hoi,
ik heb een, denk ik, best wel interessant probleem.
namelijk ik wil +/- 520 LED's gaan aansturen met mijn PC
ben nu op zoek naar informatie, maar kan nog niet zoveel vinden.. zal soiezo moeten gaan multiplexen e.d. weet iemand toevallig ergens een site waar ik meer info vind over b.v de interface en aansturing? Of benje zelf heel goed met electronica en heb je een idee zou je het dan willen laten weten??
Wij kunnen jouw wel helpen, maar je moet even vertellen of je ze met de par. poort of met de seriele poort wil aansturen en of ze allemaal ooit aan zijn.
hey,
ik wil hem via de seriele poort aan gaan sturen.
de LED's hoeven nooit allemaal aan te staan.
en het is de bedoeling dat de led's in de vorm van een doolhof komen te staan, en via externe knoppen worden aangestuurd. de leds moeten dan in een soort van slang gaan branden zodat het lijkt alsof het slangetje zich door het dolhof beweegt..
Ik zou 2 kleuren leds gebruiken, iets meer werk, maar dan kun je wel je doolhof en je slang een andere kleur geven, maar kun je nog steeds wel alles vrij programmeren...
wat is het handigst om te programmeren, met en raster ofzo??
en het doolhof wordt van hout met daardoorheen dus het slangetje.. dus 2 kleuren leds zijn dan niet nodig... (en boven ons budget)
Ik wil wel een interface bedenken die in een matrix de letjes via de seriele poort stuurt.
Je hoeft dan alleen maar de matrix te vullen zoals jij de leds wil laten aangaan. De matrix oversturen en de leds branden ook.
Laat even weten of deze kant op goed genoeg is voor jouw.
Hier is hij dan.
Neem als serie weerstand vor de led's 220 ohm dan heb je licht genoeg.
In jouw software hoef je alleen maar een 1 op de plaats te zetten als het ledje aan moet zijn.
Met welke snelheid wil je communiceren? 9600 baud 8bit no par.
De string die naar de schakening moet ziet er als volgt uit:
X xxx xxx xxx en Y xxx xxx xxx
waarbij de xxx een getal is tussen 0 en 255 0=alles uit 255 is alles aan bij een ic.
ok dat heb ik wel, paint,
had min of meer gehoopt dat je het in multisim ofzo had getekend..
ghehe
scheelt weer...
nou, dan ga ik zelf lekker aan et tekenen
hey ff weer een berichtje posten
wegens drukte, heb ik even niet zoeveel aan het knutselproject gewerkt, maar nu ik de datasheets van de schuifregisters zit te bekijken, lijkt het alsof het dan eensoort looplicht wordt.. kan je wel gewoon elk LEDje afzonderlijk aansturen??
Ja hoor je kunt 1 ledje aansturen, twee, drie, allemaal.
Het ligt eraan hoe jij je matrix invult.
Wanneer jij een X Y scan maakt van je matrix en deze naar de picchip stuurt dan gaat dat ledje aan waar jij een 1 hebt staan.
In principe wel. Maar toch doen ze dat daar anders. Het is ook een serieel bestuurd systeem.
Het lijkt wat op DMX of RS485 achtig omdat elke node een appart adres heeft en appart aangestuurd moet kunnen worden.
Er zijn apparte boeken en cdroms over Domotica. Ik zal het eens gaan bestuderen dan kan ik er meer over zeggen.
je heb hier bij elke led een weerstand getekend maar ken je die weerstanden ook achter de BD140 zetten zo dat ik de weerstand bij de led`s weg kan laten
Nee. Als er 3 LED's parallel branden zou er 3x zo weinig stroom door de LED stromen vergeleken met de situatie waarbij maar 1 LED brandt. Hierdoor zou de ene LED dus feller branden dan de andere. Elke LED heeft dus een aparte weerstand nodig.
De max232 is voor de seriele communicatie en zorgt voor de omzetting van digitale signalen (0-5V) naar een hogere spanning (rond de 13V volgens mij) voor de seriële poort en omgekeerd.
ik dacht dat ze hier gebruik/misbruik (zoals je zelf wil) van de traagheid van het oog. dus elke led heel snel aan of uit zetten zodat er telkens maar 1 LED per weerstand oplicht
grtzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro