:
U=R*I
U=Xc*I
C = 1 / (2*Pi*f*Xc)

groetjes van vermoeid deejayke :P
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Plaats reactie