Wat was jouw eerste computer?
Hallo,
Ik wilde even terug gaan in de tijd.
Mijn eerste computer was een TRS80 van Tandy.
Een basic computer met 16 K gegeugen dat de programmatjes van een cassettebandje moest inlezen.
Het had een "grafische resolutie" van 48 X 128 blokjes in zwart / wit.
Ik heb deze computer in (dacht ik) ca. 1980 gekocht.
(hij is inmiddels afgeserveerd).
Groeten,
Bertus
Ik wilde even terug gaan in de tijd.
Mijn eerste computer was een TRS80 van Tandy.
Een basic computer met 16 K gegeugen dat de programmatjes van een cassettebandje moest inlezen.
Het had een "grafische resolutie" van 48 X 128 blokjes in zwart / wit.
Ik heb deze computer in (dacht ik) ca. 1980 gekocht.
(hij is inmiddels afgeserveerd).
Groeten,
Bertus
Laatst gewijzigd door bertus op ma 25 feb 2008, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Re: Wat was jouw eerste computer?
eerste pc:
Pentium II
300Mhz
windows 98, net uit
Cd speler 4X
32Mb ram
4 Gb Hard disk
17" scherm
internet modem
...
6 jaar mee gewerkt en dan weggegooit omdat HDD rammelde
gekocht euh 10 jaar terug?
Pentium II
300Mhz
windows 98, net uit
Cd speler 4X
32Mb ram
4 Gb Hard disk
17" scherm
internet modem
...
6 jaar mee gewerkt en dan weggegooit omdat HDD rammelde
gekocht euh 10 jaar terug?
-
Mat Janssen
- Moderator

Hallo,
Na de TRS 80 is PC gekomen, een 8086 met 1 Mb geheugen een harddisk van 32 Mb en een kleurenkaart.
Voor de spelletjes kwam er een MSX 1 gekomen van Daewoo.
Hierna volgde een MSX 2 van Philips.
De volgende PC was een 80286 met coprossessor 80287.
Hierna de sprong naar 80486, een pentium 166 MhZ met MMX.
Hierna volgde een XP 1600 + van AMD, die ik nog steeds heb.
Een AMD 64 Bit 3200 +,die hier ook nog staat.
En de PC waarop ik deze berichtjes schrijf, een AMD 64 Bit X2 4800 +.
Groeten,
Bertus
Na de TRS 80 is PC gekomen, een 8086 met 1 Mb geheugen een harddisk van 32 Mb en een kleurenkaart.
Voor de spelletjes kwam er een MSX 1 gekomen van Daewoo.
Hierna volgde een MSX 2 van Philips.
De volgende PC was een 80286 met coprossessor 80287.
Hierna de sprong naar 80486, een pentium 166 MhZ met MMX.
Hierna volgde een XP 1600 + van AMD, die ik nog steeds heb.
Een AMD 64 Bit 3200 +,die hier ook nog staat.
En de PC waarop ik deze berichtjes schrijf, een AMD 64 Bit X2 4800 +.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
mijn eerste computer was een 8088 met een oranje/zwart scherm 20MB hd. Hoeveel ram enzo erin zat weet ik niet meer wel weet ik dat hij van december 1988 was en dus 2 maanden jonder dan mij :p.
In 1999 hebben we er een amd k6 bijgekocht maar heb die 8088 nog gebruikt tot ergens in 2001. Op die K6 draait nu ubuntu linux.
in 2006 hebben we een amd 64 erbij gekocht en sindsdien zijn er in sneltempo nog een aantal bijgekomen
Laptop AMD turion x2 64bit (Die gaat elke dag mee naar school)
AMD Athlon 2000 (Mijn werkplaats pc)
P3 1Ghz voor backup nas.
