100 Watt Halogeen vs LED
100 Watt Halogeen vs LED
Hallo allen.... Ik heb een vraag. Ik heb een lamp op accu. 6V 4,5AH charge 7,25 V- 7,45 V Standby use 6,8 V- 6,9 V. Er zit een hallogeen lamp in van 100 W en trekt 15 Amp. Mijn acuu is razendsnel leeg. Deze lamp leverd 2.000.000 MCD. Nu wil ik graag de hallogeen vervangen tot zo'n 100 a 200 LED Helder wit van 10.000 mcd pers stuk. Leverd dit het zelfde lich opbrengst en gaat mijn accu ook langer mee? Welke weerstanden heb ik daar voor nodig als ik ze in serie van 4 zet? Of als ik helder blauw neem van 6000 MCD?
Ik hoop van jullie advies te krijgen. In elk geval alvast bedankt
Ik hoop van jullie advies te krijgen. In elk geval alvast bedankt
Blijf proberen em je zult het snappen!
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Als de mcd waarde hetzelfde is dan heeft het evenveel lichtopvrengst.Hallo allen.... Ik heb een vraag. Ik heb een lamp op accu. 6V 4,5AH charge 7,25 V- 7,45 V Standby use 6,8 V- 6,9 V. Er zit een hallogeen lamp in van 100 W en trekt 15 Amp. Mijn acuu is razendsnel leeg. Deze lamp leverd 2.000.000 MCD. Nu wil ik graag de hallogeen vervangen tot zo'n 100 a 200 LED Helder wit van 10.000 mcd pers stuk. Leverd dit het zelfde lich opbrengst en gaat mijn accu ook langer mee?
Per led verbruik je een 140mW dus je totale verbruik voor 100 leds is dan een 14Watt.
Heb je wat meer gegevens van die leds? (spanning erover, stroom erdoor enzo)Welke weerstanden heb ik daar voor nodig als ik ze in serie van 4 zet? Of als ik helder blauw neem van 6000 MCD?
Meestal zitten die rond de 3.6V dus kan je er geen in serie zetten op 6V dus telkens 1 led met voorschakelweerstand.
hé bedankt voor de snelle reactie. De led die ik gezien heb zijn helder blauw 7000mcd max stroom 30Ma doorlaat spanning bij 20 Ma: 3,4 V. Ik zou ze dus 2 in serie kunnen zetten daar de accu in standby use 6,8 - 6,9 v trekt. Toch. Zou dan geen weerstand hoeven te gebruiken. Toch??
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Je hebt altijd een weerstand nodig bij leds.
En je kan er geen 2 in serie zetten want dan heb je te weinig spanning over je weerstand.
De voorschakelweerstand bereken je zo:
7V accuspanning
3.4V ledspanning
dus over der weerstand valt er 7-3.4 = 3.6V
De stroom door de weerstand is 20mA dus de weerstand = 3.6/0.02= 180 Ohm
En je kan er geen 2 in serie zetten want dan heb je te weinig spanning over je weerstand.
De voorschakelweerstand bereken je zo:
7V accuspanning
3.4V ledspanning
dus over der weerstand valt er 7-3.4 = 3.6V
De stroom door de weerstand is 20mA dus de weerstand = 3.6/0.02= 180 Ohm
Dat koelen is ook wel het probleem maar het grootste was dat mijn accu met die 100 watt hallogeen zo snel leeg was. Ik heb nu 100 5mm helder wit 10.000mcd ledjes met 180 Ohm weerstanden en ga kijken hoever ik kom en wat hij gaat doen. Puur for the Fun!!! Bedankt.
Ja kijk, het zit zo:
Vroeger toen de leds opkwamen, werd er gezegd: leds zijn veel zuiniger!
Eigenlijk klopte dat dus helemaal niet. Want de leds van vroeger (behalve de laatste nieuwe, powerleds dan) produceren minder lumen (licht) per watt.
Zo geeft een TL lamp 80lumen per watt, als je dan naar het aantal lumen per watt kijkt van een ledje, kom je misschien aan 20lumen per watt (dit is dan al een powerled), als je deze vergelijkt, merk je duidelijk dat een TL lamp nog steeds zuiniger is...
Een led kan dan wel zuinig zijn, maar waarom het geeft ook minder licht, als je een halogeen lamp regelt tot als het dezelfde hoeveelheid licht geeft dan een ledje, dan zal die halogeen lamp ook zuinig zijn!
Dus als je minder stroom wilt verbruiken, en meer licht wil produceren, kijk dan altijd naar het aantal lumen per watt!
(ps, de high power leds zitten momenteel aan 100+lm/w, pas nu worden de leds zuinig).
Grtz Keires
Vroeger toen de leds opkwamen, werd er gezegd: leds zijn veel zuiniger!
Eigenlijk klopte dat dus helemaal niet. Want de leds van vroeger (behalve de laatste nieuwe, powerleds dan) produceren minder lumen (licht) per watt.
Zo geeft een TL lamp 80lumen per watt, als je dan naar het aantal lumen per watt kijkt van een ledje, kom je misschien aan 20lumen per watt (dit is dan al een powerled), als je deze vergelijkt, merk je duidelijk dat een TL lamp nog steeds zuiniger is...
Een led kan dan wel zuinig zijn, maar waarom het geeft ook minder licht, als je een halogeen lamp regelt tot als het dezelfde hoeveelheid licht geeft dan een ledje, dan zal die halogeen lamp ook zuinig zijn!
Dus als je minder stroom wilt verbruiken, en meer licht wil produceren, kijk dan altijd naar het aantal lumen per watt!
(ps, de high power leds zitten momenteel aan 100+lm/w, pas nu worden de leds zuinig).
Grtz Keires
If I'm not back in 5 minutes... just wait longer!
- elektronica amateurtje
Als het klaar is, wil je daar dan eens een foto van nemen aub?underdog schreef:Thx weet ik dat ook weer.
Er komen 349 ledjes 5mm 10.000 mcd in mijn lamp. Uit gerekend met de formule hierboven kom ik op zon'n 50 watt. 8 amp. Toch niet zo slecht.
If I'm not back in 5 minutes... just wait longer!
Voor mijn Hobby doe ik aan diepzeeduiken met de nadruk op diep , we gaan hiervoor naar olland of naar de belgische steengroeven , op -30m kan het al behoorlijk donker zijn en licht is op dat ogenblik van levensbelang .
Tot hiertoe gebruikten wij halogeen-verlichting , nu is er echter de hoog rendement led-verlichting van Green-force die het volledig overgenomen heeft en het mag gezegt worden : dit is een belgisch product met wereldfaam .
Het verschil tussen de twee systemen is dat halogeen véél gemakkelijker te bundelen is dan led waardoor ledverlichting een diffuus schijnsel heeft .
Echter op de een of andere wijze heeft de led een veel grotere penetratie bij vervuilt water , door gebruik van hoog-rendement-spiegeltjes krijgt de led nog een duwtje in de rug .
Dit vertaalt zich wel in een vijfvoudig prijskaartje t.o.v. halogeen !
Tot hiertoe gebruikten wij halogeen-verlichting , nu is er echter de hoog rendement led-verlichting van Green-force die het volledig overgenomen heeft en het mag gezegt worden : dit is een belgisch product met wereldfaam .
Het verschil tussen de twee systemen is dat halogeen véél gemakkelijker te bundelen is dan led waardoor ledverlichting een diffuus schijnsel heeft .
Echter op de een of andere wijze heeft de led een veel grotere penetratie bij vervuilt water , door gebruik van hoog-rendement-spiegeltjes krijgt de led nog een duwtje in de rug .
Dit vertaalt zich wel in een vijfvoudig prijskaartje t.o.v. halogeen !
Die van mij is de "tristar 15" met 3 leds met op elke led een sturing en een "flexi 2" batterijpak met NIMH-batterijen en slimme lader .
Meer info kun je vinden op : http://www.green-force.com/
BOB.
Meer info kun je vinden op : http://www.green-force.com/
BOB.
Ja , dat is het minste wat je kunt zeggen , een famillielid van het bestuur gaat regelmatig met mij duiken , in de de club HYDRA van Aalst , wat is de wereld opeens klein hé.Keires schreef:Lol hoe toevallig, ik ben paar maanden terug bij dat bedrijf gegaan. Ik woon er niet zo ver van, en voor een project voor de hogeschool ben ik daar langs geweest. Erg professioneel zijn ze wel
Grtz Maarten
Bob