ik had eens een vraagje :
ik heb een klokje gekocht, en het LCD werkt op 2 AG8 batterijen, en voor het gebruik van licht (een LED) is er een voorziening voor 3x AAA batterijen ofwel een plug voor een externe voeding op aan te sluiten.
Spec: LCD power: 3V (2x AG8)
LED power: 4.5V (3x AAA of externe Adaptor)
Is het soms mogelijk om met zo weinig mogelijk componenten, ook de 3V af te takken van de 4.5V ?
Is het dan nog mogelijk om de 2AG8 batterijen erin te laten zitten als backup, moest de spanning uitvallen?
Alvast bedankt!!!
Batterijvoeding omzetten naar transfovoeding.
Hallo,
Het simpelste is twee dioden in serie te zetten met de 4,5 volt voeding.
De dioden zorgen voor een spanningsval van 2 x 0,7 volt = 1,4 volt.
4,5 volt - 1,4 volt is 3,1 volt.
Je moet dan wel de batterijen eruit halen, die gaan anders stuk, omdat je normale batterijen niet kunt opladen.
Groeten,
Bertus
Het simpelste is twee dioden in serie te zetten met de 4,5 volt voeding.
De dioden zorgen voor een spanningsval van 2 x 0,7 volt = 1,4 volt.
4,5 volt - 1,4 volt is 3,1 volt.
Je moet dan wel de batterijen eruit halen, die gaan anders stuk, omdat je normale batterijen niet kunt opladen.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
-
GvH-E
Juist, maar dat kun je voorkomen door in serie met de genoemde batterij een diode te plaatsen.
Hoewel je dan ook weer 0,6 volt verliest zal dat waarschijnlijk voor een backupbedrijf geen bezwaar zijn.
Let wel op dat de (onbelaste) spanning niet te hoog wordt, door het losnemen van de batterij is de stabliserende werking hiervan verdwenen en ik weet niet of je klokje dat kan hebben.
De stroomopname van je klokje is zeer gering.
Eventueel moet je als extra een elco plaatsen over je klokje van 100 a 470 uF - 10 volt.
GvH-E
Hoewel je dan ook weer 0,6 volt verliest zal dat waarschijnlijk voor een backupbedrijf geen bezwaar zijn.
Let wel op dat de (onbelaste) spanning niet te hoog wordt, door het losnemen van de batterij is de stabliserende werking hiervan verdwenen en ik weet niet of je klokje dat kan hebben.
De stroomopname van je klokje is zeer gering.
Eventueel moet je als extra een elco plaatsen over je klokje van 100 a 470 uF - 10 volt.
GvH-E