verwarming voor drinkfles

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
philippe.feij

verwarming voor drinkfles

Bericht door philippe.feij »

Hallo allemaal,

Ik zit met het probleem dat de drinkflessen van onze knaagdieren met dit weer bevriezen. De flessen hangen buiten aan de kooi en zijn van kunstof met een metalen drinktuit. Het grootste probleem is dat de drinktuit omdat deze van metaal is als eerste bevriest en zodoende de water toevoer blokkeert.

Afbeelding

Mijn idee is om deze metalen tuit van een soort verwarmingsspiraal te voorzien. Omdat ik zelf niet beschik over een echte elektronica bobbel hoop ik dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Wat ik van plan ben is om het metalen tuitje eerst met tape te voorzien, vervolgens wil ik gewone metalen draad over de tuit leggen, deze vervolgens weer intapen om te isoleren en dan deze draad een aantal keren spiraalsgewijs terug naar boven rollen, zonder dat ze elkaar daarbij raken. Deze constructie heb ik al gemaakt, waarna ik een weerstand meet van 0,1 ohm. Deze weerstand is uiteraard te laag om er spanninsbron op aan te sluiten.

Kan ik met een in serie geschakelde weerstand de totale weerstand verhogen om vervolgens een spanning erop aan te sluiten om uiteindelijk warmte te creëren in de windingen? Het meest praktische lijkt mij om er een instelbare adapter op aan te sluiten (1,5-3-6-9-12 volt). Heeft iemand een idee of dit gaat werken en zo ja, welke spanning en welke weerstand kan ik dan het beste gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Philippe
JARI NETWORKS

Bericht door JARI NETWORKS »

Ik heb wel vroeger wel eens druivensuiker toegevoegt aan het drinkwater voor m'n parkieten om het bevriezen tegen tegaan,
ik weet enkel niet meer tot welke temp dit voldoende is.
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

wij zitten met hetzelfde systeem. Ons konijn heeft er nu op het terras last van. Meestal doen we er warm water in. maar dat in het beginstuk bevriest snel omdat het toch zo afkoeld.

gr
jens

PS: ons konijn houdt volgens mij van de winter :P zit tot een 10 uur savonds buiten te huppelen dan moeten we hem maar naar binnen jagen omdat ie anders bevriest :shock: :D
Afbeelding
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Met die buisjes moet je ook nog oppassen dat de konijn zijn tong niet vastvriest aan dat balletje.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
GvH-E

Bericht door GvH-E »

De weerstand die met gewikkeld draad ontstaat is veel te laag.
Om enige Vermogen/warmte te krijgen is een redelijk hoge stroom nodig die de (brand-)veiligheid niet ten goede komt. Daarom het onderstaande;

Er zijn draadgewonden vierkante keramische weerstanden bij de elektronicahandel verkrijgbaar met de afmetingen: 25x6x6 mm.
Ook verkrijgbaar met de aansluitingen aan één zijde.
Bij een waarde van 100 Ohm aangesloten op 6 volt ontstaat er c.a.0,3 watt aan warmte.
Je kunt deze eveneens met plakband omwikkelen,en direct tegen het buisje plaatsen.
Een weerstand van 100 oHm trekt bij 6 volt 60 mA, je kunt er dus meerdere (10?) parallel plaatsen.

Met de weerstandwaarde kun je eventueel experimenteren met het vermogen. P=36:R (P=vermogen en 36=U2)
Een hogere spanning van 6 volt zou ik niet aanraden.
Pas liefst tot max. 5 a 6 volt toe, bijv. van een veilige kortsluitvaste beltrafo die veilig ergens binnen en droog en tegen een muur wordt opgesteld.
Wisselstroom is minder gevoelig voor chemische reacties voor het geval de weerstand en aansluitingen regelmatig toch nat worden.

Tot 6 volt voedingsspanning bij een max. stroom beveiligde voedingsstroom van 1 Amp. bij min. 68 ohm (0,5 watt) is de toepassing (brand)veilig.
GvH-E
Plaats reactie