Sonar sensor aansturen met Velleman K8055 aansturen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
azerty

Sonar sensor aansturen met Velleman K8055 aansturen

Bericht door azerty »

We zijn bezig met een robot te maken die voorwerpen gaat detecteren door sonar sensor.
maar we kunnen de sonar niet laten werken met de kit (K8055).
we dachten dat ze een bloksignaal moest hebben volgens de datasheet wat je in de afbeelding kan zien :
Daarna hebben we een bloksignaal programma geschreven in delphi die een bloksignaal doorgeeft aan de uitgang maar de sonar werkt niet.
De vraag is nu hoe moet de signaal eruit zien ik bedoel hoeveel milliseconde hoog hoeveel laag.
We zijn ook aan het denken of we beter een impuls moeten geven...
want eigenlijk moeten we een signaal geven en daarna zien welke waarde terug krijgen van de sonar.
Bijlagen
informatie over de sonar.
informatie over de sonar.
info.GIF (63.1 KiB) 2873 keer bekeken
playerbynature

Bericht door playerbynature »

Welke µC gebruik je in je robot?
Is dat de sonar van Basic Stamps?
Ja een bloksignaal klopt. Maar er staat wel bij na een paar berekeningen en doornemen van de datasheet.
Je zal je duty cycle moeten regelen, zij stellen een functiegenerator voor maar kan even goed met 555 timer of µC gebeuren.
Je hoge puls duurt min. 2µsec. Zij raden zelfs 5µsec.aan. Je lage puls duurt dan 750 µsec. Die is nodig om het weerkaatste signaal terug te ontvangen.

Dan stellen ze voor om met de scope het teruggekaatste signaal te controleren. Je zou dan een blokgolf moeten zien met een hoog signaal van:
1.115µsec. dat wil zeggen dat het voorwerp 2cm verwijdert is.
2.18,5 msec. wat wil zeggen dat het voorwerp 3m verwijdert is.
Alles tussen de 115µsec. en 18,5msec. zal je moeten berekenen.

Er staat ook PING en HOST.
HOST is dat wat jij aanbiedt aan de sonar.
PING is wat je ontvangt van de sonar.

Edit:
is die van parallax. heb je die via hun site moeten bestellen?
****2 NANDS DON'T MAKE AN OR****
azerty

Bericht door azerty »

Ik zou het niet weten vanwaar de sonar komt we zijn dit project op school bezig. We hebben ze gewoon gekregen van de prof.

Ik heb een andere vraag.

We zijn bezig met een project over een robotwagen die zelf zwarte streep gaat volgen op een witte achtergrond en die ook voorwerpen kunnen signaliseren en voorbijsteken.Dit aan de hand van de Velleman Kit 8055
We hebben alle onderdelen gekoppeld: sonar, led, stappenmotor,....
Deze werken allemaal afzonderlijk goed .
Nu is het eigenlijk nog de laatste stap de programma schrijven, om ze een geheel te laten werken.

De bedoeling van de autonome robot is eigenlijk dat ze via 2 stappenmotor voort zal bewegen.
maar de snelheid van de loop is niet zo snel,dus omwentelingen die de motor doet is ook beperkt. maar op de volgende keer was het vanzelf sneller beginnen te lopen zonder ik iets iets veranderd had (da denk ik toch).Maar nog niet voldoende snel .ik heb ook een handleiding waarin de functies staan die velleman kitje bezit, maar ik heb niets opgemerkt voor deze probleem.
We hebben besloten 2 variabelen te defieneren en daarmee heel de programma verder op te bouwen.

*frequentie
*richting

De richting moeten we doen door bv een kant van de wielen laten stoppen en de andere verdergaan.
Heeft u hiervoor enig idee hoe we da kunnen voorstellen.
De document waarin de functies beschreven zijn heb ik al paar keer gelezen ik weet nu welke functie wat doet maar ik kan ze niet implementeren in een programma.Ik krijg altijd verschillende foutmeldingen.

Bv. Voor die stappenmotor te laten lopen hebben we een loop nodig de output test die op demoprogramma staat , maar de probleem is dat de output test de 8 digitale uitgangen doorloopt maar we hebben maar eerste 4 nodig daarom dacht ik 4 andere uitgangen te verwijderen zodanig dat er 4 overblijven.
Maar het was niet zo gemakkelijk ze geeft verschillende errors.

De stappenmotors staan aan de achterzijde van de wagen.Een is verbonden aan rechterkant andere aan linkerkant de voorste wielen lopen gewoon mee.
Plaats reactie