Theoretische vraag: RL/RC in een DC circuit

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
esurior

Theoretische vraag: RL/RC in een DC circuit

Bericht door esurior »

Hallo allen,
Voor mijn vraag te stellen tik ik even de definities van AC en DC neer voor zover ik ze begrijp:

AC = Alternating current => de polariteit van de spanning verandert periodiek dus de stroom verandert periodiek van richting

DC = Direct current => de polariteit van de spanning verandert niet dus de stroom loopt in 1 richting. Dit wil niet zeggen dat de spanning constant moet zijn. Als de spanning bvb varieert tussen 0 tot 100V verandert de polariteit nooit en spreek je nog steeds van gelijkspanning/gelijkstroom.

Mijn vraag nu:
Ik lees dat een spoel als een 'short' werkt voor DC en - afhankelijk van de stroomfrequentie en spoelinductie - als een impedantie voor AC.
Als we er even van uitgaan dat DC een constante spanning is kan ik hiermee akkoord gaan, want geen verandering in stroom betekent geen inductie, en dus geen reactiviteit in het geval van een ideale spoel.
Bij AC aan de andere kant heb je een constante verandering in stroom en dus wel een inductie die de stroom gaat tegenwerken.
Maar wat als je een veranderlijke gelijkstroom hebt? DC in een sinusvorm bijvoorbeeld waarbij het minimum op 0 ligt (dus de polariteit verandert niet). Ik zou verwachten dat hierdoor wel degelijk een constant veranderend magnetisch veld wordt opgebouwd in de spoel waardoor een geinducteerde spanning rond de spoel komt te staan, en waardoor de gelijkstroom dus gaan tegengewerkt worden.

Hetzelfde verhaal/dezelfde vraag geldt voor de condensator die voor DC als 'open' werkt, en - afhankelijk van de stroomfrequentie en capaciteit - als een impedantie voor AC.

Is mijn definitie van AC/DC fout, begrijp ik het spoelconcept verkeerd of is mijn boek niet correct? :)

Groetjes
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

Een spoel en condensator hebben een impedantie die afhankelijk is van de frequentie. Een vraag aan jou: Wat is de frequentie van een lineair afnemende spanning van 5 naar 0 Volt?

Zspoel=jωL , Zcondensator=1/(jωC)
In makkelijkere termen:
Zspoel=2*Pi*f*L, Zcondensator=1/(2*Pi*f*C)

Bij een frequentie van 0 hz (DC), is een ideale spoel een kortsluiting en een ideale condensator een open verbinding.
esurior

Bericht door esurior »

Dank je voor je antwoord.
Maar hier ga je uit van een lineair veranderende spanning. Wat als de spanning niet lineair verandert, maar bijvoorbeeld sinusgewijs? Verder kan een lineair veranderende spanning ook een frequentie hebben lijkt me als de verandering periodiek is (zaagtand bvb), gezien de frequentie niets anders is dan het aantal 'veranderingen' per seconde.
Maw, zolang de verandering -of ze nu lineair gebeurt of niet- periodiek is, heeft ze een frequentie, en heeft de spoel/condensator dus een reactantie/impedantie.

Verder is het geinduceerd voltage in een spoel als ik me niet vergis L*(di/dt), en gezien de afgeleide van een lineair veranderende functie niet nul is zou er onafhankelijk van de frequentie al een geinduceerd voltage moeten zijn... hoewel de frequentie 0 is...maar nu zit ik er waarschijnlijk al helemaal naast :)

Waar zit ik fout?
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

Lees het volgende hoofdstuk eens door uit het boek 'elektronicaboek zonder titel' van elektuur. Toevallig gaat het proefhoofdstuk dat je gratis van hun website kunt downloaden over filters :) http://www.elektuur.nl/Uploads/Files/Pr ... efEZT2.zip

Ik verwacht dat na het lezen van het hoofdstuk het een en ander duidelijker is geworden over impedanties van een condensator.

Houd verder in je achterhoofd dat de vergelijking van de impedantie van een spoel afgeleid is uit V(t)=L*dI(t)/dt. Bij een veranderende DC spanning komt er dus ook spanning over de spoel te staan. ALs men zegt dat de impedantie van een spoel bij DC 0 is bedoeld met een constante DC spanning.
esurior

Bericht door esurior »

Kaz'Duzar schreef: Houd verder in je achterhoofd dat de vergelijking van de impedantie van een spoel afgeleid is uit V(t)=L*dI(t)/dt. Bij een veranderende DC spanning komt er dus ook spanning over de spoel te staan. ALs men zegt dat de impedantie van een spoel bij DC 0 is bedoeld met een constante DC spanning.
Dat was wat ik vermoedde. Erg bedankt voor je antwoord... Again :)
En het hoofdstuk uit het mysterieuze boek lees ik zeker door.
Plaats reactie