Ik zit met het probleem dat de drinkflessen van onze knaagdieren met dit weer bevriezen. De flessen hangen buiten aan de kooi en zijn van kunstof met een metalen drinktuit. Het grootste probleem is dat de drinktuit omdat deze van metaal is als eerste bevriest en zodoende de water toevoer blokkeert.
Mijn idee is om deze metalen tuit van een soort verwarmingsspiraal te voorzien. Omdat ik zelf niet beschik over een echte elektronica bobbel hoop ik dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Wat ik van plan ben is om het metalen tuitje eerst met tape te voorzien, vervolgens wil ik gewone metalen draad over de tuit leggen, deze vervolgens weer intapen om te isoleren en dan deze draad een aantal keren spiraalsgewijs terug naar boven rollen, zonder dat ze elkaar daarbij raken. Deze constructie heb ik al gemaakt, waarna ik een weerstand meet van 0,1 ohm. Deze weerstand is uiteraard te laag om er spanninsbron op aan te sluiten.
Kan ik met een in serie geschakelde weerstand de totale weerstand verhogen om vervolgens een spanning erop aan te sluiten om uiteindelijk warmte te creëren in de windingen? Het meest praktische lijkt mij om er een instelbare adapter op aan te sluiten (1,5-3-6-9-12 volt). Heeft iemand een idee of dit gaat werken en zo ja, welke spanning en welke weerstand kan ik dan het beste gebruiken?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,
Philippe