IRL2203NS
IRL2203NS
Bij het bestuderen van mijn schema's kwam ik de component(zie bijlage) tegen. Het is een mosfet met een diode over. Wordt deze component gebruikt om het schakelvermogen te vergroten of is dient dit voor iets anders? Kan iemand mij helpen?
vriendelijke groet 3s
vriendelijke groet 3s
- Bijlagen
-
- elektronica_forum_178.jpg (3.93 KiB) 11064 keer bekeken
-
GvH-E
Omdat het een klein type motor betreft en er nergens een velwikkeling getekend staat neem ik aan dat het veld van het motortje permanente magneten bevat.
Daar ga ik bij het onderstaande van uit.
De schakeling is niet ontworpen om de draairichting elektrisch om te keren.
De IR4905F sluit de motor wel kort maar in dezelfde richting als de vrijloopdiode D2! Dat zal geen remeffect hebben! Vandaar waarschijnlijk je vraag?
De polariteit van de motorspanning tijdens uitloop poolt niet om!
Remmen doe je door bijv. een PNP vermogenstor over de collector van de motor te plaatsen (e aan +) en de basis hiervan te laten aansturen via een 1 KOhm door de collector van R5.
Zeker moet zijn dat rijden en remmen niet tegelijkertijd plaats vindt, ook niet door lekstroom. Een extra basis R zal nodig zijn.
GvH-E
Daar ga ik bij het onderstaande van uit.
De schakeling is niet ontworpen om de draairichting elektrisch om te keren.
De IR4905F sluit de motor wel kort maar in dezelfde richting als de vrijloopdiode D2! Dat zal geen remeffect hebben! Vandaar waarschijnlijk je vraag?
De polariteit van de motorspanning tijdens uitloop poolt niet om!
Remmen doe je door bijv. een PNP vermogenstor over de collector van de motor te plaatsen (e aan +) en de basis hiervan te laten aansturen via een 1 KOhm door de collector van R5.
Zeker moet zijn dat rijden en remmen niet tegelijkertijd plaats vindt, ook niet door lekstroom. Een extra basis R zal nodig zijn.
GvH-E
-
Gompy
Dus als ik ipv de transistor een draadje over de diode zet wordt de motor ook niet kort gesloten ????GvH-E schreef:De IR4905F sluit de motor wel kort maar in dezelfde richting als de vrijloopdiode D2! Dat zal geen remeffect hebben! Vandaar waarschijnlijk je vraag?
Leg eens uit wat een kortsluiting is volgens jou.
Maar om de OP ten dienste te zijn, JA er zit een remfunctie in deze schakeling.
-
GvH-E
[quote="Gompy"][quote="GvH-E"]De IR4905F sluit de motor wel kort maar in dezelfde richting als de vrijloopdiode D2! Dat zal geen remeffect hebben! Vandaar waarschijnlijk je vraag?[/quote]
Gompy: kan jij mij uitleggen in welke stroomrichting de IRF4905L in geleiding komt? Gelijk aan de vrijloopdiode of tegengesteld?
Of dat doet hij in twee richtingen?
Zou je mij de remwerking willen verklaren? Want dat is de vraag.
GvH-E
Gompy: kan jij mij uitleggen in welke stroomrichting de IRF4905L in geleiding komt? Gelijk aan de vrijloopdiode of tegengesteld?
Of dat doet hij in twee richtingen?
Zou je mij de remwerking willen verklaren? Want dat is de vraag.
GvH-E
-
Gompy
Er wordt gebruik gemaakt van de tegen EMK van de motor die in vrijloop een (AC) dynamo wordt.
Het maakt dus eigenlijk niet uit (..) hoe de transistor wordt geschakeld.
Hier een schema van een ESC met brake http://www.theoldworkshop.freeserve.co. ... on/sch.gif
Hier de uitleg hoe hij werkt http://www.theoldworkshop.freeserve.co. ... theory.htm
(..) wel natuurlijk als de schakeling normaal zijn werk moet doen, dan mag de transistor niet geleiden.
Het maakt dus eigenlijk niet uit (..) hoe de transistor wordt geschakeld.
Hier een schema van een ESC met brake http://www.theoldworkshop.freeserve.co. ... on/sch.gif
Hier de uitleg hoe hij werkt http://www.theoldworkshop.freeserve.co. ... theory.htm
(..) wel natuurlijk als de schakeling normaal zijn werk moet doen, dan mag de transistor niet geleiden.
-
GvH-E
In het aangehaalde voorbeeldschema, en zeer waarschijnlijk ook bij dat van de vragensteller, blijkt PWM (pulsbreedte modulatie) toegepast.
Dat bleek in eerste instantie ook niet uit het schema.
Dat is (hier) met een frequentie van 3 KHz. het in en uitschakelen van de motor waarbij de in-pulsbreedte wordt gevarieerd om het motortoerental te regelen.
Na uitschakelen van de "in-impulsen" ontstaat een tegen-EMK over de motor (is een hoge ongewenste kortstondige spanningspiek) die door de vrijloopdiode en mosfet wordt kortgesloten.
Dat noemt men in de inmiddels aangehaalde beschrijving de Brake mosfet.
Deze tegen-EMK is hoog wanneer de motor zwaar is belast omdat dan alleen een zelfinductie aanwezig is en geen motor EMK. (generatorspanning)
Dat is heel wat anders dan het remmen van de motor bij een hoog toerental waar het hier om ging.
Wil je dit hoge toerental (uitloop) remmen dan kan dat alleen door het anker kort te sluiten met (bijv.) een transistor, (stroomrichting van plus naar min) of d.m.v. een relais contact, evt. met een weerstand.
Let wel, ik ga uit van een collectormotor met permanent veld.
Nog steeds ben ik van mening dat bij dit schema van een motorrem in die zin geen sprake is. GvH-E
Dat bleek in eerste instantie ook niet uit het schema.
Dat is (hier) met een frequentie van 3 KHz. het in en uitschakelen van de motor waarbij de in-pulsbreedte wordt gevarieerd om het motortoerental te regelen.
Na uitschakelen van de "in-impulsen" ontstaat een tegen-EMK over de motor (is een hoge ongewenste kortstondige spanningspiek) die door de vrijloopdiode en mosfet wordt kortgesloten.
Dat noemt men in de inmiddels aangehaalde beschrijving de Brake mosfet.
Deze tegen-EMK is hoog wanneer de motor zwaar is belast omdat dan alleen een zelfinductie aanwezig is en geen motor EMK. (generatorspanning)
Dat is heel wat anders dan het remmen van de motor bij een hoog toerental waar het hier om ging.
Wil je dit hoge toerental (uitloop) remmen dan kan dat alleen door het anker kort te sluiten met (bijv.) een transistor, (stroomrichting van plus naar min) of d.m.v. een relais contact, evt. met een weerstand.
Let wel, ik ga uit van een collectormotor met permanent veld.
Nog steeds ben ik van mening dat bij dit schema van een motorrem in die zin geen sprake is. GvH-E
-
Gompy
Ik rem motoren af die dik 40.000 toeren maken op de zelfde manier als het schema in dit topic met mijn eigenbouw ESC's, en remmen doen ze zeker......de auto'tjes draaien tig keer om hun as als de brake *te strak* staat ingesteld.
Hoe de motoren worden aangestuurd maakt ook niet uit, of dat met pulsmodulatie gaat of met een permanente spanning.
Wanneer je de motor kortsluit remt hij.
Hoe de motoren worden aangestuurd maakt ook niet uit, of dat met pulsmodulatie gaat of met een permanente spanning.
Wanneer je de motor kortsluit remt hij.