Microfoonelement bedrading

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
rensverel

Microfoonelement bedrading

Bericht door rensverel »

Goedendag,

Ik wil een microfoonelementje bedraden (voor een headset).
De bedrading moet door een flexibele buis lopen met ruimte voor 1mm.

Is er afgeschermde kabel met een buitendiameter van max. 1 mm.? (en zo ja, waar te koop?)
Of kan ik 2 dunne losse (niet afgeschermde) draden gebruiken?
De afstand van de kabel door de flexibele buis is ca. 20 cm. Daarna kan ik verder met afgeschermde kabel.

De microfoon is wel bedoeld voor HF toepassing. Dus ik moet geen terugwerking krijgen door HF inslag.

Overigens: de fexibele buis is van metaal.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Van die kabel die je zo kan kopen is meestal 2-3mm dik. Dat is dan afgeschermde kabel. Anders krijg je storingen.

EDIT:
Ik lees nu dat die buis van metaal is. Je zou dan met losse kabels kunnen proberen als je die buis met de massa verbind.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Probeer je element met 2 aders onafgeschermd te bedraden in de flex. buis. (vrij van massa!) Er bestaat dun draad met bijv. teflon isolatie.
Bedraad deze beide aders met afscherming zodra dat qua ruimte voorbij deze buis mogelijk is.
Verbind de afscherming bij die overgang aan de flex. metalen buis.
Aan de versterkerzijde mag je een van de genoemde mic.aders alsnog aan massa verbinden (evenals de afscherming) maar dan zo dicht mogelijk bij de ingangstrap van de mic. versterker.

Op deze wijze heb je een redelijk "symetrische" mic. leiding gemaakt met min. kans op storingen zoal brom en h.f. instraling.
De flex. buis als geleider gebruiken kun je vergeten. Dat gaat kraken!
Succes, GvH-E
rensverel

Bericht door rensverel »

Dag GvH-E,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Ik heb nu een draad van een set oordopjes. Daar zitten 2 adertjes in met teflon isolatie. Ook zitten er 2 blanke adertjes in (litze) die ook geisoleerd zijn en niet als mantel om de adertjes zit.
Kan k hier iets mee?

(Aan het andere eind zit nog het jack plugje)

Overigens wordt de mic. op een plug-on zender van Sennheiser aangesloten.

m.v.g.
Rens
GvH-E

Bericht door GvH-E »

De kabel moet buiten de flex. buis worden afgeschermd, je zou buiten je flex. buis dus moeten overgaan naar een andere 2-aderige afgeschermde kabel.

De twee draden van je mic. element komen (uiteindelijk) uit op je jackplugje. Op massa en je "hete" top aansluiting. (volgens handleiding)
De afscherming komt aan de metalen flex. mic. buis en aan de andere zijde bij de plug aan massa .

Je kunt het proberen zonder enige afscherming maar zo dicht bij dat zendertje vraag je wel om (stoor) problemen. GvH-E
rensverel

Bericht door rensverel »

O.k.
Bedankt. Ik ga er mee aan de slag zodra ik het element binnen heb.

m.v.g.
Rens
Plaats reactie