ik heb sins kort een autootje op de kop kunne tikke
oude marbella..jaa ..maar moet uiteraard een goed geluid in
nou heb ik subje versterker en alles klaar maar nou zit ik met een best raar probleem:S
mijn sub en versterker liggen in een kist in de koffer. nou heb ik 2 16 cm inbouwspeakers in mn hoedenplank. Nu als ik de radio te hard heb of een diepe bass hoor dan slaan de conussen helemaal uit en heb je, volgens ee nkamaraad, kans dat ze scheuren door de druk van mijn subwoofer. ook klinkt het nergens na natuurlijk.. is er iets wat ik er zo simpel aan kan doen? of gaan inbouw speakers op hoedenplank +sub in de koffer nie tmet elkaar??
Als je er voor zorgt dat de achterkant van je inbouw hoedenplank speakers in een dichte kast zitten zodat de geluidsdruk van je woofer de achterkant van je inbouw hoedenplank speakers niet "zien", dan wapperen ze ook niet meer.
Als je nog een beetje fatsoenlijk geluid wil, dan moet je toch wel een paar liter ruimte maken achter die speakers. Als je de ruimte tussen de speakers en je bak dan ook nog met b.v. een glaswollen deken opvult, dan heb je ook nog wat demping.
De luidsprekerconus heeft inderdaad nauwelijks enkele pneumatische demping maar dat heeft een basreflexkast met poorten naast de conus ook niet echt veel meer.
De laagste frequenties die de conus probeert weer te geven zijn vaak veel lager als die in een auto kan worden weergegeven.
Toch uitsturen heeft vaak dit soort effecten.
Meestal wordt de zaak flink uitgestuurd en is de kans dat de eindversterkers "het niet meer weten" erg groot.
Probeer die frequenties onder de 70 a 50 Hz. eens te verzwakken!
Liefst d.m.v. een equaliser. En/of probeer (tijdelijk) een andere eindversterker.
Over hoeveel echte Amperes bij 12 volt heb je het?
GvH-E
De luidsprekers in de hoedenplank worden door druk van je woofer -die daaronder gebouwd is- aangestuurd?
Sorry, ik had het anders gelezen en dacht dat die woofer extra uitsloeg.
Dan moet je die 16 cm. speakers inderdaad inbouwen of de constructie veranderen zodat er op de conus geen "wooferdruk" kan komen.
Het moet wel een stabiele constructie worden omdat de kans op allerlei resonaties erg groot is...
Een stevige emmer deels gevuld met glaswol is inderdaad een idee.
Succes.
GvH-E
heyy
nou ik ben er net mee bezig geweest subje helemaal uitgezet
en ff harder probere.. maar dan flapperen ze nog.. ik denk
echt dat ik ze nou verkeerd afgesteld heb door al dat gedraai...
morgen druk dus ...
iemand tips tot op hoeveel hz ik mijn 3 weg speakers moet laten gaan
en waar ik mijn sub moet laten beginnen??
heb nou sub alle hoge tonen uit bhalve echt de dreunen
en de 3 weg hoge en middel tonen best hard aan en ook best hard aangestuurd** wat ik perongeluk verdraaid heb** ...
Dus bij uitgeschakelde sub fladderen ze toch nog?
Dus het wordt toch niet veroorzaakt door de sub?
Is het dan toch de eindversterker -of de voeding?- of loopt het frequentiegebied tever in het laag door bij je fladderende plankluidsprekers?
Hoe veel e.d. is niet "op afstand" te bepalen.
Installeer e.e.a. volgens de fabrikant gegevens.
GvH-E
mss zo'n lucht doorlater steken in je hoedenplank.
als je subje voor je pc hebt moet je eens voelen aan de zijkanten enzo.
daar voel je zo'n netjes ingezette gat dusja .
dan gaat de lucht zich verspreiden voorbij je hoedenplank en meer door je wagen gaan.
grtz
ik heb mijn achterbank iets van de hoedenplank af gezet nou zit daar een ruimte tussen van ongeveer 10 centimeter over de gehele breedte van de auto.. moet toch genoeg zijn leek mij?...
ook begonnen ze nog te wapperen als ik sub uit had.. maar is nou grotendeels verholpen