stroomvoorziening moederboard

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
cestbiencovitz

stroomvoorziening moederboard

Bericht door cestbiencovitz »

Mijn laptop schakelt niet meer aan. Wat is er gebeurd? Gestruikeld over de voeding. Gevolg: het pinnetje kapot op de plaats waar de voeding binnenkomt. Zover ik weet noemen ze die bus waar het pinnetje inzit een dc jack socket connector. Na wat getob met plakband: rook uit de computer. Nu is een computer geen tosti-ijzer dus er moets gesleuteld worden. Bij firma Ten Hove in Veenendaal hebben ze de jack socket losgesoldeerd. Maar de fabrikant van mijn laptop levert geen losse sockets. Toen ik de computer weer in elkaar had deed hij het weer op batterijen, maar uiteraard niet op stroom. Daarna heb ik een andere jack socket wat verbouwd. En jawel, er kwam stroom in de computer en de batterij laadde op. Maar.. de computer deed het niet meer. Bij al het gepruts met de computer is er 1 onderdeel uit elkaar gevallen. Dat is de schakelaar die wordt ingedrukt als het beeldscherm wordt dichtgeklapt. Mijn vermoeden is dat daar het probleem ligt.
Wie kan mij helpen. Hoe kan ik te weten komen met een multimeter waar de stroom nog effect heeft. Wie weet iets meer over de schakelaar die ik genoemd heb.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Die schakelaar even los maken en met een ohm meter doormeten.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
cestbiencovitz

De behuizing van de schakelaar zit nog vast. Ik soldeer die liever niet los. Want dat kan ik slecht, ook heb ik geen soldeerlitze.
Ik durf niet met een ohmmeter de schakelaar door te meten terwijl die nog op het moederboard zit. Want de batterij daarin is 9V en de meeste electronische componenten durf ik niet aan meer dan 5V bloot te stellen.
Of mag dat wel?
Ik heb ook geprobeerd om de spanning over de schakelaar te meten.
Dat lukt als ik de aan/uit schakelaar van mijn laptop ingedrukt houdt.
Dan zie ik een spanning van ongeveer 3V over de schakelaar. Die spanning verdwijnt als de schakelaar wordt ingedrukt. Maar er is iets raars aan de hand. In sommige gevallen verdwijnt de spanning wel als ik de schakelaar houdt ingedrukt, maar komt de spanning bij loslaten van de schakelaar niet hoger dan 1V. Ik vraag me af of de schakelaar soms meer doorgeeft dan aan/uit wat betreft het beeldscherm. Zou de schakelaar afhankelijk van de stand van indrukken soms een verschillende weerstand hebben? Kan dat?
cestbiencovitz

Ik heb soldeerlitze gekocht, dus ik kan hem lossolderen.
Maar toch heb ik graag informatie over die druk-schakelaar die het beeldscherm uitschakelt. Is het een aan/uit schakelaar of is het ingewikkelder.
Het tweede is: Hoe kan ik op mijn moederboard nagaan of er op een bepaalde plaats geen stroom komt? Zijn er punten waar dat gemakkelijk is na te gaan?
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Is het een aan/uit schakelaar of is het ingewikkelder.
Afhankelijk van de laptop
Hoe kan ik op mijn moederboard nagaan of er op een bepaalde plaats geen stroom komt? Zijn er punten waar dat gemakkelijk is na te gaan?
Batterij eruit trekken, 5min wachten en het is spanningsloos.
Met vriendelijke groet,
Stynus
cestbiencovitz

Ik heb het misschien niet duidelijk gezegd. Wat het probleem is.
Als ik de laptop op de voeding aansluit laadt de batterij op.
Het oplaadlampje brandt. Als de batterij vol is wordt dat ook correct met een lampje aangegeven.
Zet ik de laptop aan dan doet hij het niet. Noch op de voeding, noch op de batterij.
Als ik het moederboard uit de laptop haal en de batterijen aansluit en dan de voeding erop zet laden de batterijen op. Druk ik op de aan/uit schakelaar dan gebeurt er niets. Wel kan ik over de aan/uit schakelaar spanning meten. Zowel op de voeding als op de batterij.
Druk ik de aan/uit schakelaar aan dan kan ik over de drukschakelaar die het beeldscherm uitzet bij inklappen ongeveer 3 V meten. Die spanning verdwijnt als ik die drukschakelaar vervolgens indruk. Maar dat gaat allemaal een beetje vreemd. Soms meet ik andere spanningen. Zoals ik hierboven heb beschreven.
Wat ik eigenlijk wil weten. Heeft iemand verstand van die drukschakelaar?
Of wat ook mogelijk is dat mijn probleem ergens anders op het moederboard ligt. Hoe kan ik vanaf de batterij of de ingang van de voeding doormeten waar er nog spanning op zit. Wat zijn punten om door te meten. Op al die componenten met hun vele pootjes kan ik wel een multimeter zetten, maar het zegt me niets.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe kan ik nagaan of de stroom uit de voeding wel daarheen loopt waar hij hen moet lopen.
Mijn laptop is een Packard Bell Easynote R3400
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dus de laptop wil niet opstarten.
Dan had ik het idd verkeerd begrepen.