P1 laptop.
p2 450Mhz voor cnc controller
P1 voor onderdelen :p
(En nog een aantal pentium mobo's die heel snel dood gingen. dus voor mij geen intel meer maar alleen nog AMD (smarter choice))
In 1999 hebben we er een amd k6 bijgekocht maar heb die 8088 nog gebruikt tot ergens in 2001. Op die K6 draait nu ubuntu linux.
in 2006 hebben we een amd 64 erbij gekocht en sindsdien zijn er in sneltempo nog een aantal bijgekomen
Laptop AMD turion x2 64bit (Die gaat elke dag mee naar school)
AMD Athlon 2000 (Mijn werkplaats pc)
P3 1Ghz voor backup nas.
P1 laptop.
p2 450Mhz voor cnc controller
P1 voor onderdelen :p
(En nog een aantal pentium mobo's die heel snel dood gingen. dus voor mij geen intel meer maar alleen nog AMD (smarter choice))
- elektronica amateurtje
Mijn eerste heb ik nog niet zo lang , tot voor een tijdje heb ik altijd op een gezamelijke pc meoten werken , niet dat ik daar probelemen mee had . Dit was een AMD athlon 1200+ gelof ik 512Mb ram , k7s5a mobo , 240Gb harde shcijf , dvd en cd, en dan nog alerei kleine dingetjes. 
met vriendelijke groenten robin.
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
- elektronica amateurtje
En dan te bedenken dat we 30 jaar geleden allemaal gewoon konden leven en werken zonder computer!
Moet je, je eens proberen voor te stellen hoe het vandaag zou zijn als er iemand in staat was een virusje te bedenken wat ze allemaal plat zou leggen.
Het zal wel niet gebeuren, maar toch triest, bedenken te kunnen leven bij de gratie van bits en bytes.
Gr. Wolf1
Moet je, je eens proberen voor te stellen hoe het vandaag zou zijn als er iemand in staat was een virusje te bedenken wat ze allemaal plat zou leggen.
Het zal wel niet gebeuren, maar toch triest, bedenken te kunnen leven bij de gratie van bits en bytes.
Gr. Wolf1
- deejayke
- Contacteer:
mijn eerste een 486
3,5" en 5,25" diskkette stations 
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
-
Gompy
-
dirk bruijns
mijn eerste echte eigen computer was een Aquarius van Mattel.
http://oldcomputers.net/aquarius.html
Deze had een heuse geheugen expansiemodule van 16Kb
Ik kan me nog goed de blauwe toetsen herinneren die maar voor de helft werkte. Dit was toch uiteindelijk een heel ander tijdperk dan met de latere amiga`s.
Ook kan ik me nog de MSX computer goed herinneren. Er zaten sportspellen bij waarbij je de joycestick conitunue snel op en neer moest bewegen en tot veel versleten joysticks leidde. (wintergames, olympische games) Ook maakte ik in die tijd (!!) een joycestick die je in de lucht kon besturen, met tilt schakelaars uit flipperkasten.
http://en.wikipedia.org/wiki/MSX
Tot slot wil ik ook nog de BBC Acorn benoemen omdat dit de computer was waarmee ik voor het eerst op school les kreeg. Groen beeldscherm en eigenlijk enkel programmeren in BASIC.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acorn_Computers
http://oldcomputers.net/aquarius.html
Deze had een heuse geheugen expansiemodule van 16Kb
Ook kan ik me nog de MSX computer goed herinneren. Er zaten sportspellen bij waarbij je de joycestick conitunue snel op en neer moest bewegen en tot veel versleten joysticks leidde. (wintergames, olympische games) Ook maakte ik in die tijd (!!) een joycestick die je in de lucht kon besturen, met tilt schakelaars uit flipperkasten.
http://en.wikipedia.org/wiki/MSX
Tot slot wil ik ook nog de BBC Acorn benoemen omdat dit de computer was waarmee ik voor het eerst op school les kreeg. Groen beeldscherm en eigenlijk enkel programmeren in BASIC.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acorn_Computers
Eerste computer
Mijn eerste computer was een Video Genie, het geheel met recorder was in kast ondergebracht. Het was een copij van de toen TRS80 computer doch zonder scherm, hiervoor moest je een draagbaar z/w TV toestel gebruiken. Het was de tijd van ZX, Commodore en anderen toen nog zonder diskdrive maar met cassettedek's dus serieel opgenomen. Indien ik het goed voor heb was 2 of 4 K RAM aan boord, software om het toestel te laten werken (basic incluis) was ingebakken in de ROM.
