Met DC 12 V een DC24v relais aansturen kan dat ?
-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Wanneer de linkse transistor (tr1) uit geleiding is en dus het relais niet bekrachtigd is dan wordt de elko (c1) opgeladen via de inwendige weerstand van het relais en D1 en D2 die in geleiding staan.
Tr2 is gespert.
Als nu Tr1 via r1 wordt aangestuurd dan gebeurt het volgende:
D2 gaat sperren omdat de spanning op C1 van + 12 volt naar 0 volt gaat. Op de anode van D2 komt nu een puls van - 12 volt te staan. Hierdoor gaat Tr 2 in geleiding en D1 gaat sperren.
Op de bovenkant van het relais staat + 12 volt. aan de onderkant van het relais staat nu de de - 12 volt puls. Dus over het relais staat dus 24 volt en het relais komt in. C1 ontlaat zich. Tr2 gaat weer uitgeleiding en D1 gaat in geleiding. Maar omdat Tr1 nog steeds in geleiding is kan er een stroom door het relais, D1 en Tr1 blijven lopen. Dus het relais blijft in.
Tr2 is gespert.
Als nu Tr1 via r1 wordt aangestuurd dan gebeurt het volgende:
D2 gaat sperren omdat de spanning op C1 van + 12 volt naar 0 volt gaat. Op de anode van D2 komt nu een puls van - 12 volt te staan. Hierdoor gaat Tr 2 in geleiding en D1 gaat sperren.
Op de bovenkant van het relais staat + 12 volt. aan de onderkant van het relais staat nu de de - 12 volt puls. Dus over het relais staat dus 24 volt en het relais komt in. C1 ontlaat zich. Tr2 gaat weer uitgeleiding en D1 gaat in geleiding. Maar omdat Tr1 nog steeds in geleiding is kan er een stroom door het relais, D1 en Tr1 blijven lopen. Dus het relais blijft in.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
roger-limburg
-
AndrévanBrussel
Verder gaand op dit thema,is het omgekeerde ook waar:
ttz Met 24 volt AC een 12 volt DC relais aantrekken, kan dat ?
Wat ik eigenlijk wil doen is een design mechanische sonette (=deurbel) die normaal voorzien is voor 12 volt AC aansluiten op 24 volt AC, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan,
dus dacht ik het spoeltje te vervangen door het spoeltje van een 12 volt DC relais dat ik hier nog heb.
Maar Kanda ? (=kan dat).
ttz Met 24 volt AC een 12 volt DC relais aantrekken, kan dat ?
Wat ik eigenlijk wil doen is een design mechanische sonette (=deurbel) die normaal voorzien is voor 12 volt AC aansluiten op 24 volt AC, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan,
dus dacht ik het spoeltje te vervangen door het spoeltje van een 12 volt DC relais dat ik hier nog heb.
Maar Kanda ? (=kan dat).
-
AndrévanBrussel
-
AndrévanBrussel
Ok als oplossing voor mijn probleem heb ik nu:
ik hang aan mijn 24V AC, een lampje van 12VAC 5 watt en de relais 12VAC 5 Watt in serie. Dat snap ik.
Ik ben toch ook nog steeds benieuwd of het omgekeerde van wat hier in deze thread helemaal bovenaan staat ook gaat:
ik hang aan mijn 24V AC, een lampje van 12VAC 5 watt en de relais 12VAC 5 Watt in serie. Dat snap ik.
Ik ben toch ook nog steeds benieuwd of het omgekeerde van wat hier in deze thread helemaal bovenaan staat ook gaat:
Want ik heb hier nog een paar gelijkaardige problemen...kan je met 24 VAC een 12 VDC relais aantrekken
Je richt de 24 V ac gelijk en zet er een 7812 achter.
Zet een elko van 470 uF voor de 7812.
Dit is een oplossing voor relais die niet al teveel stroom trekken. (spoel)
Maar dat merk je snel genoeg.
Wordt de7812 erg heet dan trekt de spoel teveel stroom.
Je kunt dan nog de 7812 op een koelplaat monteren.
En anders kijk eens bij
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... t2492.html
daar staat een voorbeeld voor 5 Volt (7805) deze kan meer stroom leveren. Vervang de 7805 voor een 7812 de andere componenten kun je volgens mij laten zitten.
Zet een elko van 470 uF voor de 7812.
Dit is een oplossing voor relais die niet al teveel stroom trekken. (spoel)
Maar dat merk je snel genoeg.
Wordt de7812 erg heet dan trekt de spoel teveel stroom.
Je kunt dan nog de 7812 op een koelplaat monteren.
En anders kijk eens bij
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... t2492.html
daar staat een voorbeeld voor 5 Volt (7805) deze kan meer stroom leveren. Vervang de 7805 voor een 7812 de andere componenten kun je volgens mij laten zitten.
-
AndrévanBrussel
ok, het is blijkbaar allemaal iets complexer dan ik dacht.
Ik merkte namelijk op dat op sommige relais die ik bezit 230VAC/125VDC staat dus dacht ik dat een relais die bvb 12VDC als rating heeft ook geschakeld kan worden met het dubbele voltage in AC.
Iets wat onrechtstreeks ook hoger in deze post staat, en waar ik dus specifiek bevestiging voor zocht.
Kan je een 12VDC relais met een 24VAC sturen.
PS: Mijn belprobleem los ik dus op met het lampje.
Ik merkte namelijk op dat op sommige relais die ik bezit 230VAC/125VDC staat dus dacht ik dat een relais die bvb 12VDC als rating heeft ook geschakeld kan worden met het dubbele voltage in AC.
Iets wat onrechtstreeks ook hoger in deze post staat, en waar ik dus specifiek bevestiging voor zocht.
Kan je een 12VDC relais met een 24VAC sturen.
PS: Mijn belprobleem los ik dus op met het lampje.
-
AndrévanBrussel