van generator (variabele input) naar 220v

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
elstino

van generator (variabele input) naar 220v

Bericht door elstino »

Ik heb een generator die aangedreven wordt door 3 fietsen. Het is de bedoeling dat die stroom gebruikt kan worden om een muziekinstallatie te laten werken.

Bij normaal rustig trappen levert de generator +- 150V AC, maar naargelang er trager of harder getrapt wordt varieert deze dus sterk. de geleverde stroom zou ik dus willen omzetten naar een min of meer stabiele 220V.

Ik ben zelf niet zo goed thuis in electronica, maar na wat googlen denk ik dat ik hiervoor een automatische spanningsregelaar nodig heb, klopt dat, of zijn er nog andere mogelijkheden? Wat mij hierbij het probleem lijkt is dat die meestal een input hebben van pakweg 80 - 130v voor 110V en 150 - 260v voor 230v output. (als het gemiddelde die de generator opwekt 150v is dan duikt die dus ook af en toe onder de 150v)

Iemand die me hierbij wat op weg kan zetten? Ik ga alleszins binnenkort wel iemand zoeken die wat meer kennis van zaken heeft :)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Misschien kan een UPS voor pc"s jouw probleem wel oplossen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Door alleen de toepassing van een spanningsregelaar ben je er nog lang niet!!
Het is niet alleen de spanning maar ook de frequentie en die moet op 50 Hz. komen en constant blijven! Deze is in relatie met het toerental.
Waarschijnlijk moet de generator op 1500 of 3000 omw/min draaien en dat lukt niet met fietsen! (Dan zou je waarschijnlijk ook 230 volt krijgen)

Wat is je doel hiervan? Personen het gevoel/idee van vermogen door fietsen te geven?
Misschien is dan een idee: maak gebruik van het lichtnet en schakel de muziekinstall. in of uit via een contact van een relais.
De spoel van dit relais (via brug op DC met elco's?) plaats je over de uitgang van je generator.
Belast de generator naar behoefte door bijv. een el. kachel. Maar enige elektro(nica)kennis is wel vereist....
succes, GvH-E
elstino

Bericht door elstino »

Het doel is om hiermee muziek te spelen op plaatsen waar geen netstroom beschikbaar is, bvb in een tent op een afgelegen weide.

Het is zeker mogelijk om het te laten werken want het heeft al gewerkt hiervoor :wink: sterker nog, het heeft 4 jaar gewerkt en nu is het aan een opknapbeurt toe. Ik ben echter (aangezien mijn gebrekkige elektronicakennis) niet degene die het 4 jaar geleden heeft ontworpen.

Ik zal dan maar eens op zoek gaan naar degene die het ding heeft ontworpen :p
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Wie weet vernemen wij hoe het afgelopen is? succes, GvH-E
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Kwam er vroeger nog wel 220V uit dan?
elstino

Bericht door elstino »

Ik had me vergist bij het meten, het is wel degelijk een generator, geen alternator. Ik krijg dus een spanning tot ongeveer 200V DC. Bij normaal trappen ligt dit op ongeveer 160V DC. Het nominaal vermogen wordt geschat op 500W, maar zal meestal lager liggen.

Ik kwam na wat googlen het volgende tegen: http://www.solaronline.nl/index.php?mai ... cts_id=476

Ik vermoed dat deze inverter de oplossing is dan voor mijn probleem?
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Betreft je link: Een groot aantal onduidelijke termen samengevoegd met een datum ergens van 2007 zonder recenties..
Het lijkt iets wat vanuit zonne panelen (vandaar die mogelijk varierende DC spanning) terug moet kunnen leveren in het lichtnet?
Dit kan nooit rechtstreeks zoals jij verwacht!
Ik zou het met deze info nooit doen!!

In jou situatie heb je een 50 Hz. generator /omvormer nodig met een accu als buffer. (bijv. 44 Ah of 70 Ah bij tegelijk laden)
Een mogelijkheid is misschien ook een UPS maar je kunt ook een Mastervolt of Victron sinusomvormer toepassen vanuit bijv. 24 volt accubatterij. (genormaliseerde spanning)

Die accu moet je tegelijk opladen door die DC generator.
Het probleem is echter dat je aanwezige generator bij 24 volt -500 watt pakweg 25 Amp. DC moet kunnen leveren en dat kan die vrijwel zeker niet. Dan moet je gaan werken met 1 of meer 24 volt autodynamo's.

Maar ik vind het maar een moeilijk iets met die fietsen. Neem dan een klein 50 Hz. generatortje met acculader of toch een grotere generator 230 volt 500 VA.
Ga maar eens in die boot-elektrospeciaalzaken informeren, die leveren dit soort apparatuur. Maar zonder fietsmogelijkheden.

En dan nog iets: met alleen een aanwezige spanning kun je iets niet laten werken.
Tijdens die (constante) spanning moet ook een stroom (in Ampere) kunnen worden gekleverd aan de verbruiker.
Het product van die twee is het vermogen in watts (of VA)
Ook de frequentie (50Hz) is redelijk van belang.
Ik ben bang dat je geheel zwaar onderschat.
Succes, GvH-E
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Ik ben het met GVH eens.
Je linkje is een hoge kwaliteit netgekoppelde solar inverter. Deze is hier niet bruikbaar omdat hij het lichtnet moet 'zien' om de zonne-energie het lichtnet in te pompen.

160VDC is trouwens een onhandige spanning om iets mee aan te vangen.

Was het nu 2x zo hoog geweest of juist veel lager (48V) dan zou er wel iets zelf te bouwen zijn.

Mogelijk is een UPS om te bouwen. Dan moet je wel net een UPS vinden die geschikt is om te tweaken.
elstino

Bericht door elstino »

Mijn oorspronkelijke idee was eigenlijk om met een accu te werken en die via zo'n sinusomvormer naar 230V te brengen. Het probleem blijft hem dan nog om van de nogal variërende spanning die de generator levert naar 24V te geraken..

Maar zoals ik al zei, het heeft al gewerkt dus ik hoop toch ergens een oplossing te vinden.
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Vanaf de sterk wisselende ingangsspanning naar een constante 24V kan je met een stevige chopperschakeling/DCDCconverter doen. Het ontwerpen vereist wel een gedegen kennis van de materie, temeer omdat het om grote stromen gaat.

Dan zou ik hem liever terugbrengen naar 48V en een oude UPS gebruiken om er 230V van te maken.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

O.K., die 24 volt sinusomvormer (500 VA) is een goede basis.
Die Mastervoltdingen staan goedkoop op marktplaats. Daar gaan we voor het gemak even op door.

Je bestaande DC generator is voor een veel hogere spanning gemaakt en kan aan de 24 volt accu niet genoeg stroom leveren.
Schatting: 200 volt DC bij 3 Ampere. (Hier dus max. 600 watt) Is daarom niet bruikbaar en via AC omzetten is alleen maar moeilijk en ballast.
Bovendien zit je weer opnieuw met die niet constante spanning. (lees: geen stroom aanvoer bij teweing trappen)

Wanneer je 24 volt dynamo toepast (zoals in de botenwereld vaak extra wordt bijgebouwd) met complete laadregelaar kun je rechtstreeks je accu laden.
Een voltmeter over je accu is een indicatie van laden of ontladen accu.
Of je 1 stuks of eventueel meerdere dynamo's parallel plaatst is ook nog een keuzemogelijkheid.
Bedenk wel dat je toeren moet kunnen maken. Dat is een mechanische uitvoering en daarbij de juiste overbrenging kiezen. Overladen kan niet.

Via een eventuele extra acculader en aggregaat (of toch extern laad-netspanning) ben je zeer universeel in je mogelijkheden.

