12 volt dimmen voor halogeen
-
Harry Manback
12 volt dimmen voor halogeen
Is het ook een mogelijk om een "ouderwetse" gewikkelde halogeentrafo van 12 volt 300 watt te dimmen. En dan wel op een dusdanige manier dat het niet te veel geld gaat kosten.... even voor de volledigheid het is dus wel 12 volt wisselspanning.
Zal ik het pakje hier maar laten staan zolang het tikt?
Hallo,
Als je 300 Watt op 12 Volt wilt dimmen, dan is dat wel 25 Ampere die geshakeld moet worden !
Je kunt het doen door de 12 Volt gelijk te richten en dan een PWM regelaar te gebruiken.
Het is trouwens niet verstandig om halogeen te dimmen, want door het dimmen kan het gebeuren dat de gloeidraad (c.q. omhulde gas) niet meer heet genoeg word om neerlag op het quartz van de lamp te voorkomen.
Groeten,
Bertus
Als je 300 Watt op 12 Volt wilt dimmen, dan is dat wel 25 Ampere die geshakeld moet worden !
Je kunt het doen door de 12 Volt gelijk te richten en dan een PWM regelaar te gebruiken.
Het is trouwens niet verstandig om halogeen te dimmen, want door het dimmen kan het gebeuren dat de gloeidraad (c.q. omhulde gas) niet meer heet genoeg word om neerlag op het quartz van de lamp te voorkomen.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Hallo Stynus,
Het heeft dan ook te maken met wat voor transformator er gebruikt word.
Een transformator met ijzer-lamellen zal niet goed werken, een ringkern transformator waarschijnlijk wel.
Groeten,
Bertus
Het heeft dan ook te maken met wat voor transformator er gebruikt word.
Een transformator met ijzer-lamellen zal niet goed werken, een ringkern transformator waarschijnlijk wel.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
-
GvH-E
Je kunt halogeenspotjes met trafo uitstekend dimmen.
Met de oudere typen dimmers kunnen er eventueel problemen ontstaan omdat die niet goed met de wat inductive belasting van de trafo overweg kunnen.
Dan zou de regelaar in een bepaalde regelstand onregelmatig kunnen gaan flikkeren.
Dat zou je kunnen proberen te verhelpen door een extra gloeilamp parallel te zetten (van een schemerlamp) of met een RC werkje over de lamp te plaatsen. bv. 0,1 uf en 100 ohm.
Koop je nieuw dan koop je een dimmer geschikt voor trafo gebruik.
In alle gevallen wordt er fase-aansnijding toegepast. GvH-E
Met de oudere typen dimmers kunnen er eventueel problemen ontstaan omdat die niet goed met de wat inductive belasting van de trafo overweg kunnen.
Dan zou de regelaar in een bepaalde regelstand onregelmatig kunnen gaan flikkeren.
Dat zou je kunnen proberen te verhelpen door een extra gloeilamp parallel te zetten (van een schemerlamp) of met een RC werkje over de lamp te plaatsen. bv. 0,1 uf en 100 ohm.
Koop je nieuw dan koop je een dimmer geschikt voor trafo gebruik.
In alle gevallen wordt er fase-aansnijding toegepast. GvH-E
- deejayke
- Contacteer:
ik dacht dat er 'halogeendimmers' in omloop zijn in de doe-het-zelfzaak. wat ze in de doe-het-zelfzaak ook durfen aanraden is een 'gewone' lichtdimmer te nemen maar voor halogeenvermogen slechts de helft op de dimmer te plaatsen dan wat je er in gloeilampvermogen aanhangt.
of dit 100% in orde is durf ik niet met zekerheid zeggen.
groetjes
groetjes
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Ik durf met zekerheid te zeggendat dit absoluut niet werkt.deejayke schreef:wat ze in de doe-het-zelfzaak ook durfen aanraden is een 'gewone' lichtdimmer te nemen maar voor halogeenvermogen slechts de helft op de dimmer te plaatsen dan wat je er in gloeilampvermogen aanhangt.
groetjes
Op een gegeven moment brand de dimmer door.