ik ben wat moderner
mijn vaders maat is onwijs handig met computers wat ik nu nog niet snap, wij hadden altijd samengestelde computers dus 1e ''huiskamerpc'' was een pii 2gig hdd 64mb geheugen ( werd al snel 128 ) op een gegevenmoment was het standaart dat hij elke zaterdag die computer kwam verbeteren
toen wenaar het nieuwe huis verhuisde (6 jaar terug alweer ) zijn er 2 nieuwe computers besteld. 1P4 2.3Ghz 256mb/80gighdd en een AMD (weet niet welk type)met dezelfde specs.
half jaar later kreeg ik mijn 1e pc. een p3 500Mhz 10gig hdd 128mb
toen zat ik nog in mijn msn-taal tijd enzo dus dat computertje ging al snel naar de knoppe. dacht dat hij dood was dus is weggegooid.
toen een p3 700mhz 20gig gekocht. is nu mijn server. ( moet het worden tenminste)
nu een p4 1.5ghz 300nogwat mb gehuegen 40 gig hdd waarmee ik nog altijd erg blij ben.
tot sindskort een laptop p3 1ghz 512mb 40gig hdd gekregen van mijn oude school. hiermee doe ik het ''mobiele werk''
ik wil nog een kleinere pc kopen iets van een pda of eeepc voor op mijn school te internetten.
verder hebben we sinds 3weken een pc in de huiskamer ( amd 1gig 500gb hdd ) die voor de sims en algemeen gebruik is.
als ik de kappotte mobo's ga tellen zit ik op de 15
weet niet wat er aan mankeert, moet is die conectors eraf halen...
al mijn computers zijn trouwens 2ehands. moet geen nieuw
half jaar later kreeg ik mijn 1e pc. een p3 500Mhz 10gig hdd 128mb
toen zat ik nog in mijn msn-taal tijd enzo dus dat computertje ging al snel naar de knoppe. dacht dat hij dood was dus is weggegooid.
toen een p3 700mhz 20gig gekocht. is nu mijn server. ( moet het worden tenminste)
nu een p4 1.5ghz 300nogwat mb gehuegen 40 gig hdd waarmee ik nog altijd erg blij ben.
tot sindskort een laptop p3 1ghz 512mb 40gig hdd gekregen van mijn oude school. hiermee doe ik het ''mobiele werk''
ik wil nog een kleinere pc kopen iets van een pda of eeepc voor op mijn school te internetten.
verder hebben we sinds 3weken een pc in de huiskamer ( amd 1gig 500gb hdd ) die voor de sims en algemeen gebruik is.
als ik de kappotte mobo's ga tellen zit ik op de 15
al mijn computers zijn trouwens 2ehands. moet geen nieuw
mijn huidige pc lijst is ook redelijk... zeker als we de printers mee tellen ook geen lichte jongens. heb hier apparatuur voor een klein bedrijf staan.
Laptop: Toshiba Sattalite A110-178. Intel Dual core 1,67Ghz 2048Mb ram, 100gb hdd. 128mb vga harman kardon speakers *klinken nog steeds niet maja beter als gemiddeld iig*
pc *al tijd niet meer gebruikte*: Zelfbouw, Amd Sempron 64Bit 3300+, 1024mb Ram, 80gb Hdd, 512mb Vga *tsja moet wel is goed kunnen gamen
* Audigy 2 geluidskaart.
Server: Embedded systeempje 3,5"formaat. 667Mhz, 512mb ram, 250gb hdd. alles draaiend op een switching PSU.
-------------------------------------------
Inkjet+scanner: brother DCP-750 *24 pagina;s per min* wireless
Laser: brother HL5280 *28 pagina;s per min* wireless. duplex.
