Auto koplampen beveiliging

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Mandy

Auto koplampen beveiliging

Bericht door Mandy »

Hallo,

Een keer attendeerde ik bij mijn chef dat hij de lampen van zijn Volkswagen Transporter nog aan had. De motor was al uit. Hij zei toen dat dit niet erg was omdat die vanzelf uit gaan.

Mijn vorige accu van mijn BMW heeft door het aanlaten van de lampen hier het meest onder geleden. Als dit gebeurd dan kan een accu zich nooit meer 100 procent opladen en iedere keer wordt dat dus minder en minder.

Is het moeilijk om deze elektronica te bouwen? Natuurlijk is een audio signaal makkelijker, maar dit is ook erg hinderlijk als je de deur open doet, daarom heb ik het een keer in een geirriteerde bui er uitgetrokken.(de elektronica)

Als het niet moeilijk te bouwen is , dan wil ik dit wel in mijn hobby auto inbouwen. Heeft iemand een idee hoe zo n schema er uit ziet?

Mandy
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

nee hoor niet moeilijk. Je kijkt naar de lichtschakelaar en of de motor nog loopt. Stopt de motor met lopen en de lichtschakelaar is nog aan, dan maakt een pwm signaal (ne555) het licht uit.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Zit denk ik ook nog een 5min ofzo vertraging tussen.
Een keer attendeerde ik bij mijn chef dat hij de lampen van zijn Volkswagen Transporter nog aan had. De motor was al uit. Hij zei toen dat dit niet erg was omdat die vanzelf uit gaan.
Is bij elke auto :p. (Als de accu leeg is)
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
henklith

Bericht door henklith »

Hoi Mandy / Stynus, Het kan nog wat simpeler,
De koplampen van de auto (en ik ken er een paar die zo geschakeld zijn)
worden dus geheel buiten het contactslot om ingeschakeld.
Je kan gewoon een buzzerd of piezeo zoemer aan de plus van de koplamp hangen, en de andere kant aan het contactslot, aan de verbruikerskant dan he.
Als de lampen aan staan, en je zet het contactslot uit, dan gaat er ztroom door de zoemer lopen vanaf de plus van de lamp, door de belasting die aan het cotactslot hangt.
Je moet wel even testen of er voldoende belasting is oom de stroom doorheen te laten lopen, misschien moet je nog een weerstandje bij schakelen om het mogelijk te maken.
Groet, henk lith.
stardriver
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

zij hij dat niet als grapje? :P en bij een busje kunnen die lampen makkelijk de hele nacht aan blijven. in mijn pa's transit busje heeft ie 3 accus zitten. misschien dat dat standaart is bij bestelbusjes?
henklith

Bericht door henklith »

In het algemeen, moet je voorkomen dat auto accu's te ver ontladen, das nie goed voor die dingen, het bekort de levensduur.
Groet, Henk.

NB: ook van een auto die stil staat , verdwijnt per dag ongeveer 1% van de lading, dit is iets om rekening mee te houden, een week of twee is absoluut geen probleem, maar een maand of langer niet gebruiken is niet zo goed voor de accu.
stardriver
GvH-E

Bericht door GvH-E »

[quote="henklith"]Hoi Mandy / Stynus, Het kan nog wat simpeler,
De koplampen van de auto (en ik ken er een paar die zo geschakeld zijn)
worden dus geheel buiten het contactslot om ingeschakeld.
Je kan gewoon een buzzerd of piezeo zoemer aan de plus van de koplamp hangen, en de andere kant aan het contactslot, aan de verbruikerskant dan he.
Als de lampen aan staan, en je zet het contactslot uit, dan gaat er ztroom door de zoemer lopen vanaf de plus van de lamp, door de belasting die aan het cotactslot hangt.
Je moet wel even testen of er voldoende belasting is oom de stroom doorheen te laten lopen, misschien moet je nog een weerstandje bij schakelen om het mogelijk te maken.
Groet, henk lith.[/quote]
--------------------------------------------------------
En even een diode in serie zodat de stroom maar 1 richting op kan lopen.
henklith

Bericht door henklith »

Klopt, voor zover de buzzerd geen min en plus aansluiting heeft is dat een goeie aanvulling :o)), nou blijft natuurlijk lekker simpel he ;o))
Groet, Henk lith.

NB: leuk he dat dit soort klaarblijkelijk al afgedane onderwerpen in eens weer nieuw leven ingeblazen worden.
stardriver
Plaats reactie