robots, electronica of toch niet????
- D'Artagnan
robots, electronica of toch niet????
logisch dat ik hier veel lees over robots, microcontrollers en programeren, maar ik ben eigenlijk op zoek naar robots met een eigen identiteit, die zich zelf sturen op de impulsen die ze krijgen (kou, warmte, licht, donker, geluid, stilte, druk, enz) en in een later stadium, "self learning" zijn, (en dat zal dan de electronica worden. Zijn er meer op dit forum die die intresse hebben. Ik moet dan denken aan de simpele bots van Mark Tilden...beetje het "back to basic" of "lesser is more" idee..
-
Mandy
Ja dit komt heel bekend voor.
Wat je wilt is technisch heel moeilijk. Wil je die zelf bouwen of wil je ze bestuderen?
Ik heb het boek Robot Builder's Cookbook gekocht van Owen Bishop.
Je moet ergens beginnen en direct beginnen met adaptieve systemen, dat lijkt mij erg moeilijk.
Wat jij wilt is eigenlijk team work, omdat er zoveel bij komt kijken.
programmeren, mechanica, elektronica.
misschien kunnen de studenten van utrecht je op weg helpen. Cognitieve Kunstmatige Intelligentie faculteit.
www.uscki.nl
Wat je wilt is technisch heel moeilijk. Wil je die zelf bouwen of wil je ze bestuderen?
Ik heb het boek Robot Builder's Cookbook gekocht van Owen Bishop.
Je moet ergens beginnen en direct beginnen met adaptieve systemen, dat lijkt mij erg moeilijk.
Wat jij wilt is eigenlijk team work, omdat er zoveel bij komt kijken.
programmeren, mechanica, elektronica.
misschien kunnen de studenten van utrecht je op weg helpen. Cognitieve Kunstmatige Intelligentie faculteit.
www.uscki.nl
- D'Artagnan
Hoi Mandy, leuk dat je reageert, het is inderdaad complex, tenminste dat lijkt het maar volgens mij hoeft dat niet. Hoe complex zijn je zintuigen als je uitgaat van een binaire code?
Het is er, of het is er niet. wat er is kun je coderen en opslaan. doen wij ook.
Ik ga het boek eens bekijken dat je bedoeld. bedankt voor de tip
Darty
Het is er, of het is er niet. wat er is kun je coderen en opslaan. doen wij ook.
Ik ga het boek eens bekijken dat je bedoeld. bedankt voor de tip
Darty
tja.....en als het dan niet werkt is meestal "gewoon" de batterij leeg of een "stekkertje" eruit..., maar we leren veel van al die electronica "uitbouwen".... 
wat voor robot zou je dan willen maken? is er veel ruimte voor het brein? enzv. ik ben nu een robot aan het bouwen van een 60 cm lang maar dat word meer een robot geinspireerd op een tank, maar dan zonder schietdingen enzo maar met een webcam en wat grijparmpjes, graafbak enzv.
in de bijlage een 1e ontwerp van hem
mkaar hij word niet autonoom maar wil er wel diverse sensors in zetten zodat ik hem niet kan slopen.
De motoren zijn elektrische step motoren, zonder vertraging zou ik een 40km/u kunnen halen als ik mijn rupsen 6cm hoog maak
gr
Jens
in de bijlage een 1e ontwerp van hem
De motoren zijn elektrische step motoren, zonder vertraging zou ik een 40km/u kunnen halen als ik mijn rupsen 6cm hoog maak
gr
Jens
- Bijlagen
-
- robot chasis.jpg (66.55 KiB) 16735 keer bekeken
Hallo,
Veel informatie over het maken van robots is te vinden in de links van deze pagina van de EDUCYPEDIA.
http://www.educypedia.be/electronics/robotics.htm
Groeten,
Bertus
Veel informatie over het maken van robots is te vinden in de links van deze pagina van de EDUCYPEDIA.
http://www.educypedia.be/electronics/robotics.htm
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
- D'Artagnan
Hoi Jens, ik wil nog niet gaan voor een "brein", eerder voor een sensorisch model dat logisch reageert.
