Ik ben vorige vakantie zeer lang bezig geweest met het programeren met zo'n stom op de com poort aangesloten VFD'tje, en op mijn zoektocht naar hulp vond ik een geweldig apparaat: enkele leds gemonteerd op een ventilator en door het snel aan en uitschakelen van de leds kon een afbeelding/ tekst gegenereerd worden.
Nu dacht ik, als je nu eens niet aleen een rij leds maar een heel vlak laat ronddraaien, kan je een soort van 3D 'hologram' bekomen.
Uiteraard zijn hier heel wat Leds voor nodig (stel 10 leds per cm, op een cilinder met straal 5cm en hoogte van 10 cm => 5*10*10*10= 5000 leds). of bij gebruik van een VFD: 5000 pixels die appart moeten aangestuurd worden.
Nu is de plaatsing van de leds niet zo'n probleem, maar wel de aansturing, 5000 bits aansturen zal zomaar niet paralel gaan, en het moet de juise timing hebben om een beeld te kunnen vormen.
Is er iemand die een idee heeft hoe dit te besturen (ikzelf dacht aan een of meerdere pic controllers) en hoe duur dit ongeveer zou zijn?
3D beeld door leds
-
Mat Janssen
- Moderator

Afhankelijk van de update van je leds zou je kunnen kiezen inderdaad door ze parallel of gemultiplext aan te sturen.
Misschien valt het best mee en kun je een combinatie van beide kiezen.
Het kost je dan niet zoveel pic's. Tenslotte moet je de data ook verdelen naar de juiste pic.
Misschien valt het best mee en kun je een combinatie van beide kiezen.
Het kost je dan niet zoveel pic's. Tenslotte moet je de data ook verdelen naar de juiste pic.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd