Voor mijn vraag te stellen tik ik even de definities van AC en DC neer voor zover ik ze begrijp:
AC = Alternating current => de polariteit van de spanning verandert periodiek dus de stroom verandert periodiek van richting
DC = Direct current => de polariteit van de spanning verandert niet dus de stroom loopt in 1 richting. Dit wil niet zeggen dat de spanning constant moet zijn. Als de spanning bvb varieert tussen 0 tot 100V verandert de polariteit nooit en spreek je nog steeds van gelijkspanning/gelijkstroom.
Mijn vraag nu:
Ik lees dat een spoel als een 'short' werkt voor DC en - afhankelijk van de stroomfrequentie en spoelinductie - als een impedantie voor AC.
Als we er even van uitgaan dat DC een constante spanning is kan ik hiermee akkoord gaan, want geen verandering in stroom betekent geen inductie, en dus geen reactiviteit in het geval van een ideale spoel.
Bij AC aan de andere kant heb je een constante verandering in stroom en dus wel een inductie die de stroom gaat tegenwerken.
Maar wat als je een veranderlijke gelijkstroom hebt? DC in een sinusvorm bijvoorbeeld waarbij het minimum op 0 ligt (dus de polariteit verandert niet). Ik zou verwachten dat hierdoor wel degelijk een constant veranderend magnetisch veld wordt opgebouwd in de spoel waardoor een geinducteerde spanning rond de spoel komt te staan, en waardoor de gelijkstroom dus gaan tegengewerkt worden.
Hetzelfde verhaal/dezelfde vraag geldt voor de condensator die voor DC als 'open' werkt, en - afhankelijk van de stroomfrequentie en capaciteit - als een impedantie voor AC.
Is mijn definitie van AC/DC fout, begrijp ik het spoelconcept verkeerd of is mijn boek niet correct?
Groetjes