Bij de tip van Bertus staan een aantal leuke projecten die daarvoor in aanmerking komen. daarnaast ga ik graag voor het kleine werk met SMD tecniek, was jaren mijn vak maar meer in constructie (SMT)dan in de verdieping in de toegepaste electronica, en dat wil ik nu op mijn ouwe dag gaan doen...
Bij de tip van Bertus staan een aantal leuke projecten die daarvoor in aanmerking komen. daarnaast ga ik graag voor het kleine werk met SMD tecniek, was jaren mijn vak maar meer in constructie (SMT)dan in de verdieping in de toegepaste electronica, en dat wil ik nu op mijn ouwe dag gaan doen...
tja.....en als het dan niet werkt is meestal "gewoon" de batterij leeg of een "stekkertje" eruit..., maar we leren veel van al die electronica "uitbouwen".... 
-
Audio system
Hallo,
Voor meer informatie over sensors, kijk eens onder het kopje Sensors op deze EDUCYPEDIA pagina.
http://www.educypedia.be/electronics/el ... pening.htm
Groeten,
Bertus
Voor meer informatie over sensors, kijk eens onder het kopje Sensors op deze EDUCYPEDIA pagina.
http://www.educypedia.be/electronics/el ... pening.htm
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
- D'Artagnan
als het mag
herhaal ik de vraag die ik op een andere plek stelde.
Ik wil een micro robotje bouwen voor in mijn tuin en dat het volgende moet kunnen.
- d.m.v. zonnepaneeltje(s), accu opladen (1,5, 3 v ...max 9v, afhankelijk van de schakeling en het gebruikte micro motortje)
- reageren op licht( LDR?) en daarmee het motortje aansturen (constante snelheid)
- stoppen (motortje )als het licht gedurende bepaalde tijd een bepaalde intensiteit heeft .(als hij bijvoorbeeld onder een lamp komt of in de zon) zodat hij de accu kan opladen
-als geen licht is (donker) 2 smd ledjes laten "opgloeien"(voeding uit accu)
- Als donker is motor laten reageren op geluid, (Hardheid geluid bepaald richting, geen geluid is "waakstand", minimaal verbruik)
- en ik zoek nog een schakeling voor een "Keyfinder", als ik fluit fluit hij terug, voor het geval ik hem kwijt raak....(zaten vroeger wel eens aan een sleutelbos)
Ik ga voor minimale onderdelen en niet storingsgevoelig. En gebruik graag sloop onderdelen (uit allerlei electronica)
Het mechanische deel vind ik niet zo moeilijk, beetje het "bugsbot idee".
wat dat brein van jens betreft,sorry, ik bedoel de suggestie dat derobptt en brein moet hebben, er zijn eencellige zonder brein en die weten toch hoe ze moeten reageren. Ik denk meer aan een soort geheugen, je moet toch meer met een sd kaart kunnen doen, toch?
Psychologisch gezien moet je het zien als een soort operant conditioneren, oftewel, leren van de ervaring en dat gebruiken voor een volgende stap.
Ik probeer de creativiteit in de eenvoud te houden, en daardoor minder storingsgevoelig.
ben benieuwd naar jullie reactie
Ik wil een micro robotje bouwen voor in mijn tuin en dat het volgende moet kunnen.
