230V ledketen(s)

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
deejayke
Contacteer:

230V ledketen(s)

Bericht door deejayke »

na wat gesimuleer en gespeel ben ik op onderstaande uitgekomen. wel heb ik het gevoel dat ik hier iets vergeet, maar ik zou niet weten wat :? iemand die kan helpen?

//edit: de leds zijn 20mA en 3,5V per stuk

groenten
Bijlagen
led_straler00.JPG
led_straler00.JPG (49.65 KiB) 6444 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
reddevil

Bericht door reddevil »

Ik zou die wisselspanning niet op de leds zetten maar hem gelijkrichten. Anders gaat je een kleine filkkering in de leds zien omdat je rond de 25 hz zit. En je stroom zit iets te hoog.
Professioneel LED Temmer :twisted: alléé dat hoop ik.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Nee je leds knipperren niet met 25 maar met 50hz en dat zie je ook nog ja.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
reddevil

Bericht door reddevil »

Het is 50 hz, was mis.
Professioneel LED Temmer :twisted: alléé dat hoop ik.
Flupke

Bericht door Flupke »

persoonlijk zou ik de 2 led takjes met elkaar verbinden. dus 4 draadjes bij.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik gebruik onderstaand schema, en dit werkt perfect. Enigste nadeel vind ik dat je constant uw C (2061 en/of 2062) en Elko (2063) moet berekenen zodat de stroom en rimpel hetzelfde blijven.

Voordeel van deze schakeling is dat je hem ook als meerstanden (dimfunctie) kunt gebruiken d.m.v 2061 en/of 2062 aan de voedingsspanning te verbinden.

Let op: Diodes moeten 1N4004 of hoger zijn, omwille van de voedingspanning (netspanning).
Bijlagen
Led.jpg
Led.jpg (43.1 KiB) 6354 keer bekeken
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Bij voorgaande schema's heb wil ik het volgende opmerken.

Bij 230 volt - 50 Hz. netspanning is er geen + of - en de aansluiting heeft ook niets met een aardteken te maken!

Bij het defect raken van een led (lees onderbroken raken) ontstaat een hoge spanning over de defecte led. Ik weet niet hoe die led gaat reageren. Brandgevaar! Bovendien raken er dan meer defect!
Het toepassen van een zenerdiode (of twee tegengesteld in serie bij het wisselstroom schakeling) zou het risico verkleinen. Maar is dat acceptabel?

Bij de gelijkrichtschakeling zal bij het onderbreken van de ledbelasting (defecte led of stekker er uit?) een hoge spanning op de onderdelen komen die daar niet voor bedoeld zijn! (o.a. elco) Brandgevaar!

De gehele schakeling is met het net verbonden en er blijft dus gevaar voor elektrocutie!

De leds zullen meestal langdurig en niet onder toezicht branden.
Daarom kun je beter een scheidingstrafo van 12 a 24 volt toepassen die genoemde nadelen niet heeft. (uiteraard met sec. zekering)

Nog een punt ter aanvulling: Wanneer je na het uitschakelen direct weer inschakelt kanl een piekstroom ontstaan die leds kan doen defect raken.
Dat komt omdat de nog geladen C zich met de netspanning in serie kan plaatsen met een piekstroom tot gevolg.
GvH-E
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

misschien wat meer info:
de ledketens zullen in dit geval alleen maar licht geven bij aanwezigheid van personen... elektrolytische condensatoren zijn hier niet in gebruik.
ik denk dat die 556µA niet al te veelinvloed zullen hebben op de schakeling.
de ledketen zal nooit langer dan 8u aan een stuk in werking zijn.

normaal doe ik zo iets met een trafo, maar dit geheel moet in een halogeenstraler (kleine type) komen en daar is dus geen plaats voorzien.

zou een betere optie dan zijn de ledketens parallel met een dikke diode antiparallel?

over de 50Hz flikkering, de lamp wordt enkel gebruikt voor verlichtingsdoeleinden van een partytent en dergelijke, zelf zou ik dan zo denken dat die 50Hz flikkering niet zo zichtbaar/schadelijk/irriterend is, niet?

@ GvH-E: ik weet ik dat de polariteit wisselt, toch is die aarding/massa nodig voor simultie in multisim (vindt ik eigenlijke een stomme redenering van NI).

alvast allen bedankt voor de hulp en tips :!:

edit// zou volgende simulatie een betere oplossing zijn? alleen zou ik nog iets moeten hebben dat mijn fuse beschermd tegen de inschakelstroom want deze knalt er telkens uit bij simulatie.
grtzzz
Bijlagen
led_straler01.JPG
led_straler01.JPG (68.29 KiB) 6283 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Plaats reactie