Labelapparaat: Brother 9280. professioneel.
en dan nog de nodige usb hdd en usb sticks en mp3 spelers.
owja mijn telefoon draait ook windows mobile op
telefoon: HTC touch cruise. 400Mhz, 256mb ram, 256mb rom. 4gb bijgestoken. gps ingebouwt, hsdpa ondersteunt.
en dan nog regelmatig een pc of laptop ter reperatie hier.
Laptop: Toshiba Sattalite A110-178. Intel Dual core 1,67Ghz 2048Mb ram, 100gb hdd. 128mb vga harman kardon speakers *klinken nog steeds niet maja beter als gemiddeld iig*
pc *al tijd niet meer gebruikte*: Zelfbouw, Amd Sempron 64Bit 3300+, 1024mb Ram, 80gb Hdd, 512mb Vga *tsja moet wel is goed kunnen gamen
Server: Embedded systeempje 3,5"formaat. 667Mhz, 512mb ram, 250gb hdd. alles draaiend op een switching PSU.
-------------------------------------------
Inkjet+scanner: brother DCP-750 *24 pagina;s per min* wireless
Laser: brother HL5280 *28 pagina;s per min* wireless. duplex.
Labelapparaat: Brother 9280. professioneel.
en dan nog de nodige usb hdd en usb sticks en mp3 spelers.
owja mijn telefoon draait ook windows mobile op
telefoon: HTC touch cruise. 400Mhz, 256mb ram, 256mb rom. 4gb bijgestoken. gps ingebouwt, hsdpa ondersteunt.
en dan nog regelmatig een pc of laptop ter reperatie hier.
-
JARI NETWORKS
de mijne n CBM64, daarna n Amiga500+
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
-
vadeveni
- Contacteer:
Eerste "computer" was een amiga 500 standaardconfiguratie dus 512Mb ram
en later een externe 5 1/4 floppy.
Heb er nog problemen door gekregen met leraar frans die aan 3/4 van de klas een PC verkocht had. Ik kon namelijk veel meer met die amiga dan de klasgenoten met hun PC van om en bij de 80.000 Bf(4000 Gulden)
Groeten
Nico
en later een externe 5 1/4 floppy.
Heb er nog problemen door gekregen met leraar frans die aan 3/4 van de klas een PC verkocht had. Ik kon namelijk veel meer met die amiga dan de klasgenoten met hun PC van om en bij de 80.000 Bf(4000 Gulden)
Groeten
Nico
-
Mandy
Even denken. Mijn eerste computer was een Atari 400, daar kon basic in en spelletjes.
Later een 8088 XT. Een loodzwaar joekel van een bakbeest met monochroom scherm, maar je kon er ook je video op aansluiten en dan had je heel goed kleurenbeeld.
In 1990 kocht je een HD van 200MB voor ongeveer 400 gulden.
Later een 8088 XT. Een loodzwaar joekel van een bakbeest met monochroom scherm, maar je kon er ook je video op aansluiten en dan had je heel goed kleurenbeeld.
In 1990 kocht je een HD van 200MB voor ongeveer 400 gulden.
-
Mandy
Je brengt mij wel aan het twjivelen, maar ik had die HD nodig want ik werkte met Wordperfect en dan ga je over de 8 MB, dus moest ik disks wissellen, echt geen doen.
20 lijkt mij erg onwaarschijnlijk, wie weet vind ik ergens nog een floppy van dat ding. Ik heb er erg veel op geschreven, maar ik had zoveel info te verwerken, dat die XT niet geschikt was.
Later had ik een Macintosh Powerbook, dat was een grote vooruitgang, maar dat was 1994 en toen was dat ding ook al weer verouderd.
20 lijkt mij erg onwaarschijnlijk, wie weet vind ik ergens nog een floppy van dat ding. Ik heb er erg veel op geschreven, maar ik had zoveel info te verwerken, dat die XT niet geschikt was.
Later had ik een Macintosh Powerbook, dat was een grote vooruitgang, maar dat was 1994 en toen was dat ding ook al weer verouderd.