Je kunt wel een UPS toepassen maar dat heeft niet de voorkeur. Die bezitten vaak allerlei onnodige toeters en bellen t.b.v. de PC die je hier niet nodig hebt.
Niet alle UPS zijn 24 volt en zeker bij een hogere accuspanning is het nog maar de vraag of het accucircuit (intern) galvanisch geisoleerd is van de netspanning.
Bovendien is de (interne) accucapaciteit beperkt.

Dan nog iets: zeer afhankelijk van je audiovermogen en gebruik kun je op 70 Ah accu (2 accu's a 12 volt -70 Ah) vrij lang zonder laden energie betrekken.
Voorbeeld: 120 watt versterker, af en toe wat omroep met rustige achtergrondmuziek: c.a. 6 uur.
Koop z.g. "caravan accu's" (tractie) en geen autoaccu's. (startaccu's)

Nu moet je genoeg info hebben om (stapsgewijs) iets op te zetten.
succes, GvH-E
Edwin2

Bericht door Edwin2 »

Ik zou een schakelende voeding nemen, daarmede de accu
bufferen, en met een omvormer van de accuspanning weer
230 V maken.

Dat die generator DC levert, is geen enkel probleem, die voe-
ding zou een aangeboden wisselspanning toch eerst gelijk-
richten.

suc6,

Edwin
elstino

Bericht door elstino »

Dat die generator DC levert, is geen enkel probleem, die voe-
ding zou een aangeboden wisselspanning toch eerst gelijk-
richten.
Kan ik een schakelende voeding gewoon gelijkspanning geven?

Ik heb een DC/DC-converter gevonden die alles tussen 72 en 144V omzet naar 24V. Dat lijkt me momenteel de makkelijkste manier.
Edwin2

Bericht door Edwin2 »

In de meeste gevallen wel ja.
Maar controleer nog wel even, of er niet een klein hulptrafootje inzit.
Kwam vroeger nog wel eens voor.

Maar een DC/DC-converter is nog mooier natuurlijk.

Groeten,

Edwin
Dombo

Bericht door Dombo »

Kan je niet een smps voeding bouwen, die kunnen vanaf 85 volt werken en daarmee de accu's laden en dan inverteren naar 230.
Er komt wel een hoop rekenwerk aan te pas, maar voor de trafo te berekenen heb ik wel een leuk tooltje gevonden.
Edwin2

Bericht door Edwin2 »

Maar dat is toch wat ik al eerder schreef ?
Een schakelende voeding gebruiken ....

Edwin
Dombo

Bericht door Dombo »

Ehhh, yep
Effe overheen gelezen
Edwin2

Bericht door Edwin2 »

geeef nieie...... ;-)
elstino

Bericht door elstino »

Geslaagd! Alles werkt perfect momenteel :)

Wat ik heb gedaan is het volgende:

Aan de generator heb ik een DC/DC-converter gekoppeld van 500W (Mean Well sd-500). Deze zet alles tussen 72V en 144VDC om in een min of meer stabiele 12VDC.

Die 12V gaat dan enerzijds naar een sinusomvormer (350W continue) en anderzijds rechtstreeks naar het mengpaneel (dat op 12V 2.5A werkt).

Afbeelding

Naar de toekomst toe misschien nog een soort ups-functie eraan toevoegen, dat ga ik nog eens moeten bekijken. En een converter die meer dan 144Vdc aankan zou zeker ook niet slecht zijn. Schakelende voedingen kunnen meer aan, maar die beginnen blijkbaar zo goed als allemaal maar te werken vanaf 120VDC(85VAC), wat dan weer aan de hoge kant is voor de minimumwaarde. 100 zou beter zijn.
Edwin2

Bericht door Edwin2 »

Nou, dan plak je aan die 12V toch een accu van 200 Ah ?

Groeten,

Edwin
Plaats reactie