Ik ben totale leek heb een klein probleempje :
ik heb namelijk een oldtimer (> 50 jaar oud) waarvan ik de volledige electriciteitsbedrading wil vervangen.
Er is een component (weerstand?) die in het electriciteitsschema is omschreven als volgt :
"Impedance (1.8-1.85 ohms at 1.5A and 50 cycles per second; resistor 0.5-0.52 ohms)"
1. Kan iemand mij de juiste betekenis uitleggen van wat dit juist betekent ?
2. Kan ik eender welke electronicazaak binnen stappen en een vervangende (moderne) component (weerstand ?) verkrijgen of wordt dit een hopeloze zoektocht voor mij ?
3. Ik bezit een multimetertje; kan ik nazien of de oude component nog perect werkt en hoe ?
Voor een impedantie van 1.85 Ohm moet je spoel ( XL = 2 * pi * f * L => L = XL / 2 * pi * f => 1.55 / 2 * 3.14 * 50 ) 4,9mH zijn. 4,7mH is een bestaande waarde denk ik.
Je zal dus achter een 4,7mH ontstoorspoel moeten vragen met een max Ohmse weerstand van 0.52 Ohm en die een stroom van 1,5A aankan.
Laatst gewijzigd door Stynus op za 21 feb 2009, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zal dan een draadgewonden ding zijn omdat het bij 50Hz een impedantie heeft die anders is dan wanneer gebruikt in een gelijkspannings circuit.
Maak eens een foto.
Met een universeel meter kun je dat ding gewoon doormeten en dan kom je uit op 0,5 ohm als het goed is.
Ik heb hem iets kleiner gemaakt, en het lijkt op een smoorspoel.
Dit ding zit ertussen om HF stoorpulsen te onderdrukken.
Hij zorgt ervoor dat de stoorimpulsen die je bougies maken worden onderdrukt zodat je autoradio niet staat te knorren onder het rijden.
Gewoon ertussen laten zitten en verder niets aandoen.
Kun je inderdaad meten, maar wel met een z.g. zelfinductie meetapparaat, of een universeelmeter die spoelen meten kan. De ohmse waarde zegt niks, als er nl. windingssluiting zou zijn, dan meet je dat niet met een ohmmeter, maar wel met een zelfinductie meter. Je hebt dan nl. geen zelfinductie meer.
Ik ben dankbaar dat het mij onbekende stuk is geïdentifceerd.
Als ik nog even mag : in het schema is een condensator bij de spoelen (van het vliegwiel) geplaatst. Voor zover ik iets afweet van electriciteit heeft een condensator de eigenschap dat electriciteit wordt opgeslagen (en afgegeven).
Een vliegwiel genereert toch permanent (wissel)stroom zodat ik niet begrijp waarom daar dan een condensator bijhoort. Welke functie vervult die ?
Hierbij is het schema bijgevoegd :
(mocht ik weten hoe ik de foto zelf kan verkleinen ... )
Bijlagen
2009-02-21 18-28-03_0001.JPG (42.97 KiB) 6619 keer bekeken
De condensator samen met de bobine vormen een trillingskring die dan gedurende een tijdje de hoogspanning opwekken om een stevige vonk in de bougie te maken. Zou er geen condensator zijn, dan zou je tijdens het openen van de kontaktpuntjes maar een spannings piek krijgen en die zou wel eens niet genoeg kunnen zijn om een ontbranding van de brandstof te kunnen verzorgen. Met de condensator krijg je een trillingskring die langzaam uitsterft, zodat je er een heleboel ontstekings pulsen aan overhoudt.