- d.m.v. zonnepaneeltje(s), accu opladen (1,5, 3 v ...max 9v, afhankelijk van de schakeling en het gebruikte micro motortje)
- reageren op licht( LDR?) en daarmee het motortje aansturen (constante snelheid)
- stoppen (motortje )als het licht gedurende bepaalde tijd een bepaalde intensiteit heeft .(als hij bijvoorbeeld onder een lamp komt of in de zon) zodat hij de accu kan opladen
-als geen licht is (donker) 2 smd ledjes laten "opgloeien"(voeding uit accu)
- Als donker is motor laten reageren op geluid, (Hardheid geluid bepaald richting, geen geluid is "waakstand", minimaal verbruik)
- en ik zoek nog een schakeling voor een "Keyfinder", als ik fluit fluit hij terug, voor het geval ik hem kwijt raak....(zaten vroeger wel eens aan een sleutelbos)
Ik ga voor minimale onderdelen en niet storingsgevoelig. En gebruik graag sloop onderdelen (uit allerlei electronica)
Het mechanische deel vind ik niet zo moeilijk, beetje het "bugsbot idee".
wat dat brein van jens betreft,sorry, ik bedoel de suggestie dat derobptt en brein moet hebben, er zijn eencellige zonder brein en die weten toch hoe ze moeten reageren. Ik denk meer aan een soort geheugen, je moet toch meer met een sd kaart kunnen doen, toch?
Psychologisch gezien moet je het zien als een soort operant conditioneren, oftewel, leren van de ervaring en dat gebruiken voor een volgende stap.
Ik probeer de creativiteit in de eenvoud te houden, en daardoor minder storingsgevoelig.
ben benieuwd naar jullie reactie
- D'Artagnan
denken...
als ik het te simpel zie hoor ik het ook graag, ben altijd bereid te leren... 
hey hey
ik doe een soort gelijke opleiding en in het eerste jaar hebben wij een robot moeten bouwen die op licht afging en dingen kon ontwijken
hebben alles geprogrammeerd met een simpel c-control te bestellen op conrad voor 8 euro ofzo kun je zo software van vinden en te programmeren.
weet niet of je er wat aan hebt maar
ook hadden we het zelfde idee van opladen dat als er zo veel licht is *dus stroom af gaat geven* hij zo stopt.. kun je heel simpel met 1 microchip programmeren.. die kan alles ook meten door middel van analoge ingangen ..
op deze manier hebben wij ons eerste jaars project moeten maken.
ik doe een soort gelijke opleiding en in het eerste jaar hebben wij een robot moeten bouwen die op licht afging en dingen kon ontwijken
hebben alles geprogrammeerd met een simpel c-control te bestellen op conrad voor 8 euro ofzo kun je zo software van vinden en te programmeren.
weet niet of je er wat aan hebt maar
ook hadden we het zelfde idee van opladen dat als er zo veel licht is *dus stroom af gaat geven* hij zo stopt.. kun je heel simpel met 1 microchip programmeren.. die kan alles ook meten door middel van analoge ingangen ..
op deze manier hebben wij ons eerste jaars project moeten maken.
- D'Artagnan
whooja
dat lijkt me leuk om dat eens te mogen lezen, heb je daar meer info over die ik kan krijgen(mail?).
Ik ben zelf niet met een opleiding bezig maar het facineerd me buitengewoon.
Ik ben zelf niet met een opleiding bezig maar het facineerd me buitengewoon.
-
Mandy
Zo te horen zul je mensen moeten vinden die dieper in de robotica zitten.
Als die hier zouden zitten, dan zou ik ze kennen.
Ik heb wel een folder van een club, maar ik moet dat blauwe boekje opzoeken.
Hier zijn mensen meer globaal met elektronica bezig en niet zozeer robotica.
Ik lees dat je tweedehandse motoriek wilt herbruiken.
Ga deze dan maar al vast uitwerken.
Het valt niet mee om compleet nieuwe aandrijvingen
te bouwen.
Weet heel goed waar je aan begint en
daarom is het wel goed om niet zo maar veel geld
hier aan te spenderen.
Je moet namelijk ALLES kunnen maken, regelen etc.
Je grijpt erg hoog en wat je wilt is niet onmogelijk,
maar ik zal dus ook goed leren om de juiste terminologie
te gebruiken. Robotica is erg gecompliceerd.