Moederbord vervangen dan. Maar dan kan je denk ik beter een nieuwe laptop kopen.
Met vriendelijke groet,
Stynus
cestbiencovitz

Wat u zegt is het meest logische.
Maar ik denk dat het maar een kleinigheid is.
Toen er rook uit het apparaat kwam, aan het moederboard is gesoldeerd en de laptop het nog goed deed op batterijen. Gelukkig hij doet het nog.
Toen de dc jacksocket met wat improviseren de batterij oplaade dacht ik: ik ben er.
Toen de computer het opeens helemaal niet deed was dat een teleurstelling. Maar omdat ik een schakelaar had beschadigd dacht ik: mischien wil de computer toch weer aan de praat.
Als ik hem niet aan de praat krijg. Kan ik dan de Harddisk in een andere laptop (ook een Packard Bell) zetten om hem uit te lezen en te backuppen?
Maar beste forum leden als iemand nog een tip heeft voor het doormeten van de stroom dan heel graag.
desert

Bericht door desert »

Kan ik dan de Harddisk in een andere laptop (ook een Packard Bell) zetten om hem uit te lezen en te backuppen?

Neen beter een bakje kopen voor je schijf extern te maken.Want die andere laptop zal nie tbooten met die schijf.

Kan ik dan de Harddisk in een andere laptop (ook een Packard Bell) zetten om hem uit te lezen en te backuppen?
voor die schakelaar kan je mischien eens met 2 draadjes een pulsje geven en zie of hij opstart.
cestbiencovitz

Goeie tip wat betreft die harde schijf.

Maar dat pulsje geven over die schakelaar zie ik niet zo zitten.

Ik zit namelijk met 2 schakelaars.

1) De aan/uit schakelaar. Zet ik de stroom op het moederboard dan staat daar ongeveer 3V op die verdwijnt als ik de schakelaar indruk. Dus die zal wel werken.

2) Die drukschakelaar van het beeldscherm. Zet ik de stroom op het moederboard dan staat daar geen spanning over. Druk ik de aan/uit schakelaar in dan staat er wel spanning over die verdwijnt als ik de schakelaar indruk. Alleen de hoeveelheid spanning is verschillend. Ook weet ik niet zeker of ik de schakelaar wel goed inelkaar heb gezet. Ik had eigenlijk een breekschakelaar verwacht. Dus een schakelaar die stroom doorliet als hij niet was ingedrukt en geen stroom doorliet als hij was ingedrukt.
Als ik een pulsje geef om te testen moet het over deze tweede schakelaar gaan. En dan moet ik dat pulsje geven als de aan/uit schakelaar aan staat. Maar hoe precies dat is me niet duidelijk.

Overigens alle mensen die de moeite genomen hebben mijn probleem te lezen er over na te denken en zelfs te reageren: mijn dank. Ik hoop nog steeds dat het probleem een keer wordt opgelost.
cestbiencovitz

Beste Forumleden,
Misschien heb ik mijn probleem te veel ingewikkeld.
Als ik mijn laptop aanzet doet hij niets.
De batterijen en zijn in orde.
Hoe kan ik nagaan wat het probleem is.
Ik denk daarbij aan: waar kan ik met een multimeter nog wat zinnigs meten?
Mischien moet ik vanuit een andere hoek denken.
Heeft iemand een tip?
desert

Bericht door desert »

doet hij helemaal niets ? Geen beeld geen lichtjes die branden ?
Meet je lader eens uit
steek lader aan het toestel en meet eens op de bat pennen .
cestbiencovitz

Desert,
Als ik de stekker erin steek brand het lampje van het opladen van de batterij. dat is een rode LED bij mij. Totdat de batterij vol is. Dan wordt het lampje groen. De batterijen zijn ook goed.
Ook kan ik spanning meten over de schakelaar waarmee ik de laptop aan/uit schakel. Druk ik op die schakelaar, dan verdwijnt de spanning zoals het hoort.
Maar verder doet niets het. maar dan ook echt helemaal niets.
Plaats reactie