Je heb er wel universele dimmers die zowel gloei als halogeen dimmen.
Deze zijn wel wat prijziger maar gegarandeerd 100% en schakelen tot 550 watt
Met een ringkern trafo en de juiste dimmer werkt het wel, waarom geen elektronische ? dat scheelt een hoop gebrom.
Gr Pim.
-
GvH-E
Waarom zou een voor dit doel gefabriceerde dimmer "doorbranden" ?
Het "probleem" bij een eenvoudig opgezette goedkope dimmer is dat men geen rekening hoeft te houden met de stroom die op de spanning kan naijlen zoals bij een inductive belasting.
En daar is de prijs ook naar.
Zo een dimmer is uitsluitend voor 230 volt gloelampen zonder trafo geschikt.
Ga naar de elektrozaak en koop daar een dimmer die voor dit doel gewoon in de handel verkrijgbaar is.
GvH-E
Het "probleem" bij een eenvoudig opgezette goedkope dimmer is dat men geen rekening hoeft te houden met de stroom die op de spanning kan naijlen zoals bij een inductive belasting.
En daar is de prijs ook naar.
Zo een dimmer is uitsluitend voor 230 volt gloelampen zonder trafo geschikt.
Ga naar de elektrozaak en koop daar een dimmer die voor dit doel gewoon in de handel verkrijgbaar is.
GvH-E
Je kan het hel ingewikkeld maken maar ik maak regelmatig mee ,
aangezien ik ook in de bouw zit dat daar mensen zijn die gewone jung dimmer inzetten waarbij ze niet opletten of deze specifiek voor halogeen of gloeilampen zijn,
Als dit niet juist is brand de dimmer door. simpel.
Wat er doorbrand is dan voor jouw denk ik
Meestal is dat z`n bruin smal plat dingetje in het midden van de dimmer
die kan je precies zien zitten omdat daar in elke dimmer een gat in zit.
Ik zal als ik er nog is een tegenkom openmaken foto van maken snap je wat ik bedoel.
Begrijp me niet verkeerd ik meld enkel wat ik veel tegenkom he.
aangezien ik ook in de bouw zit dat daar mensen zijn die gewone jung dimmer inzetten waarbij ze niet opletten of deze specifiek voor halogeen of gloeilampen zijn,
Als dit niet juist is brand de dimmer door. simpel.
Wat er doorbrand is dan voor jouw denk ik
Meestal is dat z`n bruin smal plat dingetje in het midden van de dimmer
die kan je precies zien zitten omdat daar in elke dimmer een gat in zit.
Ik zal als ik er nog is een tegenkom openmaken foto van maken snap je wat ik bedoel.
Begrijp me niet verkeerd ik meld enkel wat ik veel tegenkom he.
-
Harry Manback
Brom of iets dergelijks maakt me niet uit. het is de bedoeling om halogeen lampjes op een corsowagen te kunnen dimmen (dus de dimmer mag best wat brommen, dat hoor je toch niet weer). De trafo's zijn geen ringkern trafo's maar gewone exemplaren.
Zal ik het pakje hier maar laten staan zolang het tikt?
-
GvH-E
Over brom is niet gesproken dacht ik.
En je hebt het niet over een trafo die voor dit doel bedoeld is?
Die trafo is dus 300 watt. (kan dus max. 300 VA leveren)
En wat is de belasting die er op wordt aangesloten?
Wanneer die niet redelijk vol belast is wordt de kans op problemen groter...
Wanneer je het zeker wilt spelen: neem een regeltrafo (Variac)waarachter je de betreffende trafo plaatst.
GvH-E
En je hebt het niet over een trafo die voor dit doel bedoeld is?
Die trafo is dus 300 watt. (kan dus max. 300 VA leveren)
En wat is de belasting die er op wordt aangesloten?
Wanneer die niet redelijk vol belast is wordt de kans op problemen groter...
Wanneer je het zeker wilt spelen: neem een regeltrafo (Variac)waarachter je de betreffende trafo plaatst.
GvH-E