Zoals je schrijft is nogal te horen,
dat je het allemaal erg licht opvat.
Voor jouw is dus heel goed na te gaan waar je begint.
Maar zoals ik al eerder begon,
ik ga kijken of ik dat blauwe boekje kan vinden
en die mensen kunnen je zeker verder helpen.
(5 min later)
Ik heb een apart hoekje met robotica boeken,
mijn oudste boek is meer dan 50 jaar oud, gekocht
in Delft en in goede conditie
Dit is een robot gebruikergroep van de HCC.
http://robotic.majosoft.com/html/maandblad.html
www.voti.nl
Robobits club
Als die hier zouden zitten, dan zou ik ze kennen.
Ik heb wel een folder van een club, maar ik moet dat blauwe boekje opzoeken.
Hier zijn mensen meer globaal met elektronica bezig en niet zozeer robotica.
Ik lees dat je tweedehandse motoriek wilt herbruiken.
Ga deze dan maar al vast uitwerken.
Het valt niet mee om compleet nieuwe aandrijvingen
te bouwen.
Weet heel goed waar je aan begint en
daarom is het wel goed om niet zo maar veel geld
hier aan te spenderen.
Je moet namelijk ALLES kunnen maken, regelen etc.
Je grijpt erg hoog en wat je wilt is niet onmogelijk,
maar ik zal dus ook goed leren om de juiste terminologie
te gebruiken. Robotica is erg gecompliceerd.
Zoals je schrijft is nogal te horen,
dat je het allemaal erg licht opvat.
Voor jouw is dus heel goed na te gaan waar je begint.
Maar zoals ik al eerder begon,
ik ga kijken of ik dat blauwe boekje kan vinden
en die mensen kunnen je zeker verder helpen.
(5 min later)
Ik heb een apart hoekje met robotica boeken,
mijn oudste boek is meer dan 50 jaar oud, gekocht
in Delft en in goede conditie
Dit is een robot gebruikergroep van de HCC.
http://robotic.majosoft.com/html/maandblad.html
www.voti.nl
Robobits club
- D'Artagnan
Hallo,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik wil het juist simpel houden door simpel te denken. Ben het wel met je eens dat ik me er meer in moet verdiepen. Wat de materialen betreft wil ik voorlopig alleen maar onderdelen uit electronica afval gebruiken.
Ik ben van mening dat complexiteit ook de storringsgevoeligheid groter maakt. Kijk naar de bots van mark Tilden, eenvoudig, en ze doen gewoon hun ding. Daarnaast vind ik het filosofische achter de benadering van robots ook niet verkeerd om je bewust te worden wat ze voor ons kunnen betekenen. Ook de nanobots in de nanotechnologie zijn een voorbeeld van voortschrijdend inzicht en verfijning van electronica en mechanica.
Alles heeft zijn oorsprong, en is een siliciumchip eigenlijk niet ook gewoon wat zand.....
Ik ga morgen eens uitgebreid kijken op de link die je me hebt gestuurd, bedankt nogmaals.
D'arty
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik wil het juist simpel houden door simpel te denken. Ben het wel met je eens dat ik me er meer in moet verdiepen. Wat de materialen betreft wil ik voorlopig alleen maar onderdelen uit electronica afval gebruiken.
Ik ben van mening dat complexiteit ook de storringsgevoeligheid groter maakt. Kijk naar de bots van mark Tilden, eenvoudig, en ze doen gewoon hun ding. Daarnaast vind ik het filosofische achter de benadering van robots ook niet verkeerd om je bewust te worden wat ze voor ons kunnen betekenen. Ook de nanobots in de nanotechnologie zijn een voorbeeld van voortschrijdend inzicht en verfijning van electronica en mechanica.
Alles heeft zijn oorsprong, en is een siliciumchip eigenlijk niet ook gewoon wat zand.....
Ik ga morgen eens uitgebreid kijken op de link die je me hebt gestuurd, bedankt nogmaals.
D'arty