Regen voeler

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
janhoogenboom

Regen voeler

Bericht door janhoogenboom »

Hallo,

Ik heb een regen voeler van Conrad (156515 - 89) en wil die koppelen aan een Oregon Scientific (THGR228N) draadloze weer sensor.

Ik wil dit doen door de temperatuur voeler van de Oregon sensor los te solderen, en daar de regen voeler van Conrad aan vast te solderen.

Ja, dan wordt hoeveelheid licht ineens uitgedrukt in graden celcius, maar dat kan ik softwarematig aan de ontvanger kant van de Oregon wel oplossen (RFXcom en Meteohub voor de kenners).

Het probleem is nu dat de regenvoeler een weerstand geeft tussen de +/- 2000 kOhm (heel droog) en +/- 25 kOhm (drijfnat), terwijl de Oregon sensor maar een gevoeligheid kan meten tusse de 6.1 kOhm en de 180 kOhm.

Nu kan ik natuurlijk de weerstand van de regenvoeler met weerstanden wel begrenzen tot de waarden die de Oregon sensor nog snapt, maar dan krijg ik alleen meetwaarden wanneer de regenvoeler praktisch drijfnat is.

Eigenlijk wil ik dus het meetgebied verschuiven. Nou ja, eigenlijk delen door 10 of zo.

Nu ben ik een tamelijke leek op het gebied van electronica, maar ik heb het gevoel dat ik daar een transistor voor zou moeten gebruiken. Conrad biedt echter ik geloof wel 1.000 transistors, dus ik heb geen flauw idee welke ik dan moet hebben,

De Oregon Sensor heeft twee 1.5 volt batterijen en gebruikt zover ik kan zien dus 3 volt om mee te meten.

Kan iemand mij een 'passende' transistor aanraden of andere suggesties doen om dit op te lossen?

Ik heb iets vergelijkbaars al eerder gedaan met een hygrosens lux voeler (156518-89 bij Conrad) volgens de volgende beschrijving:
http://www.pc-wetterstation.de/wetter/solarsensor.html
Alleen valt die perfect binnen de gevoeligheid van de Oregon Sesor, dus daar had ik dit probleem niet.

Groeten, Jan.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Gewoon een weerstandje van 4K7 in serie zetten lijkt me voldoende.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Ik denk dat je een weerstans van 198K (180K + 18K in serie) parallel aan de senor moet zetten.
Het bereik word dan 22 - 180 K.
Helaas zie ik geen mogelijkheid om het volle bereik te benutten.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
janhoogenboom

Hoi,
Ik denk dat je een weerstans van 198K (180K + 18K in serie) parallel aan de senor moet zetten.
Het bereik word dan 22 - 180 K.
Een van 4.7 en een van 1.4 samen zou ik er serieel tussen kunnen zetten om de onderwaarde op 6.4 te begrenzen, en een van 180 parallel aan de voeler om de bovengrens op 180 te beperken. Dat gaat wel werken.

Maar met een bovengrens beperking van 180 kOhm loop ik er tegenaan dat de voeler al wel heel erg nat moet zijn om voordat z'n weerstand onder de 180kOhm komt. En dat terwijl ik juist graag al bij de eerste
druppel iets wil kunnen zien in mijn metingen (zodat ie sneller reageert dan een regen-collector die ik ook gebruik).
Helaas zie ik geen mogelijkheid om het volle bereik te benutten.
Maar als ik een transistor gebruik zou ik toch de power die door de voeler met de hoge weerstand heen komt als Basis kunnen gebruiken om vanaf een Collector een 10 keer zo hoge stroom door te laten naar de Emitter? Dan fop ik mijn sensor: die krijgt er flink wat stroom doorheen en denkt dat de weerstand dus 10 keer zo laag is dan hij werkelijk is, en daarmee zou je toch het meetbereik met een factor 10 vergroten?

Wellicht kan ik dan voor de stroom Basis->Emitter niet dezelfde stroom bron (m'n Oregon sensor) gebruiken als voor de stroom van Collector->Emitter, maar moet ik daarvoor een aparte batterij gebruiken?
Dus de Oregon sensor van Collector->Emitter, en de aparte batterij van Basis->Emitter.

Of moet ik in plaats van een transistor zelfs en FET gebruiken, omdat die alleen de spanning voelt, maar niet door laat?

Of moet ik nu als leek in de hoek gezet worden omdat ik iets stoms zeg ?
:-)

Groeten, Jan.
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Weet je ook hoe de weerstands meting word gedaan?
Is ereen link naar een handleiding / technische gegevens van de meetapparatuur?

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
janhoogenboom

Hoi,
Weet je ook hoe de weerstands meting word gedaan?
Is ereen link naar een handleiding / technische gegevens van de meetapparatuur?
Nee... :-(
Ik kan op Internet helemaal niets vinden over de interne werking van de Oregon Scientific sensors (bijv. THGR228). Er is wel dit plaatje van een door iemand anders reeds gemodificeerd model (met extra weerstanden):

http://www.pc-wetterstation.de/images/solar_wmr_02.gif

Maar daarop zie je nu ook niet echt hoe hij werkt.

Ik kan er thuis even een uit elkaar halen of doormeten met een multimeter, maar ik weet niet waar ik naar moet zoeken/kijken...

Groeten, Jan.
pe5ocb

Bericht door pe5ocb »

Nja, het ding was oorspronkelijk voor temperatuur, dus denk niet dat hij met wisselspanning meet...transimpedantie versterker kan wel lijkt me.
Plaats reactie